Wrocław: Ostatni odcinek TAT. W 2023 roku tramwajem pojedziemy z Nowego Dworu do centrum Wrocławia!

0
a

Ostatni etap TAT przed nami! Właśnie podpisano umowę na realizację blisko 2 km odcinka w ulicy Rogowskiej z nową pętlą tramwajową w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.

W 2023 roku tramwajem pojedziemy z Nowego Dworu do centrum Wrocławia! Początek prac na ul. Rogowskiej zaplanowano już 5 lutego.

– To historyczny moment. Tą umową stawiamy kropkę na „i” w tej wielkiej inwestycji. Przypomnę, że TAT to w sumie blisko 7 kilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa. Jedna z największych, ale i najdroższa inwestycja w powojennej historii miasta. Jak ważna dla układu komunikacji zbiorowej Wrocławia widać to od czerwca minionego roku. Pasażerowie korzystają już z pierwszego odcinka TAT od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej, a pozwala nam na to wykonywanie prac remontowych m.in. na placu Jana Pawła II. Co ważne, mimo tych robót tramwaje jeżdżą z zachodniej części miasta do centrum – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Co powstanie na ul. Rogowskiej?

Na ulicy Rogowskiej wybudujemy 1,93 km torów, pętla tramwajowa powstanie w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Przy pętli wybudujemy park and ride dla 70 samochodów (w tym trzy miejsca przeznaczone będą dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami). W związku z inwestycją przebudujemy 1,6 km jezdni, wybudujemy/przebudujemy ok. 2 kilometrów chodników, blisko 1,8 km dróg dla rowerów i 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego, powstanie 11 przejść dla pieszych. Na ulicy Rogowskiej wybudowane zostaną cztery pary przystanków autobusowo-tramwajowych. Wykonawcą ostatniego odcinka TAT jest firma Skanska. Termin realizacji zadania to: 15 miesięcy. Wartość umowy na prace wzdłuż ul. Rogowskiej to: 72 298 774,69 brutto, w tym:

  • zakres Gminy Wrocław:    52 412 315,86 zł
  • zakres MPWiK:                    19 886 458,83 zł

Trzeba podkreślić, że ostatni odcinek TAT to nie tylko prace torowe i drogowe, ale skomplikowany zakres przebudowy drenażu i stąd też duże zaangażowanie środków MPWiK.
– Drenaż wymaga modernizacji na długości blisko 1,2 km, prace będą prowadzone w wykopach sięgających nawet 5,5 metra głębokości – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Olbrzymie wsparcie z Unii Europejskiej

Wartość całkowita projektu TAT to: 386 044 600,46 złotych brutto. Obecnie wydano 274 905 883,61 zł. Budowa jest dofinansowana z Unii Europejskiej. Całkowity kosz dofinansowania to obecnie 117 378 122,40 zł. Aktualnie procedowany jest kolejny aneks w związku z przyznaniem przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a to ma podnieść wartość dofinansowania do kwoty 182 212 757,96 zł.

– Przez ostatnie miesiące trwała kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych. Takie kontrole są obligatoryjne dla inwestycji współfinansowanych w znacznej części przez Unię Europejską. Procedura zakończyła się pomyślnie i dzięki temu możemy dziś podpisać umowę na realizację tego zadania – komentuje Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, nadzorujących prace przy budowie TAT.

Pierwszym odcinkiem TAT już jeżdżą autobusy i tramwaje, drugi powstaje

TAT budowany jest od września 2019 roku. Dotychczas oddano do użytku odcinek o długości blisko 2 km.
– Tramwaje korzystają z odcinka od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i dalej do pętli przy WPP. Nowe przystanki tramwajowo-autobusowe powstały już na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy Robotniczej na wysokości ul Śrubowej.
– Trwają zaawansowane prace przy budowie torowiska tramwajowego, przebudowie sieci podziemnych, budowie nowych przystanków, dróg rowerowych, chodników wzdłuż ulicy Strzegomskiej na Muchoborze Małym, jak i Nowym Dworze.
– W pobliżu ul. Wagonowej mamy w ok. 80 procentach zaawansowaną budowę 160 metrowego wiaduktu. Pozwoli bezkolizyjnie przejechać tramwajom i autobusom nad torami kolejowymi.
– Przy Gądowiance powstaje stacja prostownikowa, która umożliwi przejazdy tramwajów po trasie.
Zakończenie tego etapu planowane jest pod koniec 2022 roku. Całą trasą TAT pojedziemy zgodnie z zapowiedziami w 2023 roku. Dzięki tej trasie w około 20 minut będzie można dojechać tramwajem z Nowego Dworu do centrum miasta!

Duże zmiany w komunikacji autobusowej na Nowym Dworze

Rozpoczęcie prac przy budowie ostatniego odcinka TAT jest planowane na 5 lutego na ul. Rogowskiej od ulicy Zemskiej do pętli autobusowej. Ten odcinek będzie wyłączony z ruchu. W ramach placu budowy przejadą po nim tylko mieszkańcy posiadający posesje wzdłuż tego terenu. W związku z pracami przy budowie TAT przy ul. Rogowskiej oraz na skrzyżowaniu Gubińskiej i Strzegomskiej objazdem pojedzie 14 linii autobusowych: 11 dziennych i trzy nocne.

