Flotę wrocławskiego MPK zasilił pierwszy z 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G. Pojazd będzie kursował na linii K. Inwestycja jest wynikiem umowy podpisanej w marcu ubiegłego roku z firmą EvoBus Polska, a jej łączny koszt to ponad 50 milionów złotych.
Miejski przewoźnik podpisał w marcu ubiegłego roku umowę z firmą EvoBus Polska na zakup łącznie 13 autobusów elektrycznych. Pierwszy z nich właśnie trafił do Wrocławia, kolejne pojawią się w naszym mieście do końca tego roku. W ramach ww. umowy MPK zakupiła i zainstalowała specjalny system ładowania pojazdów.
– Rozwój komunikacji miejskiej jest jednym z naszych priorytetów. W ciągu kilku ostatnich lat na ulicach Wrocławia pojawiło się 240 nowych, klimatyzowanych autobusów, spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Kupiliśmy też w sumie ponad 70 nowoczesnych tramwajów. Każdego roku dokładamy kolejne elementy. Dzisiaj zaprezentowaliśmy pierwszy wrocławski autobus elektryczny. Do końca roku będzie ich 13 – nowoczesnych, ekologicznych, spełniające najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa. Co ważne, autobusy te są wyjątkowo przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy wyposażone są w pochylnie, która umożliwia osobom poruszających się na wózku wjazd do środka, specjalne podświetlenia dla osób niedowidzących oraz pętlę indukcyjną, która pomaga niedosłyszącym. Te rozwiązania powodują, że nowe autobusy idealnie wpisują się w ideę „Wrocławia bez barier” – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
To kolejny bardzo ważny krok w rewolucji taborowej wrocławskiego MPK.
– Autobusy elektryczne to kolejny krok na drodze do budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej i dostępnej komunikacji publicznej. Zależy nam na komforcie i bezpieczeństwie naszych pasażerów, ale chcemy również dbać o środowisko – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Bardzo cieszymy się, że na wrocławskie ulice już wkrótce wyjedzie pierwsze „elektryk”. Razem z pozostałymi 12 autobusami elektrycznymi będzie obsługiwał linię K, dzięki czemu linia ta stanie się pierwszą we Wrocławiu bezemisyjną, prawdziwie zieloną linią autobusową. To bardzo dobry moment dla komunikacji miejskiej w naszym mieście, bo przypomnijmy, że pod koniec tego roku pojawią się także nowoczesne, w całości niskopodłogowe, klimatyzowane tramwaje Pesa – podsumowuje.
Nowa jakość komunikacji
Przegubowy Mercedes eCitaro G to pojazd zasilany energią elektryczną. Dzięki nowoczesnemu i przestronnemu wnętrzu przeznaczony jest do przewozu 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Pojazd jest w 100 proc. niskopodłogowy, co daje komfort i bezpieczeństwo podróży osobom o ograniczonej mobilności.
Zakup autobusów elektrycznych wymagał dostosowania infrastruktury. Na pętli przy ul. Kamieńskiego powstał punkt szybkiego ładowania, a na zajezdni przy ul. Obornickiej powstała służąca ładowaniu pojazdów bramownica.
– Autobusy elektryczne, które wyjadą na ulice Wrocławia wyposażone są w najnowocześniejszą technologię w zakresie baterii, które mają bardzo duży zasięg, ale jednocześnie umożliwiają dodatkowe ładowanie. Sprawia to, że z jednej strony mamy pojazd, który jest w stanie pokonać długie dystanse, a z drugiej strony nie jest konieczna duża inwestycja w infrastrukturę ładowania – tłumaczy Artur Konarski – prezes Daimler Buses Polska. – Pojazdy te są też lżejsze, co za tym idzie ich nacisk na ulice jest mniejszy. Zainstalowane są w nich także specjalne systemy wspomagające pracę kierowcy – dodaje.
Łączny koszt zakupu 13 autobusów elektrycznych oraz stworzenia infrastruktury do ładowania pojazdów to ponad 50 milionów zł. Zakup możliwy był dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.