Natężenie i złożoność ruchu drogowego w miastach stale się zwiększa, co przekłada się na intensyfikację zagrożeń w ruchu tramwajów. Ogromny wpływ na nawyki ludzi ma technologia, która rozprasza uwagę pieszych i motorniczych. Ludzie są coraz mniej skoncentrowani na swoim bezpieczeństwie, a bardziej, np. na muzyce w słuchawkach czy serialach w smartfonie, co powoduje wiele niebezpiecznych sytuacji. Zastosowanie nowoczesnych systemów ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych jest konieczne, aby chronić pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu.

Nowe zagrożenia dla ruchu tramwajowego

Ruch drogowy w miastach ulega stałej transformacji. Wynika to z postępu technologii, czego następstwem jest pojawienie się nowych pojazdów, jak również zmiana zachowań ludzi. Piesi korzystają z hulajnóg i rowerów elektrycznych oraz skuterów, których obecność sprawia, że złożoność ruchu w dużych miastach jest nieporównanie większa niż dekadę bądź dwie temu.

Piesi nie zachowują także należytej ostrożności, co wymusza na motorniczych konieczność zachowania bardzo dużej uwagi. Przypadki pieszych, którzy nagle wkraczają na torowisko zapatrzeni w ekran telefonu komórkowego, nie należą do rzadkości. Ludzie nie dbają o odpowiednie zachowanie uwagi i własne bezpieczeństwo.

Problemem jest również rozproszona koncentracja motorniczych, którzy na przykład podczas wieczornych kursów oglądają filmy na telefonach.

Wszystkie te zagrożenia sprawiają, że konieczne jest wprowadzanie zmian w zakresie systemów ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych.

Nowoczesne systemy ostrzegania przed kolizją

Innowacyjne systemy ostrzegania przed kolizją mogą być stosowane zarówno w nowych, jak też istniejących pojazdach. Dzięki wykorzystaniu różnych czujników i technologii możliwe jest wprowadzenie wielu rozwiązań, które są w stanie rozpoznawać znaki i sygnały, monitorować kabinę oraz kondycję motorniczego, a następnie ostrzegać przed kolizją.

Źródło: https://tc.mmrgroup.pl/

Przedni i boczny system ostrzegania przed kolizją

Przedni i boczny system ostrzegania przed kolizją wykorzystuje czujniki oraz kamery, które służą do wykrywania przeszkód przed i obok tramwaju oraz uprzedzania motorniczego.

Dzięki temu możliwe jest uchronienie się na przykład przed pojazdami, które nagle wjeżdżają na torowisko oraz tymi, które znajdują się z boku i nagle skręcają przed tramwajem. Wypadki przy skręcie należą bowiem do grupy najczęściej występujących wypadków z udziałem tramwajów.

Systemy monitorowania kondycji motorniczego

System monitorowania kondycji motorniczego rozpoznaje, czy jest on rozkojarzony lub zmęczony i alarmuje go. Analiza rozproszenia uwagi odbywa się na podstawie pozycji głowy, ruchu gałek ocznych oraz informacji pochodzących z tramwaju. Wykrywanie senności dokonywane jest w oparciu o czas trwania i częstotliwość mrugania, jak też szybkość otwierania oczu. System w pełni chroni prywatność motorniczego.

Wyświetlacz przezierny Head Up Display

Wyświetlacz przezierny Head Up Display to rozwiązanie, które eliminuje konieczność przekierowywania uwagi motorniczego, ponieważ wszystkie istotne informacje związane z pojazdem wyświetlane są w obrębie pola widzenia drogi pojazdu. Dzięki temu wzrok motorniczego pozostaje na drodze, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo.

System Ac2ated Sound

Innowacyjny system Ac2ated Sound jest nowoczesną alternatywą dla głośników. Umożliwia emisję doskonałej jakości dźwięków i komunikatów w każdym miejscu wewnątrz i na zewnątrz pojazdów. System ten kalibruje się do aktualnie panujących warunków, na przykład temperatury.

Wymaga przy tym zastosowania mniejszej ilości komponentów niż w przypadku tradycyjnych głośników. Jest to możliwe za sprawą przetworników wibracyjnych, emitujących dźwięk w różnych zakresach częstotliwości, za pośrednictwem elementów takich, jak panele boczne, listwy czy wykładziny. W efekcie powierzchnie tych elementów zamieniają się w głośniki, zapewniając doskonały i równomierny dźwięk 3D.

Powyższe technologie zostały przetestowane w najbardziej wymagających warunkach – na rynku automotive. Czujniki zostały zaczerpnięte z pojazdów takich, jak Mercedes S-Class, który ma funkcję jazdy autonomicznej. Duże znaczenie w tworzeniu i udoskonalaniu rozwiązań ma sztuczna inteligencja, której celem jest analizowanie milionów sytuacji potencjalnie niebezpiecznych i wyławianie tych, które są naprawdę istotne, a następnie informowanie operatora. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań jest konieczne, aby sprostać wyzwaniom, jakie stawia współczesny, niezwykle złożony ruch drogowy.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułGame Fest we Wroclavii. Wielkie święto miłośników gier
Następny artykułWielka Wrocławska. Nagroda Prezydenta Wrocławia – niedziela 3 września na Partynicach
Małgorzata Braszka
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.