Miasto analizuje możliwości wprowadzenia na Wrocławskim Węźle Wodnym tramwaju wodnego. W projekt włączyły się dwie wrocławskie badaczki z Uniwersytetu Ekonomicznego – Joanna Macalik i Hanna Adamiczka. Do końca sierpnia czekają na wasze opinie.
– Badanie, które przeprowadzamy, z jednej strony jest kontynuacją naszych wcześniejszych analiz dotyczących roli rzeki w rozwoju i wizerunku miasta, a z drugiej – jest pewnego rodzaju uzupełnieniem opracowań przygotowywanych przez miasto. W wywiadach będziemy pytać mieszkańców o ich potrzeby, pomysły, nadzieje związane z komunikacją rzeczną we Wrocławiu, ale też o dotyczące jej możliwe wady, obawy i bariery – wszystko po to, by przekazać twórcom tego projektu szereg propozycji wdrożeniowych, opartych na tym, co mówią sami mieszkańcy – zapowiada dr Joanna Macalik.
Każdy, kto chciałby udzielić wywiadu wrocławskim naukowczyniom, może zgłosić się e-mailowo na adres: tramwaj.wodny@ue.wroc.pl. Badaczki proszą, by w e-mailu oprócz danych kontaktowych podać także wiek, płeć, status zawodowy, dzielnicę Wrocławia, w której mieszkamy, oraz informację, czy na co dzień korzystamy z komunikacji miejskiej. Na wasze zgłoszenia czekają do końca sierpnia.
O zakwalifikowaniu do wywiadu decydują prowadzący badanie na podstawie przyjętych kryteriów.
Oprócz wywiadów z mieszkańcami, jesienią przeprowadzone zostanie również badanie ankietowe na próbie statystycznej. Zebrane w ten sposób informacje trafią do Biura Rozwoju Wrocławia, pracującego nad koncepcją tramwaju wodnego.
Wspólne starania o fundusze
Pod koniec maja tego roku list intencyjny w sprawie projektu Tramwaj Wodny w Aglomeracji Wrocławskiej podpisali przedstawiciele 12 gmin: Wrocławia, Obornik Śląskich, Czernicy, Malczyc, Środy Śląskiej, Siechnic, Oławy, Wołowa, Brzegu Dolnego, Miękini, Lubszy i Brzegu. Teraz wspólnie starają się o dofinansowanie w ramach programu EUCF (European City Facility). Fundusze pozwoliłyby na opracowanie koncepcji inwestycyjnej takiego przedsięwzięcia. To od nich zależy, czy projekt tramwaju wodnego nabierze tempa. Decyzję EUCF poznamy najprawdopodobniej jesienią.
W ramach koncepcji inwestycyjnej, gminy aglomeracji chciałyby przeprowadzić przede wszystkim:
- analizę inwestycyjną, wskazującą optymalne rozwiązania planowanego systemu w kontekście korzyści dla lokalnych społeczności,
- analizę ekonomiczno-finansową, wskazującą źródła finansowania oraz badanie popytu na tego typu usługi.
W Biurze Rozwoju Wrocławia zaprojektowano już tymczasem linię pilotażową
Łączyłaby ona rejon gmachu głównego Uniwersytetu Wrocławskiego ze śluzą Szczytniki i okolicami Politechniki Wrocławskiej, a następnie Starą Odrą i Kanałem Miejskim prowadziła w stronę mostów Osobowickich i śluzy Różanka. Na trasie znalazłoby się 15 przystanków. Szacuje się, że pokonanie całej trasy zajmowałoby około 1,5 godziny.
Rys. www.wroclaw.pl, źródło danych: Biuro Rozwoju Wrocławia
Nie wiadomo jeszcze, kto byłby operatorem takiego środka transportu: zewnętrzna firma, czy miejski przewoźnik. To jedno z wielu pytań, na które miasto szuka nadal odpowiedzi.
Docelowo po Wrocławiu tramwaje wodne mogłyby pływać po czterech liniach
– Miasto przeanalizowało obszar całego Wrocławskiego Węzła Wodnego, na którym docelowo funkcjonować będą cztery trasy tramwaju wodnego, których przebieg wyznaczony został w oparciu o lokalne uwarunkowania oraz planowane inwestycje w rejonie rzeki Odry. Lokalizacja przystanków uwzględnia ważne miejsca na mapie Wrocławia oraz powiązanie z przystankami kołowej komunikacji publicznej. Zakłada się, że funkcjonowanie tramwaju wodnego będzie całoroczne, przy uwzględnieniu warunków pogodowych i stanu wód. Analizowane są także możliwości połączenia w przyszłości systemów tramwajów wodnych w Gminach Aglomeracji Wrocławskiej położonych wzdłuż rzeki Odry – mówi Mateusz Majka, koordynator ds. polityki rzecznej z Biura Rozwoju Wrocławia.
mat. Wrocław Rozmawia