Zakończyły się trwające od kilku tygodni dostawy nowych autobusów dla Wrocławia. Jest to łącznie 60 pojazdów Mercedes-Benz Citaro 2, które wymienią kilkunastoletnie autobusy wrocławskiego przewoźnika.
Dzięki tej inwestycji znacząco polepszy się komfort podróżowania MPK Wrocław.
W ciągu dwóch lat wrocławska komunikacja miejska wzbogaciła się o 130 nowych autobusów. Tak znaczące inwestycje mają zachęcić nieprzekonanych do pozostawienia samochodów w domach i korzystania z MPK. Nowe autobusy to lepsza jakość wrocławskiej komunikacji miejskiej.
– Kiedy dwa lata temu zaczynałem pracę na rzecz Wrocławia jako prezydent, deklarowałem, że komunikacja miejska jest moim priorytetem. Nowe autobusy, które właśnie odbieramy, są tego dowodem – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Cieszę się, że będziemy mogli podróżować nowszymi pojazdami, które pokazują, że Wrocław wcale nie odstaje od innych miast, jeśli chodzi o tabor autobusowy. Warto podkreślić, że w ciągu dwóch lat mojej prezydentury na rozwój naszego lokalnego przewoźnika przeznaczyliśmy już blisko 800 mln zł, a do tego cały czas inwestujemy w TORYwolucję. To kolejne 80 mln zł, a wszystko po to, aby po Wrocławiu jeździło się sprawniej i bezpieczniej – zapewnia prezydent Wrocławia.
Mieszkańcy znają już autobusy marki Mercedes-Benz Citaro 2, ponieważ pojazdy tej marki jeżdżą już od dwóch lat po ulicach Wrocławia. Są one jednymi z najnowszych pojazdów na rynku. Gwarantują bezpieczeństwo i wygodę zarówno pasażerom, jak i zatrudnianym przez niego kierowcom. Nowe nabytki są również przyjaźniejsze dla środowiska, ponieważ spełniają najsurowsze normy spalania EURO6.
– Dzięki nowym pojazdom średni wiek wrocławskich autobusów spadnie do niecałych 5 lat – zaznacza prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Zdecydowaną część naszej floty stanowią już nowe, klimatyzowane i przyjazne dla środowiska mercedesy. Możemy więc śmiało powiedzieć, że w tym momencie zaczyna się nowy, lepszy rozdział wrocławskiej komunikacji.
Dzięki nowej dostawie aż 85% wrocławskich autobusów (MPK razem z podwykonawcami) ma już klimatyzację. Autobusy posiadają też m.in. monitoring, bogaty system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu oraz porty USB do ładowania smartfonów. Mercedesy Citaro posiadają również tzw. moduł rekuperacyjny, w którym magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym mniejszą emisję dwutlenku węgla.
Za dostarczenie Mercedesów do wrocławskiego MPK odpowiada wyłoniona w przetargu firma EvoBus Polska wraz z Pekao Leasing.
– Cieszę się, że mimo pandemii kontrakt podpisany w marcu z krótkim czasem realizacji zamykamy o czasie. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy to umożliwili: od pracowników fabryki do zespołu rejestrującego pojazdy – Artur Konarski, CEO EvoBus Polska.
Każdy mógł dziś dokładnie przyglądnąć się nowo zakupionym autobusom. Miejski przewoźnik prezentował je od rana do godziny 17 w kilku wybranych punktach w całym Wrocławiu: przy Porcie Lotniczym, Hali Stulecia, Galerii Pilczyckiej, WTWK Partynice, placu Solnym i na ul. Oławskiej. Przy każdym znalazły się tablice z najważniejszymi informacjami na ich temat.
W pobliżu Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych do autobusu zajrzał wyjątkowy pasażer – koń. Przestrzeń wewnątrz pojazdu jest na tyle duża, że z powodzeniem zmieścił się wewnątrz.
Autobusy zostały wzięte w 10-letnią dzierżawę. Koszt kontraktu wyniósł 122,5 mln zł.