Muzeum Architektury we Wrocławiu otworzyło swoje drzwi dla nowej, inspirującej wystawy pt. „Nowoczesne wnętrze. Wrocławska architektura wnętrz w czasach politycznej odwilży”. To wydarzenie jest szczególną okazją, by przenieść się w przeszłość, w lata przełomu 50. i 60. XX wieku, gdy polscy artyści i projektanci, pod wpływem zmian politycznych, starali się odświeżyć oblicze krajowej architektury wnętrz i meblarstwa.

Nowe spojrzenie na projektowanie wnętrz

Pod koniec lat 50. XX wieku w Polsce nastąpił istotny przełom w projektowaniu wnętrz oraz mebli. Okres politycznej odwilży przynosił nowe nadzieje, potrzeby i oczekiwania społeczne. Narodziło się pragnienie poprawy warunków życia prywatnego oraz odnowienia miejskich przestrzeni publicznych. To właśnie wtedy doszło do istotnego dialogu między dwoma pokoleniami projektantów związanych z Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie doświadczenia pedagogów łączyły się z nowatorskimi ideami studentów.

Wystawa „Meble – Ceramika – Szkło”, CBWA, Wrocław, 1958, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu

Wyróżniającą postacią tej epoki był Władysław Wincze, projektant wnętrz i mebli, który jako dziekan Wydziału Architektury Wnętrz, wspierał rozwój lokalnej sztuki projektowej. Jego twórczość, skoncentrowana na rzemieślniczych formach produkcji i współpracy z Spółdzielnią Artystów „Ład”, stała się inspiracją dla nowych generacji projektantów, którzy rozwijali swoje koncepcje w ramach odwilżowej fascynacji nowoczesnością.

Klub Dziennikarza, ul. Podwale, 1967, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu

Fotel 366 – ikona PRL-u

W tym czasie zaczęto eksperymentować z nowymi materiałami. Drewno, w tamtym okresie deficytowe, zastępowano surowcami syntetycznymi, takimi jak derma i nylon, a także wykorzystywano metal, szkło i tkaniny. Projektowane meble były lekkie, kompaktowe, a ich kształty przykuwały wzrok śmiałą formą. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów tamtych lat jest fotel 366, autorstwa Józefa Chierowskiego – jeden z niewielu prototypów, który trafił do masowej produkcji, stając się ikoną polskiego dizajnu czasów PRL-u.

Józef Chierowski, fotel „366”, Dolnośląska Fabryka Mebli w Świebodzicach, fot. Amelia Romańska

Wystawa – co warto zobaczyć?

Wystawa jest niezwykłą okazją do zapoznania się z dokumentacją fotograficzną nieistniejących już wrocławskich wnętrz z przełomu lat 50. i 60. XX wieku. Na ekspozycji zobaczymy nie tylko meble, lecz również przykłady malarstwa, ceramiki i szkła, które miały być dopełnieniem wnętrza w zgodzie z modernistycznym postulatem syntezy sztuk. Twórczość ta miała na celu stworzenie przestrzeni, która „jednoczy zagadnienia kształtu, koloru, materiału oraz światła i ruchu”, jak pisał Apolinary Czepelewski.

Bar „Wiking”, ul. Świerczewskiego (obecnie ul. Piłsudskiego), 1965. proj. Danuta Kowalczyk, fot. Zdzisław Holuka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu

Szczegóły wystawy

Wystawa potrwa od 21 listopada 2024 roku do 16 marca 2025 roku w Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńskiej 7. Za aranżację przestrzeni odpowiada Agata Danielak-Kujda, a wizualna identyfikacja to dzieło Jacka Kujdy. Organizatorami są Muzeum Architektury oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: ma.wroc.pl.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułWrocław przekazał działkę EKOSTRAŻY. Od 15 lat stowarzyszenie ratuje życie i zdrowie zwierząt w naszym mieście.
Następny artykułWracają dotacje na zabytki. Trwa składanie wniosków, termin do 15 grudnia!
Małgorzata Braszka
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.