Jak zaspokoić uczucie głodu? 5 sposobów na wilczy apetyt

0

Głód to uczucie pojawiające się, kiedy organizm człowieka domaga się pożywienia. Może się tak dziać z różnych powodów. Jednym z nich jest zapotrzebowanie ludzkiego ciała na pokarm, inne to m.in. uzależnienie psychiczne lub fizyczna zachcianka, której zaspokojenie wiąże się z odczuwaniem przyjemności.

Niektórzy wyróżniają dwa rodzaje głodu: fizyczny, czyli najprościej mówiąc, ten pochodzący z żołądka, oraz psychiczny – kiedy człowiek je z nudów, stresu, nerwów, albo dla towarzystwa. Istnieją osoby, które niemal cały czas są głodne i wynikać to może zarówno z głodu fizycznego, jak i psychicznego. Jak zaspokoić głód i jakie są sposoby na tzw. „wilczy apatyt” przeczytasz w naszym artykule.

Biologiczne podstawy głodu i sytości

Uczucie głodu związane jest głównie z poziomem glukozy we krwi. Jej niewielkie stężenie powoduje przekazanie do mózgu (a ściślej – do podwzgórza) informacji o tym, że jesteśmy głodni. Najszybszym sposobem pozbycia się tego uczucia jest uzupełnienie cukru poprzez spożycie np. czekoladowego batonika. Efekt jest jednak krótkotrwały, ponieważ nie dostarczamy w ten sposób naszemu ciału pozostałych niezbędnych składników odżywczych. Ponadto organizm człowieka produkuje dwa hormony, które są odpowiedzialne za odczuwanie głodu. Są to grelina i leptyna – hormony sytości i głodu, kontrolujące spożywane przez nas codziennie pokarmy. Właściwy schemat żywienia i odczuwania głodu powinien wyglądać następująco:

  •          nie jemy –> stajemy się głodni –> zaspakajamy głód –> jesteśmy syci.

Niestety czasem bywa inaczej. Leptyna wytwarzana jest przez komórki tłuszczowe. Spożycie pokarmu sprawia, że komórki tłuszczowe powiększają się, a razem z nimi proporcjonalnie wzrasta ilość leptyny we krwi. Do mózgu dociera wtedy wiadomość, że to czas, by przestać jeść. Grelina natomiast wydzielana jest w żołądku i pobudza nasz apetyt. Jej poziom wzrasta podczas spadku ilości leptyny we krwi. Działanie tych hormonów zostaje zaburzone kiedy spożywamy zbyt dużo węglowodanów. Powstaje wtedy zjawisko leptynooporności. Mózg nie potrafi właściwie zidentyfikować sygnałów wysyłanych przez hormony. Doprowadza to do sytuacji, że nawet bardzo otyłe osoby mogą jeść bez końca.

Przyczyny odczuwania głodu

Jak już wspomnieliśmy, głód może pojawić się z różnych przyczyn. Najczęściej występującymi są:

  •          rozregulowany cykl snu i czuwania, kiedy np. pracujemy w nocy, albo spędzimy noc na nauce lub imprezowaniu;
  •          niewłaściwa dieta, czyli nieprawidłowy dobór makroskładników;
  •          złe nawyki żywieniowe, np. nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie zbyt małej ilości posiłków;
  •          niedobory składników mineralnych i substancji odżywczych spowodowane np. stanami chorobowymi takimi jak cukrzyca typu II-go lub nadczynność tarczycy;
  •          zmniejszona lub zwiększona aktywność fizyczna;
  •          ilość tkanki mięśniowej i tłuszczowej;
  •          stres i zmartwienia, kiedy próbujemy „zajeść” negatywne emocje i zapomnieć o problemach;
  •          nuda, powodująca, że szukamy w jedzeniu swego rodzaju rozrywki.

 5 sposobów na wilczy apetyt

  1.     Dbaj o nieprzerwany sen trwający około 8 godzin. Odpowiedni cykl snu i czuwania zapewni właściwy poziom leptyny w twojej krwi.
  2.     Spożywaj więcej tłuszczy zamiast węglowodanów. Przyniosą ci one długotrwałe uczucie sytości i pohamują wilczy apetyt pojawiający się po szybkiej utracie spożytych cukrów.
  3.     Zmień nawyki żywieniowe. Postaraj się jeść w równych odstępach czasu, podczas ustalonych pór poszczególnych posiłków. Ważne, abyś spożywał około 5 posiłków dziennie i aby każdy z nich był podobnej wielkości. Zjedzenie herbatnika na śniadanie, a następnie ogromnej obiado-kolacji na pewno nie wpłynie dobrze na twój metabolizm i problemy z częstym odczuwaniem głodu. Jeżeli ciężko jest ci dbać o właściwe nawyki żywieniowe, zdecyduj się na catering dietetyczny. Wrocław, Warszawa, Poznań i wiele dużych miast to miejsca, gdzie powstaje coraz więcej firm oferujących dostarczanie pełnowartościowych, gotowych posiłków o ustalonej porze dnia prosto do domu lub pracy klienta.
  4.     Dbaj o swoją aktywność fizyczną. Duże mięśnie potrzebują dużo paliwa, co wiąże się z większą potrzebą dostarczania organizmowi pożywienia. Jednak duże mięśnie powodują też dużą wrażliwość na leptynę, a więc zapewniają prawidłowe rozpoznawanie sytości przez twój organizm.
  1.   Jeżeli próbowałeś już wyżej wymienionych sposobów i żaden z nich nie przyniósł pożądanych efektów, zgłoś się do lekarza. Możliwe, że masz problemy zdrowotne mimo braku klasycznych objawów schorzeń. Konsultacja lekarska i podstawowe badania na pewno będą bardzo pomocne.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane