→ Wystawa zabytkowego taboru kolejowego:
Wrocław Główny, peron 6, 20:00 – 00:00Wśród eksponatów z kolekcji Klubu wystawiony zostanie wagon pocztowy 5G z 1956 roku, zbudowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Ostrowie Wlkp. Przed laty wagon ten służył w Urzędzie Pocztowym Żagań 2, obecnie jest w zbiorach stowarzyszenia. Poza samą wystawą ukazującą historię powstania wrocławskiego węzła kolejowego, która się w nim znajduje, na odwiedzających czeka niespodzianka. W środku wagonu będzie stoisko Poczty Polskiej. Każdy chętny ma możliwość zakupu kartki pocztowej przygotowanej specjalnie na tę okoliczność, wraz z odciskiem pamiątkowego datownika, przygotowanego również specjalnie na „Noc Muzeów”. To szczególna gratka dla kolekcjonerów oraz tych, którzy zbierają pamiątki z miejsc jakie odwiedzili. Dodatkowo Poczta Polska na okoliczność wystawy wydała w ramach projektu „MójZnaczek” arkusz znaczków z trzema historycznymi lokomotywami z kolekcji Klubu ( będzie można zamówić go na stoisku podczas „Nocy Muzeów lub przez internet oraz w Urzędzie Pocztowym Wrocław 68 ).
Kolejną niespodzianką na wystawie będzie pierwsza publiczna prezentacja wagonu towarowego krytego 208K. Jest to jeden z najnowszych nabytków stowarzyszenia w ramach powiększania zbiorów historycznego taboru. Wagony te produkowano w latach 1972 – 1990, w kilku odmianach a zbudowano ich łącznie ok 6 tys. sztuk. Prezentowany egzemplarz to wersja przystosowana do przewozu wojska. Jest to prawdopodobnie jeden z ostatnich wagonów z tego typu istniejących jeszcze w Polsce. Zbudowano go w 1987 roku w zielonogórskim „Zastalu”. Większość wagonów 208K pocięto na złom.
Ponadto na wystawie wśród eksponatów znajdą się:
1. Wagon bagażowy 209Ca zbudowany w 1975 roku, we wrocławskim „Pafawagu” a w nim niespodzianka dla starszych i młodszych. W środku będzie makieta modułowa w skali H0 1:87 z realistycznie odwzorowanym taborem kolejowym i krajobrazem. Tym razem będzie ona większa, rozstawiona w całej przestrzeni wagonu, zarówno z częścią ruchomą obsługiwaną przez członków sekcji modelarskiej Klubu oraz z częścią ekspozycyjną, nieruchomą. Wagon 209Ca należący do stowarzyszenia jest jednym z dwóch zachowanych w Polsce.
2. Wagon kryty drewniany z 1907 roku, który był „aktorem” w filmie „Sami Swoi – początek”. W wagonie na odwiedzających czeka wystawa zdjęć klubowej fotografki Barbary Zegarlickiej, wzbogacona o emisję prawdziwych dźwięków z prac przy renowacji taboru kolejowego oraz odgłosów pracy parowozu.
3. Dwa wagony osobowe serii Bi z lat 1928 – 1930, w tym jeden z barem,
gdzie będzie można zakupić klubowe gadżety i pamiątki, z których dochód wspiera ratowanie zabytków kolejnictwa.4. Spalinowóz SU45 – 079 z 1973 roku, zbudowany w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. W żargonie lokomotywa ta jest nazywana „Fiatem” ze względu na rodzaj silnika licencyjnego zastosowanego w tej serii pojazdów. Jest to ostatni przedstawiciel tych lokomotyw, zachowany w historycznych barwach, z oryginalnym wyposażeniem technicznym i mechanicznym, historycznymi detalami ozdobnymi a jednocześnie sprawny.
5. Elektrowóz EP05 – 22 zbudowany w 1961 roku, w czechosłowackich zakładach Skoda. Lokomotywa ta jest „Świadkiem historii”. W 1976 roku prowadziła pociąg „Opolanin”, który zatrzymali strajkujący pracownicy Ursusa. Potem rozkręcili tory i wykoleili ją na znak protestu. Elektrowóz EP05 – 22 jest jednym z trzech zachowanych pojazdów tej serii w Polsce. W latach 70. były to najszybsze elektrowozy w kraju o prędkości maksymalnej 160 km/h. EP05 – 22 prowadził także awangardowy w okresie PRL ekspress „Odra 2”, którego wagony zbudowano we wrocławskim „Pafawagu”. Pociąg kursował na trasie Wrocław – Warszawa.
6. Spalinowóz SM30 – 662 z 1964 roku. Lokomotywa znana z „Kolejowych Zakamarków Wrocławia”, zwana w żargonie „skrzyżowaniem czołgu z tramwajem”,
7. Spalinowóz SP42 – 001 zbudowany w 1969 roku. Pierwszy przedstawiciel tej serii lokomotyw, przeznaczonych do pociągów pasażerskich, zwany w żargonie „kociołkiem” ze względu na posiadany kocioł parowy do ogrzewania wagonów osobowych. Lokomotywa wyremontowana po łącznie 4 latach prac dzięki zaangażowaniu członków Klubu, pomocy darczyńców oraz wpłatom patronów. Wróciła do pełnej sprawności technicznej po ponad 20 latach od odstawienia ze służby. W kwietniu bieżącego roku po jeździe próbnej z Wrocławia do Boreczka otrzymała pełne dopuszczenie do ruchu. SP42 – 001 zamykała w 2000 roku połączenie kolejowe do Karpacza. Zamiarem Klubu jest zorganizowanie przejazdu specjalnego z tą lokomotywą i historycznymi wagonami po ponownym otwarciu linii do Karpacza.
Podczas „Nocy Muzeów” do każdej lokomotywy, wagonu można wejść i zwiedzać ! W wagonach zostanie załączone klimatyczne oświetlenie.
Kolejną atrakcją podczas wystawy w ramach „Nocy Muzeów” będą oprowadzania z przewodnikiem, ze specjalnie przygotowanymi przez niego z tej okazji opowiadaniami. Przejścia odbędą się o następujących godzinach: 20:15, 20:55, 21:40, 22:25, 23:10 i 23:45. Punkt startowy zostanie oznaczony specjalnym plakatem w formacie A2. Godziny oprowadzania mogą ulegać nieznacznym przesunięciom w zależności od ilości chętnych i sytuacji na wystawie. Nie są prowadzone zapisy, każdy chętny może wziąć udział. A na najmłodszych czeka jeszcze jedna niespodzianka. Podczas wystawy będą dostępne do pobrania kolejowe kolorowanki.
W trakcie wydarzenia odbędzie się licytacja obrazów przedstawiających tabor kolejowy, których autorem jest MIchał Wędzina. Dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony ratowanie zabytków kolejnictwa. Gorąco zapraszamy !
Dojazd historycznym autobusem linii M10
Wystawa zabytkowego taboru kolejowego:
Wrocław Główny, peron 6, 20:00 – 00:00