Obecnie rosnąca stale liczba migrantów, mieszkających we Wrocławiu i całym powiecie wrocławskim, jest kwestią społecznie niezwykle istotną. Wiele osób przybywa do Polski z całą rodziną, stąd także w szkołach coraz bardziej widoczna staje się wielokulturowość.
W polskich placówkach oświatowych uczy się obecnie około 50 000 uczniów z doświadczeniem migracyjnym. We Wrocławiu wielu uczniów uczęszcza do klas przygotowawczych, jednak część młodych ludzi pozostaje w tradycyjnym systemie edukacyjnym. Często nauczyciele, podobnie jak uczniowie, stają przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest integracja wielokulturowego zespołu klasowego oraz samo nauczanie dzieci przybywających z zagranicy.
Dlatego odpowiadając na realną potrzebę nauczycieli, a także pragnąc wspierać lokalną społeczność i sprawiać, by codzienne życie było lepsze Aleja Bielany uruchamia bezpłatny program edukacyjny dla nauczycieli „Praca w klasie wielokulturowej”, przygotowany wraz z Wrocławską Fundacją Edukacji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej FREYA. Fundacja od wielu lat prowadzi działania mające na celu poprawę sytuacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym uczących się we wrocławskich szkołach. Celem projektów, które do tej pory zostały zrealizowane, było wsparcie zarówno uczniów, jak i nauczycieli znajdujących się w środowisku wielokulturowym.
Celem kursu jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek pracujących w szkołach podstawowych w klasach wielokulturowych. Uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość podniesienia swoich kompetencji w zakresie pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym zarówno pod względem dydaktycznym, jak i wychowawczym. Nauczyciele i nauczycielki będą mieli możliwość pogłębienia wiedzy, jak również szansę na wymianę dobrych praktyk.
Zajęcia będą odbywać się w FOROOM – Międzykulturowym Miejscu Spotkań w Alei Bielany, które stworzyliśmy jako przestrzeń integracji i aktywności zarówno migrantów, jak i społeczeństwa przyjmującego.
W ramach inicjatywy „Praca w klasie wielokulturowej”, przewidziane są następujące moduły:
- Uczeń z doświadczeniem migracji: od prawa oświatowego do praktycznego przygotowania szkoły.
- Psychologiczne aspekty migracji: ważne w pracy nauczyciela i wychowawcy.
- Integracja wielokulturowych zespołów klasowych.
- Szkoła wobec wyzwań wielokulturowych.
- Wspierająca rola nauczycieli uczących dzieci przybywające z zagranicy.
– Temat edukacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym jest w obecnych czasach niezwykle żywy, co więcej, istnieje realna potrzeba podniesienia kompetencji nauczycieli w tym zakresie. Dlatego wierzymy, że ta inicjatywa pomoże dzieciom przybywającym z zagranicy łatwiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości, przyczyni się do pogłębiania dialogu międzykulturowego, a także przezwyciężania stereotypów narodowościowych” – mówi Krzysztofa Gromada, kierownik ds. Współpracy z lokalnymi społecznościami w Alei Bielany.
Zapisy trwają!
Wszystkie informacje oraz formularz do zapisów znajdują się na https://www.alejabielany.pl /foroom