Nie 11, a 13 elektrycznych autobusów wozić będzie pasażerów po Wrocławiu. Dziś został rozstrzygnięty przetarg na kolejne dwa pojazdy. Przypomnijmy, że trzy miesiące temu MPK Wrocław podpisało umowę na dostawę 11 zeroemisyjnych autobusów.
Drugi przetarg – na dwa pojazdy – był możliwy, bowiem w tym pierwszym zwycięzca, spółka EvoBus Polska, zaoferowała na tyle atrakcyjną cenę, że przewoźnik mógł dokupić jeszcze dwa autobusy. Dostarczy je również EvoBus Polska. Oznacza to, że po wrocławskich ulicach jeździć będzie łącznie 13 nowoczesnych przegubowych Mercedesów e-Citaro G.
Pierwszy „duży” kontrakt opiewał na kwotę niespełna 45 mln zł. Kolejne dwa wozy wraz z ładowarkami to wydatek 7,7 mln zł.
– W ramach pozyskanego dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz korzystnie zawartych wcześniejszych umów, łącznie kupimy o dwa autobusy więcej niż przewidywaliśmy. Pierwsze „elektryki” przyjadą do Wrocławia w połowie przyszłego roku – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
Na mróz i na upał
Mercedesy-Benz e-Citaro adresowane są do obsługi między innymi linii K. Przemierzać będą miasto z południa na północ przejeżdżając przez centrum miasta. Przegubowy eCitaro G może przewozić do 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Jest oczywiście w 100 proc. niskopodłogowy, co daje komfort podróży pasażerom o szczególnych potrzebach, w tym osobom z niepełnosprawnościami, seniorom czy rodzicom z dziećmi w wózkach.
Nie ma obawy, czy „elektryki” poradzą sobie we wrocławskich warunkach. Są w stanie znieść dużo więcej. eCitaro zostały poddane wymagającym testom m.in. jeżdżąc na kole podbiegunowym, gdzie na nawierzchni o niskiej przyczepności sprawdzane były systemy regulacji dynamiki jazdy, stabilizacji toru jazdy i rekuperacji (odzyskiwania) energii. Sprawdził się również w skrajnie odmiennych warunkach – w temperaturze ponad 30 stopni Celsjusza pokonywał stromizny w górach Sierra Nevada.
Kierowcy MPK Wrocław i pasażerowie już poznają eCitaro. Przewoźnik właśnie testuje „elektryka”. To eCitaro w wersji solo (bez przegubu). Będzie można go spotkać na trasie do początku lipca. Największe szanse na przejażdżkę zeroemisyjnym Mercedesem będą mieć osoby podróżujące między innymi linią 101, 126 czy K**.
Rewolucja na drogach i na torach
Rozstrzygnięty dziś przetarg na dwa elektryczne autobusy to dopełnienie wcześniejszego przetargu na 11 takich pojazdów. Jednocześnie, to tylko fragment szeroko zakrojonej rewolucji taborowej. Bardzo duże nakłady przeznaczane są na tabor tramwajowy. Trwa dostawa nowoczesnych, niskopodłogowych 46 Moderusów Gamma, ponadto została podpisana umowa na dostawę do 40 tramwajów Pesa. Zakończył się również szeroko zakrojony program modernizacji tramwajów. MPK Wrocław dysponuje obecnie 17 Skodami 16T oraz 26 Protramami 205 WrAs, które pod względem technicznym są jak nowe, a dodatkowo dla wygody pasażerów zyskały klimatyzację.
** Linie, na których będzie kursować testowy autobus elektryczny:
- Dni robocze:
101,122,126,129,142,143,319
- Weekendy:
102,103,107,109,124,134,K,C