18. edycja SURVIVALU, jednego z najważniejszych przeglądów sztuki w Polsce, odbędzie się w dniach 10-13 września w przepompowni Port Miejski we Wrocławiu. „Wasteland”, hasło przewodnie wydarzenia, to bezpośrednie nawiązanie do słynnego poematu Thomasa Stearnsa Eliota o tym samym tytule.

Przeglądowi towarzyszyć będzie m.in. scena społeczna online pod hasłem “Kultura dla klimatu” dedykowana pogłębianiu świadomości proekologicznej.

Temat tegorocznej edycji doskonale oddaje także oficjalny spot pełnoletniej odsłony SURVIVALU autorstwa Jacka Chamota:

Wydana w 1922 roku „Ziemia jałowa” (“The Waste Land”) to fundamentalne dzieło modernistycznej poezji, w którym wojenna trauma, cytaty ze światowej literatury i codzienne odgłosy splatają się, tworząc obraz świata naznaczonego przemijaniem, pełnego niepokoju i sponiewieranej kultury. Eliot kończył „Ziemię jałową” w trakcie leczenia załamania nerwowego, przebywając w nadmorskim Margate. – Przyglądając się stworzonej w czasie powojennego poszukiwania sensu i ładu kompozycji, która naznaczyła język i literaturę na kolejne dekady, staramy się usłyszeć echa pojedynczych głosów, rezonujących do dziś. Niepewne i urwane, często zapożyczone i wyrwane z kontekstu słowa okazują się nieco anachronicznym, a jednak nadal aktualnym przewodnikiem po współczesności – komentuje Małgorzata Miśniakiewicz, kuratorka SURVIVALU. Eliot był także punktem wyjścia do stworzenia identyfikacji wizualnej SURVIVALU autorstwa Łukasza Palucha – inspirowana plakatami kina grozy przedstawia aranżowany widok z wnętrza przepompowni Port Miejski – tegorocznej lokalizacji Przeglądu.

Sztuka w niedostępnej przepompowni Port Miejski

W tym roku SURVIVAL odkryje przed publicznością niedostępną dotąd przepompownię Port Miejski, powstałą w latach 1898-1901 na cyplu ulokowanym wzdłuż nabrzeża Odry. Przez ponad 100 lat była ona kluczowym elementem rozbudowanego, ekologicznego systemu oczyszczania ścieków – jednego z najstarszych w Europie – uruchomionego w 1881 roku. Budynek przepompowni zaprojektowali znani wrocławscy architekci Richard Plüddemann i Karl Klimm. Do dziś przetrwał on w niemal nienaruszonym stanie. W pomieszczeniach budynku zobaczymy m.in. kilkadziesiąt prac artystów wyłonionych w konkursie na realizacje artystyczne.

„Kultura dla klimatu” i Eliot z perspektywy dźwiękowej

W tym roku Przeglądowi towarzyszyć będzie scena społeczna online dedykowana pogłębianiu świadomości proekologicznej. Dzięki partnerstwu z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej pod hasłem „WASTELAND: Kultura dla klimat” odbędą się trzy debaty z udziałem artystów, kuratorów oraz aktywistów z Wrocławia i Berlina. Poruszone zostaną kwestie marnowania zasobów, potrzeby nowych strategii kuratorskich i roli artystów w kształtowaniu świadomości społecznej w obliczu nadchodzącej katastrofy klimatycznej. Z kolei Scena Dźwiękowa 18. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL to zaproszenie do czytania „Ziemi jałowej” Eliota z perspektywy dźwiękowej. – Zwrócimy szczególna uwagę na to, jak rezonuje współcześnie perspektywa słuchowa Eliota w kontekście odczytywania jego poematu jako manifestu ekologicznego – zapowiada Daniel Brożek, kurator sceny dźwiękowej.

Podczas SURVIVALU odbędą się także oprowadzania kuratorskie, seanse filmowe i performance’y. Szczegółowy program wydarzenia ogłoszony zostanie na początku września.

Organizatorem Przeglądu Sztuki SURVIVAL jest Fundacja Art Transparent.
Przegląd jest współfinansowany ze środków Gminy Wrocław.
Partner strategiczny: MPWiK Wrocław S.A

Kuratorzy: Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk, Małgorzata Miśniakiewicz, Ewa Pluta
Kurator Sceny Dźwiękowej: Daniel Brożek

Więcej informacji www.survival.art.pl

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułPowrót do szkoły od 1 września – co się zmieni? Nowe wytyczne
Następny artykułCzy warto szukać zatrudnienia w branży stomatologicznej?
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.