Od 5 lutego 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 109, 122, 124, 126, 134, 142, 148, 149, 909, 927L, 927P i kursów nocnych linii 241, 246 oraz 249.

Linie 109 i 148
Autobusy jadące od strony Żernik pojadą objazdem z pominięciem przystanku „Nowy Dwór (Rogowska)„, który zlokalizowany jest przy ulicy Rogowskiej. Dodatkowo, w kierunku centrum pojadą objazdem przez ul. Nowodworską z pominięciem przystanku „Nowy Dwór”, który zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej i Gubińskiej.
Przystanek „Nowy Dwór (stacja kolejowa)” z ul. Zemskiej zostanie przeniesiony na ulicę Żernicką za skrzyżowanie z ul. Zemską (na wysokości przystanku kolejowego „Wrocław Nowy Dwór”).
Przystanek „Chociebuska”, który zlokalizowany jest przy ulicy Gubińskiej (przy kościele), zostanie przeniesiony na ul. Chociebuską przed skrzyżowanie z ul. Nowodworską. W kierunku przeciwnym autobusy będą kursowały bez zmian.

Linia 122
Autobusy linii 122 zostaną skrócone do przystanku „Nowy Dwór” przy skrzyżowaniu ul. Strzegomskiej i Gubińskiej, do którego będą dojeżdżały od ul. Chociebuskiej przez ul. Nowodworską i Strzegomską.
Przystanek „Chociebuska”, który zlokalizowany jest przy ul. Gubińskiej (przy kościele), zostanie przeniesiony na ul. Chociebuską przed skrzyżowanie z ul. Nowodworską.
W kierunku przeciwnym kursy linii 122 będą odjeżdżały z przystanku „Nowy Dwór”, który zlokalizowany jest przy ul. Gubińskiej. Autobusy linii 122 nie będą kursowały ul. Strzegomską oraz ul. Rogowską.

Linia 124 i 134
Przystanek autobusowy „Nowy Dwór (pętla)” dla autobusów linii 124 i 134 zostanie przeniesiony z dotychczasowej pętli autobusowej na ul. Zemską, pomiędzy ulicami Rogowską i Żernicką (na wysokości przebudowywanej pętli przy ul. Rogowskiej).
Autobusy linii 124 i 134 jadące od strony FAT-u w kierunku Nowego Dworu będą kursowały objazdem od ul. Rogowskiej przez ul. Zemską do przystanku końcowego „Nowy Dwór (pętla)” przed skrzyżowaniem z ul. Żernicką. Na trasie objazdu, autobusy dodatkowo zatrzymają się na przystanku tymczasowym przy ul. Zemskiej.
W kierunku przeciwnym, czyli w kierunku Księża Wielkiego, autobusy będą odjeżdżały z przystanku „Nowy Dwór (pętla)” przy ul. Zemskiej i pojadą przez ulicami: Żernicką, Chociebuską, Rogowską i Zemską do ul. Rogowskiej (obecny przystanek „Zemska”) i dalej trasą do ul. Strzegomskiej.

Linia 126 i 246

Autobusy linii 126 i kursy nocne linii 246 jadące w kierunku FAT-u pojadą objazdem przez ul. Nowodworską z pominięciem przystanku „Nowy Dwór”, który zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu ul. Strzegomskiej i Gubińskiej.
Przystanek „Chociebuska”, który zlokalizowany jest przy ul. Gubińskiej (przy kościele), zostanie przeniesiony na ul. Chociebuską przed skrzyżowanie z ul. Nowodworską. W kierunku przeciwnym autobusy będą kursowały bez zmian.

Linia 142

Autobusy linii 142 jadące od strony ul. Strzegomskiej będą kursowały objazdem od ul. Rogowskiej przez ul. Zemską, Rogowską, Chociebuską i Hermanowską do pętli „Kuźniki”, która zlokalizowana jest przy skrzyżowaniu ul. Hermanowskiej, Kołobrzeskiej i Koszalińskiej.
Na trasie objazdu, autobusy dodatkowo zatrzymają się na przystanku tymczasowym przy ul. Zemskiej oraz na przystanku „Nowy Dwór (Rogowska)” przy ul. Rogowskiej i na przystanku „Hermanowska” przy ul. Hermanowskiej.
W kierunku przeciwnym, czyli w kierunku Karłowic, autobusy będą odjeżdżały z przystanku „Kuźniki” i pojadą przez ul. Hermanowską Chociebuską, Rogowską i Zemską do ul. Rogowskiej (obecny przystanek „Zemska”) i dalej swoją trasą do ul. Strzegomskiej.
Przystanek autobusowy dla linii 142 z pętli autobusowej na Nowym Dworze zostanie przeniesiony na ul. Rogowską na przystanek „Nowy Dwór (Rogowska)” (na wysokości garaży).

