Przez blisko 20 lat Wrocław promował się hasłem „Wrocław – miasto spotkań” Miasto przyjazne, miasto, które jednoczy. Wedle badania przeprowadzonego przez portal marketingmiast.com.pl jest to najbardziej popularne hasło promocyjne wśród polskich miast. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego jaka jest geneza tego hasła. W tym artykule postaramy się Wam to przybliżyć.
Wszystko zaczęło się wraz z przyjazdem Papieża Polaka, Jana Pawła II do Wrocławia w 1997 roku na 46 Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny. Papież właśnie od Wrocławia rozpoczynał swoją 11-dniową wizytę w naszym kraju.
Warto nadmienić, że wizyta ta była pierwszym tak dużym międzynarodowym wydarzeniem organizowanym we Wrocławiu po 1989 roku. To był czas, kiedy miasto szukało tożsamości.
Podczas pobytu we Wrocławiu Papież powiedział: „Wrocław jest miastem położonym na styku trzech krajów, które historia bardzo ściśle ze sobą połączyła. Jest poniekąd miastem spotkania, jest miastem, które jednoczy. Tutaj w jakiś sposób spotyka się tradycja duchowa Wschodu i Zachodu.”
Jan Paweł II nawiązał w tych słowach do bogatej ponad tysiącletniej historii Wrocławia, który przez większość swojego okresu był tyglem kulturowym, w którym ścierały się różne religie i kultury.
Słowa wypowiedziane podczas Kongresu Eucharystycznego tak mocno poruszyły ludzi, że wkrótce po tym wydarzeniu włodarze miasta postanowili zawrzeć je w nowej strategii miasta. Pod koniec drugiego tysiąclecia powstała strategia „Wrocław 2000 plus”, którą uchwalono 4 czerwca 1998 roku za kadencji prezydenta Bogdana Zdrojewskiego.
To właśnie dzięki temu, że kolejni prezydenci spójnie realizowali strategię określoną w powyższym dokumencie, Wrocław stał się tak wyrazistym i dobrze kojarzonym w Polsce miastem.
Warto nadmienić tutaj, że w 2017 roku Wrocław na nowo określił swoją strategiczną misję. Obecna misja Wrocławia brzmi: „Wrocław miastem mądrym, pięknym, zasobnym – miastem, które jednoczy i inspiruje”. Więcej na jej temat możecie przeczytać na stronie: Strategia Wrocławia 2030