Tramwaj na Popowice. Przed nami drugi etap budowy

0
a

Jest umowa na drugi etap budowy tramwaju na Popowice. To jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia.

– Rozwój komunikacji miejskiej we Wrocławiu to jeden z moich priorytetów. Nie tylko inwestujemy w nowy tabor i remonty torowisk, ale także staramy się realizować inwestycje, dzięki którym usprawnimy obsługę komunikacyjną kolejnych osiedli we Wrocławiu. W ciągu ostatnich dwóch lat już na nasze ulice wyjechało 200 nowych autobusów i 40 niskopodłogowych tramwajów, kolejne modernizujemy, a na kolejne po prostu czekamy – w myśl ostatnio podpisanej umowy. Teraz przed nami drugi etap jednej z największej inwestycji komunikacyjnej w historii Wrocławia, czyli budowy tramwaju na Popowice. W ramach tego zadania wybudujemy łącznie 3,1 km torowiska, a pamiętając także o innych użytkownikach, wykonamy również nowe drogi dla rowerzystów, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Co nowego powstanie w ciągu dwóch lat na Popowicach?

W ramach tego zadania wybudowane zostaną odcinki trasy tramwajowej od ul. Jagiełły do Młodych Techników oraz od Starogroblowej do Milenijnej. Powstanie 3,1 kilometra nowego torowiska – w tym 1,45 km zielonego nawiązujące do tego, które prowadzi już w stronę Kozanowa.

Dzięki tej inwestycji powstanie trasa tramwajowa alternatywna dla ulicy Legnickiej.  Torowiskiem na ulicy Legnickiej przejeżdża w szczycie w ciągu godziny nawet 80 tramwajów w obu kierunkach – mówi Jacek Sutryk.

Decyzje w sprawie linii, które miałyby jeździć trasą na Popowicach zostaną podjęte po konsultacjach społecznych. Będą one związane ze zmianą siatki połączeń komunikacyjnych w mieście.

Ta inwestycja to nie tylko tramwaj. W ramach zadania przebudujemy 1560 metrów ulic, aż dziesięć skrzyżowań m.in. ul. Mieszczańskiej, Jagiełły i Dmowskiego, Wejherowskiej i Popowickiej, Popowickiej i Milenijnej, Białowieskiej, Zajęczej i Popowickiej.

Jak zawsze pamiętamy również o rowerzystach oraz pieszych, o których już wspominał pan prezydent Jacek Sutryk.  To dlatego wybudujemy 4700 metrów nowych dróg dla rowerów, 5220 metrów chodników oraz 590 metrów ciągów pieszo-rowerowych. Z inicjatywy prezydenta Jacka Sutryka oraz śp. Bartka Skrzyńskiego, byłego szefa Biura Bez Barier, wyposażamy chodniki w linie naprowadzające dla niedowidzących, specjalnie zostaną też oznaczone wiaty oraz miejsca oczekiwania na przystankach – zapewnia Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

W ramach inwestycji przebudujemy też instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową, MKT czy energetyczną, wybudujemy stację prostownikową „Szczepin” i zmodernizujemy stację prostownikową „Milenijna”. Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą: wzmocnimy most Dmowskiego i wybudujemy ważny prawoskręt z ul. Milenijnej w ul. Lotniczą.

Przy stacji kolejowej Wrocław-Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP. Tam wiadukt jest już gotowy i czeka już na tramwaj.

Obecnie prowadzone są prace przy przebudowie drugiego wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej. Dzięki nim tramwaje, samochody i rowerzyści komfortowo przejadą pod tym obiektem. Wiadukt będzie miał 43 metry długości i niweleta terenu została obniżona o 1,5 metra, więc bez problemy zmieści się pod nim tramwaj czy autobus. Na obecnie realizowanym fragmencie przełożone zostało kilkadziesiąt kilometrów kabli niskiego i średniego napięcia, przebudowany został kanał ogólnospławny. Ten odcinek ma być gotowy wiosną przyszłego roku. Jednocześnie prace przy budowie nowej stacji kolejowej Wrocław-Szczepin prowadzi PKP PLK (powstaje ona w sąsiedztwie siedziby ZDiUM przy ul. Długiej).

Podpisane umowy z firmą ProTra Building mają wartość 150 272 583, 29 zł brutto.
Z czego 133,4 mln zł to zakres Gminy Wrocław, 5,2 mln zł zakres MPWiK, a 11,6 mln zł wyłożą deweloperzy i dzięki współpracy z nimi zostanie przebudowana część skrzyżowań w ramach inwestycji.

Tramwaj na Popowice na obecną chwilę kosztuje 222,70 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 75,7 mln dla zakresu Gminy Wrocław. Zakończenie budowy jest planowane w 2022 roku.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułKonferencja „Od rolnika do koszyka” podczas XL Dni Otwartych Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu
Następny artykuł22 mln z Unii na wymianę pieców dla mieszkańców Wrocławia
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.