Linia 149
Autobusy linii 149 jadące od strony ul. Strzegomskiej będą kursowały objazdem od ul. Rogowskiej przez ul. Zemską do ul. Żernickiej i dalej swoją trasą do pętli na Kuźnikach.
Na trasie objazdu, autobusy dodatkowo zatrzymają się na przystanku tymczasowym przy ul. Zemskiej. W kierunku przeciwnym, czyli w kierunku placu Grunwaldzkiego, od ulicy Żernickiej autobusy pojadą przez ul. Chociebuską, Rogowską i Zemską do ul. Rogowskiej (obecny przystanek „Zemska”) i dalej swoją trasą do ul. Strzegomskiej.

Przystanek „Nowy Dwór (stacja kolejowa)” z ul. Zemskiej zostanie przeniesiony na ul. Żernicką za skrzyżowanie z ul. Zemską (na wysokości przystanku kolejowego „Wrocław Nowy Dwór”).
Autobusy dodatkowo będą zatrzymywały się na przystanku „Nowy Dwór (Rogowska)”, który zlokalizowany jest przy ul. Rogowskiej na wysokości garaży.

Linia 909

Autobusy linii 909 jadące od strony osiedla Żerniki w kierunku ul. Strzegomskiej, od ul. Żernickiej do ul. Chociebuskiej pojadą objazdem z pominięciem przystanku „Nowy Dwór (Rogowska)”, który zlokalizowany jest przy ul. Rogowskiej.
Przystanek „Nowy Dwór (stacja kolejowa)” z ul. Zemskiej zostanie przeniesiony na ul. Żernicką za skrzyżowanie z ul. Zemską (na wysokości przystanku kolejowego „Wrocław Nowy Dwór”).
W kierunku przeciwnym autobusy będą kursowały bez zmian.

Linia 927L i 927P

Przystanek autobusowy „Nowy Dwór (pętla)” dla autobusów linii 927L i 927P zostanie przeniesiony z dotychczasowej pętli autobusowej na ul. Zemską pomiędzy ul. Rogowską a ul. Żernicką (na wysokości przebudowywanej pętli przy ul. Rogowskiej).
Autobusy linii 927P jadące od strony Smolca będą kursowały objazdem od ul. Strzegomskiej przez ul. Rogowską i Zemską do przystanku końcowego „Nowy Dwór (pętla)” przed skrzyżowaniem z ul. Żernicką. Autobusy linii 927L jadące w kierunku Smolca będą odjeżdżały z przystanku „Nowy Dwór (pętla)” przy ul. Zemskiej i pojadą przez ul. Żernicką, Chociebuską i Gubińską do ul. Strzegomskiej.

Linia 241

Przystanek autobusowy „Nowy Dwór (pętla)” dla autobusów linii 241 zostanie przeniesiony z dotychczasowej pętli autobusowej na ul. Zemską pomiędzy ul. Rogowską i Żernicką (na wysokości przebudowywanej pętli przy ul. Rogowskiej).
Autobusy linii 241 jadące od strony ul. Mińskiej będą kursowały objazdem od ul. Strzegomskiej przez ul. Rogowską i Zemską do przystanku końcowego „Nowy Dwór (pętla)” przed skrzyżowaniem z ul. Żernicką.
W kierunku przeciwnym, czyli w kierunku ul. Mińskiej i Krzemienieckiej, autobusy będą odjeżdżały z przystanku „Nowy Dwór (pętla)” przy ul. Zemskiej i pojadą przez ul. Żernicką, Chociebuską i Gubińską do ul. Strzegomskiej.

Linia 249

Autobusy linii 249 jadące od strony ul. Strzegomskiej będą kursowały objazdem od ul. Rogowskiej przez ul. Zemską do ul. Żernickiej i dalej swoją trasą w kierunku Jerzmanowa i Jarnołtowa.
Na trasie objazdu, autobusy dodatkowo zatrzymają się na przystanku tymczasowym przy ul. Zemskiej.

W kierunku przeciwnym, czyli w kierunku Petrusewicza oraz pętli „Krzyki”, od ul. Żernickiej autobusy pojadą przez ul. Chociebuską, Rogowską i Zemską do ul. Rogowskiej (obecny przystanek „Zemska”) i dalej swoją trasą do ul. Strzegomskiej.

Przystanek „Nowy Dwór (stacja kolejowa)” z ulicy Zemskiej zostanie przeniesiony na ul. Żernicką za skrzyżowanie z ul. Zemską (na wysokości przystanku kolejowego „Wrocław Nowy Dwór”).
Autobusy dodatkowo będą zatrzymywały się na przystanku „Nowy Dwór (Rogowska)”, który zlokalizowany jest przy ul. Rogowskiej na wysokości garaży.

mat. MPK Wrocław

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułNowy biurowiec na Jana Pawła II będzie gotowy już w przyszłym roku!
Następny artykułPlusy i minusy mieszkania na Ołtaszynie
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.