Opactwo benedyktynów, sarkofag Piotra Włostowica, Skarb Ołbiński i tajemnica. Do tego pościgi, podziemia i historia zamknięta w murach na terenie miasta – taką historię zobaczą bywalcy kin w największych polskich miastach. Do tego kilkaset billboardów zapraszających do… Wrocławia!
Stolica Dolnego Śląska staruje z najnowszą kampanią turystyczną: Wrocław miasto przygody.
Na początek trochę historii: w latach 30-tych XII wieku dzisiejsze wrocławskie osiedle Ołbin było wsią. I właśnie tam powstało niezwykłe opactwo benedyktynów. Po kilkuset latach istnienia, w obawie przed najazdem Turków, rozebrano je, a fragmenty architektury, kolumny i rzeźby wmurowano w istniejące do dziś budynki we Wrocławiu.
– Ówczesne Opactwo Ołbińskie było w swoim czasie czymś niespotykanym w tej części Europy. To, co dziś z niego zostało, już zasługuje na miano skarbu – zachęca do odwiedzenia Wrocławia prof. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu i dodaje: – Mamy pełne prawo przypuszczać, że w grobie Włostowica jest skarb. A nawet jeśli nie, to Wrocław jest sam w sobie swoistym skarbem, wartym odkrycia – mówi Oszczanowski.
Wspomniany Skarb Ołbiński to punkt wyjścia i jednocześnie zaproszenie do miasta przygody – Wrocławia.
– 5,8 mln turystów odwiedziło Wrocław w 2022 roku. Jesteśmy atrakcyjnym kierunkiem dla turystów z Polski i nie tylko. Nie chcemy na tym poprzestać. Pokazując Wrocław jako „Miasto Przygody” liczymy, że kolejni odwiedzający poczują niepowtarzalny klimat naszego miasta, jego atmosferę, wspaniałe zakątki i życie, którym tętni od rana do wieczora. Wierzymy, że Wrocław zaprezentowany w filmowym trailerze zainspiruje każdego do przeżycia tutaj swojej wyjątkowej przygody – zachęca do odwiedzenia Wrocławia Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia.
Liczby i statystyki pod tym względem nie kłamią. Z największych atrakcji Wrocławia można wymienić chociażby Afrykarium we wrocławskim ZOO – jedna z największych atrakcji turystycznych w Polsce, którą w latach 2019-2022 odwiedziło blisko 5,5 mln turystów.
O dużej atrakcyjności Wrocławia jako kierunku turystycznego świadczą również liczby Wrocławskiego Portu Lotniczego. W zeszłym roku uruchomiono kolejne połączenia lotnicze, m.in. do Porto, a cały ruch lotniczy (przylatujący i wylatujący) osiągnął liczbę niemal 3 mln – 100 procent więcej niż w 2021! Z kolei np. we wrocławskim Aquaparku w 2022 roku pojawiło się 2 mln klientów.
– Wrocław: miasto spotkań, Europejska Stolica Kultury, miasto architektury, Wenecja Północy i… European Best Destination 2018 roku. To tutaj przygoda czai się tuż za rogiem – w każdym miejscu i w każdej formie: spacerując, podróżując rowerem, płynąc Odrą. Cała masa ciekawych ofert, które są do przeżycia i zobaczenia w stolicy Dolnego Śląska. Jedno jest pewne: przygody w mieście przygody czyli Wrocławiu będą niezapomniane! – przekonuje Alfred Wagner, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.
Kampanię „Wrocław miastem przygody” zainicjował specjalny spot, w którym wzięli udział popularni aktorzy, w tym gwiazda polskiego kina i teatru – Daniel Olbrychski. Podczas filmu przenosimy się w najpopularniejsze miejsca w mieście – do Hali Stulecia, Narodowego Forum Muzyki, na Bulwary Dunikowskiego, wrocławski Rynek.
W ramach ogólnokrajowej kampanii miasto będzie promować swoją ofertę w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie za pomocą spotu wyświetlanego na 170 ekranach kin, we wszystkich wspomnianych miastach, kampanii outdoorowej na co najmniej 260 nośnikach (w tych samych miastach) oraz w przestrzeni internetowej.
Zapytaliśmy osoby związane z miastem i kampanią o to, dlaczego to właśnie stolicę Dolnego Śląska powinno się wpisać w swój kalendarz wakacyjnych wyjazdów. Gwiazdy polskiego kina i literatury, Daniel Olbrychski i Marek Krajewski, a także wielu innych przedstawicieli kultury, muzyki i sztuki z radością wypowiadają się o Wrocławiu, a wielu z nich zachęca do jego odwiedzenia w ramach nowej kampanii.
Daniel Olbrychski: „Wrocław? To przepiękne wspomnienia, które trwają już blisko 60 lat! Przyjaźnie, wspomnienia z pracy, ale równocześnie z każdym rokiem, zwłaszcza ostatnio, coraz większy zachwyt nad miastem, które tak się przez lata zmieniło – na plus!”
Mrozu, muzyk, laureat 5 muzycznych Fryderyków: „Za każdy dobry dzień, dobry wieczór i dobrą noc, którą spędziłem we Wrocławiu dziękuję!”
Z kolei Roberta Makłowicza, znanego krytyka kulinarnego i Ambasadora Roku Dobrych Relacji z Wrocławiem łączą jedne z najpiękniejszych wspomnień w jego życiu.
– Za te wszystkie chwile dziękuję Wrocławiowi, dziękuję wrocławiankom i wrocławianom – mówi Makłowicz.
Marek Krajewski, autor bestsellerowych powieści kryminalnych osadzonych we Wrocławiu, również podkreśla wyjątkowość miasta:
„Jako autor powieści kryminalnych osadzonych we Wrocławiu, wiem, że to miasto ma wiele do zaoferowania zarówno pod względem historii, jak i przygody. Ta kampania ukazuje pełnię doświadczeń, jakie czekają na każdego, kto odwiedzi Wrocław. Warto dać się porwać tej przygodzie i poznać miasto z zupełnie nowej perspektywy.”
Kampania turystyczna prowadzona będzie od maja do września tego roku. Partnerami są Wrocławska Organizacja Turystyczna, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław oraz Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
Miasto Cię wzywa. Po przygodę. Do zobaczenia we Wrocławiu!