Pozycjonowanie stron – moda czy konieczność?

0

O znaczeniu obecności firmy w internecie nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Większość potencjalnych klientów, szukając towarów czy też usług, korzysta właśnie z internetu, a mówiąc ściślej wyszukiwarki internetowej.

Na rynku polskim praktycznie monopolistą jest Google. Ponad dziewięćdziesiąt procent internautów wykorzystuje właśnie tę wyszukiwarkę. Stąd powiedzenie „Nie ma cię w Google, to nie ma cię wcale” jest jak najbardziej na miejscu.

Czy samo stworzenie firmowej strony internetowej „załatwi sprawę”, zapewni naszej firmie dopływ klientów? Niestety nie. To jedynie mały krok w kierunku odniesienia sukcesu. Dzieje się tak dlatego, że samo istnienie strony nie wystarcza. Musi ona jeszcze być widoczna w wynikach wyszukiwania, tak, by potencjalny klient mógł ją znaleźć. Chodzi tu zarówno o jej obecność przy zapytaniach na interesujące nas frazy, jak i pozycję na jakiej się nasza strona wyświetli.

Badania wykazują, że po wpisaniu zapytania internauta sprawdza dwie, góra trzy pierwsze strony wyników. A zazwyczaj ogranicza się do tej pierwszej, zwanej Top10. Tu też nie jest obojętnym, czy jesteśmy na np. drugim czy dziewiątym miejscu. Obowiązuje bezwzględna zasada – im wyżej wyświetli się nasza firma, tym większy odsetek zadających pytanie kliknie w link do naszej strony. Dla pierwszej dziesiątki kształtuje się to  następująco (różne źródła przytaczają różne wartości, lecz różnice mieszczą się w granicach dwóch, trzech procent):

Pozycja strony w wynikach wynikach wyszukiwania

Odsetek wejść na stronę przy tej pozycji w wynikach wyszukiwania ***

1

52,00%

2

33,00%

3

29,00%

4

22,00%

5

20,00%

6

18,00%

7

15,00%

8

14,00%

9

12,00%

10

10,00%

*** Wyniki nie sumują się do 100%, gdyż część internautów klika w więcej niż jeden link

Korzyści z zajmowania wysokiej pozycji są ogromne. Przykładowo, prowadzimy kancelarię adwokacką we Wrocławiu. Ktoś szukający porady adwokata wpisuje frazę „adwokat wrocław”. Takich zapytań miesięcznie jest ok. 1900. Gdy zajmujemy pierwszą pozycję w wynikach, statystycznie trafi do nas 1007 zadających pytanie. Gdy nasza strona wyświetla się na dziesiątej pozycji, trafi na nią jedynie 190 zainteresowanych poradą adwokacką. Warto więc podjąć działania, by nasza strona wyświetlała się jak najwyżej. Co to za działania? Mówiąc krótko, naszą stronę musimy pozycjonować!

Pozycjonowanie to wszelkie działania mające służyć poprawie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. To tzw. SEO – Search Enginge Optimization. Postaramy się przybliżyć czytelnikom problemy związane z pozycjonowaniem. Ze względu na dominująca pozycję Google (95% rynku) ograniczymy się w rozważaniach właśnie do tej wyszukiwarki. Zajmiemy się tzw. wynikami organicznymi, kwestię płatnej reklamy i map Google pozostawiając na osobny artykuł.

Przede wszystkim musimy zaznaczyć, że pozycjonowanie strony nie jest jednorazowym działaniem, a procesem. Często długotrwałym, prowadzonym wieloetapowo i wielotorowo. Pozycję naszej strony w wynikach zapytań wyznacza algorytm Google (RankBrain) i pozycjonowanie ma na celu dostosowanie się do jego wymogów. Oczywiście sam algorytm jest tajny, lecz metodą pośrednią, analizując tysiące witryn i wpływ różnych działań na ich pozycję, wyodrębniono ponad dwieście czynników o niej decydujących. Jak sprawić, by owe czynniki działały na naszą korzyść, przedstawimy na przykładzie działań podejmowanych przy procesie pozycjonowania przez Media Click – znaną wrocławską agencję SEO stosującą autorską strategię PRIME-TIME®, więcej na stronie https://mediaclick.pl/pozycjonowanie-stron-wroclaw/.

Opracowanie strategii pozycjonowania strony

To niezwykle istotny element procesu pozycjonowania. Na tym etapie określane są cele, jakie zamierzamy osiągnąć oraz metody, jakie będziemy stosować do ich realizacji. Przede wszystkim to wybór słów kluczowych. Wybierane są główne słowa, do których będzie dostosowana architektura i treść strony. Także typowane są frazy z tzw. długiego ogona, o których należy pamiętać przy tworzeniu tekstów na stronę. Wybór słów kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona jest sprawą najważniejszą. Musimy przy tym pamiętać, że aż 46% wszystkich zapytań w Google to tzw. zapytania lokalne, dotyczące konkretnej lokalizacji, czyli konkretnego regionu, miasta a nawet dzielnicy. Np. „adwokat wrocław” czy „restauracja wrocław rynek”. Badania pokazują, że  W przypadku firm działających jedynie lokalnie właśnie takie frazy należy wybierać. To tzw. pozycjonowanie lokalne.

