Historyczny moment dla Wrocławia: Pociągi wracają na Dworzec Świebodzki

0

Na Dworzec Świebodzki wrócą pociągi. Stanie się to między innymi dzięki 9 milionom złotych z budżetu Wrocławia. Miasto Wrocław wspólnie ze Środą Śląsak i Urzędem Marszałkowskim mają sfinansować 15% z tego, wycenionego na 215 milionów złotych, remontu. Resztę pieniędzy zapewnia Ministerstwo Infrastruktury w ramach Programu Kolej Plus. Ale warunek jest jeden – pociągi muszą wrócić na dworzec w 2028 roku. A jak zapowiedziano dziś może się to wydarzyć w 2026 roku. 

Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od tego czasu obiekt był teatrem, siedzibą „Kolejkowa”, ale przede wszystkim miejscem niedzielnego handlu. Dworzec niszczał, pojawiały się nawet pomysły całkowitej likwidacji torowiska i zamiany tej przestrzeni w dzielnicę mieszkaniową. 

– Dla Wrocławia najistotniejsze jest, by połączeń dowożących ludzi z Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego było jak najwięcej. Słyszymy od kilku lat że dalsze rozwijanie kolei aglomeracyjnej przy obecnej infrastrukturze nie jest możliwe, że przepustowość Dworca Głównego jest na wyczerpaniu. To stanowi istotną barierę w rozwoju połączeń kolejowych i stworzeniu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia. Potrzebujemy więc przywrócenia funkcji pasażerskich Dworca Świebodzkiego jako alternatywy dla Wrocławia Głównego — wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta

 

To dlatego, mimo, że Dworzec Świebodzki do magistratu nie należy, Wrocław partycypuje kwotą 9 milionów w przywróceniu jego funkcjonalności dla pasażerów. 

Dodatkowym atutem tego miejsca jest bliskość dużych węzłów komunikacyjnych – na pl. Jana Pawła i pl. Legionów, a budowa trasy TAT a także przywrócenie połączeń kolejowych wpłynie również na możliwość wykreowania węzła przesiadkowego na pl. Orląt Lwowskich. Okolice Świebodzkiego to jedenaście linii autobusowych i tramwajowych, nocnych i dziennych. Po uruchomieniu Trasy Tramwajowo-Autobusowej na Nowy Dwór ta sytuacja komunikacyjna jeszcze się wzmocni. 

– TAT swój „wylot” będzie miał bezpośrednio przy Świebodzkim. Wystarczy wyjść z dworca i w promieniu 70-100 metrów już dziś mamy tramwaje 20,23, 15, 31, 32, 74, autobusy 122, 124, 127, 249, 250.

Magistrat przypomina, że obok finansowania komunikacji w mieście dokłada się i współfinansuje również komunikację aglomeracyjną. 

– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami. Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz.

Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Poza wspomnianymi powyżej 9 mln zł na uruchomienie Dworca Świebodzkiego 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.

– Wrocław ze swojego budżetu przeznacza również corocznie środki finansowe na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym.– dodaje Tyniec-Piszcz.

Przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało także 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.

– Nasza współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – dodaje Tyniec-Piszcz.

Natomiast pociągi powrócą na Dworzec Świebodzki nie później niż w 2028 roku bo tak zakłada program Kolej Plus. Choć jest szansa na to, że wydarzy się to wcześniej. PKP PLK mają na dniach uruchamiać przetarg i zdaniem Urzędu Marszałkowskiego pociągi mogą wrócić na Dworzec w 2026 roku.

mat. prasowy UM Wrocławia

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułNowe przedszkola we Wrocławiu: Trwa budowa sześciu nowych publicznych przedszkoli dla 1300 maluchów
Następny artykułMiejsca, których nie ma już we Wrocławiu: Brama Mikołajska
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.