Już nie Sępolno, jeszcze nie Wilczyce. Czyli o tym jak Swojczyce łączą w sobie wiele dobrego i trochę złego.
Swojczyce, Popowice, Jagodno – o nowych kierunkach mieszkalnych słyszy się coraz więcej, ale jak w tym konkretnym miejscu sytuacja wygląda od środka?
Jak się rozwijały?
Swojczyce, mimo istnienia od końcówki XIII wieku, przez wiele lat pozostawały miejscowością spokojną, w której funkcjonowanie raczej nie ingerowano. Dopiero w 1912 roku zdarzyła się rzecz znacznie odmieniająca codzienne życie mieszkańców. W ciągu 5 lat utworzono dwa kanały – Powodziowy i Nawigacyjny, tym samym oddzielając tym samym miejscowość od Wielkiej Wyspy. Postawiono oczywiście mosty, jednak tylko jeden funkcjonuje dla ruchu samochodowego. Dalej, połączono Swojczyce z koleją i włączono je do miasta. I choć te historie nie brzmią zbyt porywająco, to ostatecznie Swojczyce stały się „potentatem” pracowniczym i mieszkaniowym. Zlokalizowany jest tu wielki zakład Volvo, tak samo jak 3M, a Archicom zdecydował się na wybudowanie jednego z większych osiedli.
Infrastruktura, spacery i okulistyka weterynaryjna
Z najnowszą historią Swojczyc kojarzona jest głównie Olimpia Port. Nic dziwnego, jako że to gigantyczne osiedle, które w ciągu paru lat sprowadziło mnóstwo nowych mieszkańców. Wraz z tym przyszła część infrastruktury, jednak nie można popadać w skrajność – Swojczyce to nie tylko Olimpia. A dodatkowo wiele pozytywnych aspektów tego osiedla, wynika właśnie z jego lokalizacji. Ale po kolei. Swojczyce nie są oddalone na tyle od centrum, aby dojazd był bardzo kłopotliwy (chociaż o tym jeszcze później), a jednocześnie korzystają ze względnego spokoju. Spacerowych możliwości jest wiele – piesze przejście na Wielką Wyspę umożliwia szybki wypad do Parki Biskupińskiego albo na Wyspę Opatowicką. Zaraz obok są również wały, a chwilę jazdy autem i mamy Park Strachociński. Z reguły jednak tereny takie jak te cierpią na brak odpowiedniej infrastruktury. I oczywiście, nie znajdziemy wszystkiego na Swojczycach, ale jest przekrój usług od mechaników, przez fryzjerów do weterynarzy i sklepów od Lidla, przez piekarnie, do zoologicznego. Jest nawet Centrum Okulistyki Weterynaryjnej jeśli ktoś potrzebuje.
A co z rozwojem?
Plusem i minusem Swojczyc jest znacznie ograniczona możliwość rozbudowy. Z jednej strony kanał, z drugiej Strachocin, z trzeciej grunty rolne, więc zostaje czwarta. Obszar między Swojczycami a Kowalami jest jeszcze w teorii do zagospodarowania. Pozostałe tereny często znajdują się na trasie kanału odpływowego lub na terenach podmokłych. I dla rozwoju okolicy jest to minus, jednak dla wielu umiarkowane zagęszczenie to zaleta.
Zaletą jednak będzie to, że Swojczyce staną się lepiej skomunikowane z resztą miasta. Po pierwsze trwa modernizacja Mostów Chrobrego, a bardziej dobudowa kolejnego – tak aby można było poprowadzić nitkę tramwajową z Sępolna. Pomoże także Aleja Wielkiej Wyspy – dzięki niej można będzie dostać się w okolice Krakowskiej omijając korki w centrum. Póki co głównym połączeniem komunikacji miejskiej ze Swojczyc są autobusy, które jednak grzęzną w korkach przy Olimpii. No właśnie korki – w newralgicznym punkcie wjazdu na most były zawsze. Znacznie nasiliły się w związku z jego przebudową, czyli również zmianą organizacji ruchu. Docelowo jest to przejściowy problem i wraz z kolejnymi etapami dobudowy mostu powinien słabnąć.