Podejmujemy strategiczną decyzję, czy koncentrujemy się na najpopularniejszych, najbardziej „oblężonych” frazach, czy stawiamy na te łatwiejsze, o mniejszej liczbie zapytań. Wydawało by się, że trzeba wybrać te z największą ilością zapytań, lecz nie zawsze taka strategia da pożądane efekty. W wielu przypadkach mniej czasu i środków poświęcimy na wypozycjonowanie strony na dużą liczbę łatwiejszych fraz, w sumie dających nam taki sam lub większy ruch na stronie jak obecność w wynikach wyszukiwania na wydawało by się najważniejsze frazy. Przy wyborze słów kluczowych nieocenione jest narzędzie SENUTO, przeznaczone do oceny widoczności stron. Można także bazować na wynikach próbnej kampanii Google Ads.

Przeprowadzana jest dogłębna analiza działań konkurencji. Oceniania się widoczność konkurencyjnych stron. Warto też sprawdzić ich szybkość ładowania, korzystając z PageSpeed Insights (przyda się to przy optymalizacji naszej strony). Sprawdzana jest także jakość linków prowadzących do nich prowadzących. Pozwoli ocenić, jak budować strukturę linków do naszej strony i jakie środki musimy przy tym zaangażować.

Przy wyborze słów kluczowych bezwzględnie należy pamiętać o grupie docelowej, gdyż sama liczba odwiedzin strony nie zapewnia jeszcze sukcesu. Przykładem tu może być fraza „dentysta wrocław”. Wysoka pozycja na takie zapytanie zapewnia spory ruch na stronie, nieprzekładający się jednak na ilość pacjentów. Po prostu większość odwiedzających ocenia, że gabinet jest za daleko i skorzystają z jakiegoś bliższego, i uściślają zapytanie. Dużo lepszy efekt daje wypozycjonowanie strony na dentysta wrocław + ulica w okolicy gabinetu. Tu odwołujemy się tylko do „naszych” pacjentów zamiast walczyć z kilkoma setkami gabinetów z całego miasta.

Optymalizacja strony i treści. Wersja mobilna witryny

By uczynić stronę „przyjazną” algorytmom Google podejmowany jest szereg działań. Po pierwsze należy poprawić szybkość ładowania się strony. Tak, by co najmniej nie była gorsza niż stron konkurencyjnych. To znaczne ułatwienie zarówno dla robotów Google, jak i potencjalnych klientów odwiedzających stronę. Nikt przecież nie lubi długo otwierających się stron.

Opracowywana jest także odpowiednia architektura strony, umożliwiająca proste poruszanie się po niej. Tworzone są podstrony odpowiadające poszczególnym słowom (grupom słów) kluczowych. Ustawiane są przyjazne adresy URL oraz zawierające odpowiednie frazy znaczniki Title. Frazy (słowa kluczowe) powinny się pojawić także w tytułach podstron. Przygotowywane są też teksty. Odpowiednie słowa kluczowe powinny pojawić się w nich kilkakrotnie. W tym, co niezwykle istotne, w nagłówkach <H1>,<H2>,<H3>. Warto też pomyśleć o blogu firmowym. Umieszczane na nim systematycznie artykuły na tematy związane z profilem firmy pozwolą na zwiększenie widoczności strony na frazy z długiego ogona, dla których zabrakło miejsca na tematycznych podstronach. Same treści muszą być unikalne. I nie mogą w żadnym wypadku duplikować się. Dotyczy to zarówno samej strony, jak i treści zaindeksowanych w Google. W tym drugim przypadku sprawdzany jest stan zaindeksowania w Google Search Console i w razie nieprawidłowości stosowane są odpowiednie przekierowania 301.

Wprowadzane jest linkowanie wewnętrzne, umożliwiające lepsze nakierowanie na słowa kluczowe. Ważne, by jako anchor tekst stosować słowa kluczowe a nie wyrażenia typu „tutaj”, „zobacz więcej” itp.

Optymalizacja strony pod kątem algorytmów Google to także utworzenie jej wersji mobilnej. Dostosowanie witryny do przeglądania na urządzeniach mobilnych Google uznaje oficjalnie za warunek konieczny i to właśnie tę wersję witryny ocenia. Posiadanie wersji mobilnej strony wymuszają na nas nie tylko ustalenia Google. Możliwości najnowszych smartfonów sprawiają, że to właśnie przy ich użyciu coraz częściej  szukane są w sieci towary i usługi. Dla różnych typów wyszukiwań proporcje są różne, ale samą tendencję ilustrują wyniki dla jednego z blogów. W ciągu siedmiu dni (dane z Google Analytics) na 4,2 tys. sesji (3,5 tys. użytkowników) 70,6% było z telefonów komórkowych, a 26,4% z komputerów. Tablety stanowiły jedynie 3% całości.

Google bierze pod uwagę także, czy strona obecna jest w mediach społecznościowych. Dlatego też równolegle z działaniami prowadzonymi na stronie tworzony jest firmowy profil na Facebook i Instagramie oraz kanał na YouTube.

Link Building. Pozyskiwanie wartościowych linków

Linki prowadzące do naszej witryny, ich ilość i jakoś, to jeden z najważniejszych czynników decydujących o pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. Co prawda Google uznaje sztucznie pozyskane linki za zwykły spam. Rzeczywistość ma się nijak do oczekiwań Google i sama treść strony nie przyciągnie użytkowników. Musimy podbudować jej pozycję linkami zewnętrznymi. Musimy jednak pamiętać, by ową „podbudowę” rozpocząć dopiero po zoptymalizowaniu strony, a samych linków ma przybywać w sposób ciągły, nie skokowo.

Sposobów zdobywania wartościowych linków zewnętrznych jest wiele. Dużo zależy tu od budżetu, jakim dysponujemy, gdyż np. artykuły sponsorowane publikowane na poważnych portalach internetowych do tanich nie należą. W przypadku mniej konkurencyjnych fraz można oprzeć się jedynie na bezpłatnych katalogach, przeróżnych profilach, marketingu szeptanym czy linkach z zaplecza jakim dysponują firmy SEO. Niestety, nie zawsze te tańsze działania będą wystarczające. Jedno jest ważne, dywersyfikacja źródeł. Linki powinny pochodzić z jak najbardziej różnorodnych domen, ich profil powinien być jak najbardziej zróżnicowany. Trzeba przy tym unikać wszelkich schematów.

Stały monitoring i analiza wyników

Pozycjonowanie stron, jak już wcześniej zaznaczyliśmy to nie jednorazowe działanie, a ciągły proces. Wyniki (widoczność witryny, współczynniki konwersji i odrzuceń, zmiany pozycji w wynikach wyszukiwania, zmiany ruchu na stronie) są na bieżąco monitorowane i interpretowane. Na ich podstawie podejmuje się kolejne działania mające służyć poprawie jej pozycji. Np. rozbudowuje się teksty na stronie, linkuje odpowiednie podstrony itp.

Przebieg pozycjonowania prześledzimy na przykładzie witryny jednej z wrocławskich kancelarii prawnych.

Marzec 2020. Kancelaria podejmuje decyzję o stworzeniu nowej strony i pozycjonowaniu jej. Wybiera agencję SEO Media Click, zlecając jej to zadanie.

Kwiecień 2020. Ustalany jest plan działań. Zakupiona zostaje wolna, „mocna” domena. Powstaje witryna specjalnie przygotowana pod wymogi stawiane przez Google (architektura, teksty, dostosowanie do urządzeń mobilnych, linkowanie wewnętrzne).

Maj 2020. Widoczne pierwsze efekty. Roboty Google odnajdują w zamieszczonych na stronie tekstach słowa kluczowe i witryna zaczyna pojawiać się w Top50 na zapytania o kluczowe frazy.

Czerwiec 2020. Rozpoczyna się pozyskiwanie linków zewnętrznych. Na tym etapie linki nie są najsilniejsze, przede wszystkim chodzi o ich różnorodność. Tak, by wprowadzana „do boju” w następnych etapach „cięższa artyleria”, czyli dużo mocniejsze linki, także z anchor tekstem będącym tzw. exact match, zginęła w tłumie. Jednocześnie pojawiają się kolejne artykuły na firmowym blogu zapewniające „dopływ” kolejnych fraz, na jakie witryna jest widoczna.

Wrzesień 2020. Pierwsze wyraźne efekty pozycjonowania. Strona pojawia się w Top10 na kluczowe frazy.

Kolejne miesiące to intensyfikacja linkowania zewnętrznego, do momentu, gdy trendy wzrostowe są już wyraźne i trwałe. Oczywiście trwa także stała rozbudowa tekstów zamieszczonych na stronie. Po roku działań witryna widoczna jest już na ponad tysiąc fraz w top50 i w tym momencie linkowanie zewnętrzne ogranicza się już tylko do „dopieszczania” kluczowych fraz. Sam potencjał strony sprawia, że do Top10 czy Top3 wchodzą kolejne frazy. Stan na początek maja 2020, czyli po dwóch latach pozycjonowania to 305 słów kluczowych w Top3, 846 w Top10, 2,2k w Top50, a sama widoczność strony (ilość zapytań przy których uwzględniana jest witryna) to niespełna dwadzieścia tysięcy. Warto analizując wykres zwrócić uwagę na jedno – jak droga do osiągnięcia sukcesu rozłożona jest w czasie.

Na koniec najważniejsze pytanie. Czy warto się pozycjonować? Niech odpowiedzią będą wyniki badań prowadzonych wśród grupy osób najbardziej efektami pozycjonowania zainteresowanych, czyli samych przedsiębiorców. Aż 85% z nich wskazało  pozycjonowanie stron internetowych, jako najskuteczniejszą formę promocji firmy w internecie. I to przekonanie poparło przeznaczając na działania SEO ponad 50% środków z budżetu na reklamę internetową.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane