Festiwal AfryKamera jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwalem filmowym, który promuje kino afrykańskie, a także największą w Polsce imprezą poświęconą kulturze kontynentu afrykańskiego.
W dniach 22-24 marca w kinie DCF zaprezentujemy filmy tworzone przez kobiety i o kobietach, wesprzemy debiutantki i docenimy artystki z dłuższym stażem. Chcemy głośno podkreślić role kobiet w kulturze i sztuce afrykańskiej oraz stworzyć bezpieczną strefę pełnej kobiecej energii, w której będziemy mówić o feminizmie, rozwoju i sile kobiet. W programie sześć wyselekcjonowanych filmów, którym towarzyszyć będzie szereg wydarzeń towarzyszących: wystawy, koncerty, dyskusje oraz coś dla najmłodszych.
Kinowy program festiwalu:
22.03.2024, godz. 18:00 „Ojcze nasz, diabeł ” reż. Ellie Foumbi
Marie, niezwykle zdolna szefowa kuchni w domu opieki dla seniorów w niewielkiej francuskiej miejscowości, stara się prowadzić ciche i spokojne życie skupione przede wszystkim na pracy. Wszystko zmienia się, gdy do ośrodka przyjeżdża charyzmatyczny ksiądz z Kinszasy, w którym rozpoznaje przywódcę grupy zbrojnej, odpowiedzialnego za spalenie jej wioski, zamordowanie rodziny i zrobienie z niej, kilkunastoletniej wtedy dziewczynki, żołnierza. Od tego momentu jedynym celem Marie będzie zemsta i zabicie człowieka, który zrujnował jej życie i przez którego musiała uciekać ze swego kraju. Debiut filmowy Ellie Foumbi, ze znakomitą Babetidą Sadjo w głównej roli (znaną m.in. z ról w filmach “I oddychaj normalnie” w reż. Ísold Uggadóttir czy “Wysypisko” Pietera Van Hees), to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy.
22.03.2024, godz. 20:30 „Królowe” reż. Yasmine Benkiran
Zineb, przebywająca w więzieniu w Casablance za handel narkotykami, dowiaduje się, że jej niepełnoletnia córka może trafić do domu opieki. Aby do tego nie dopuścić, postanawia uciec z aresztu i zabrać ze sobą Inés. W realizacji planu pomaga jej Asma, którą Zineb bierze jako zakładniczkę, aby ta zawiozła je nad ocean. Tak zaczyna się ich wspólna podróż, w której wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami Asma staje się ich towarzyszką podróży i opiekunką Inés. Nie opuszcza ich mimo podążających za nimi detektywów, którzy zrobią wszystko, aby pojmać skazaną i doprowadzić ją do aresztu. Film Yasmine Benkiran to świetnie zagrane, trzymające w napięciu i wywołujące wiele emocji kino akcji z silnymi bohaterkami, które ogląda się z dużą przyjemnością.
23.03.2024, godz. 15:00 „Nasze domy w sercu” reż. Brenda Akele Jorde, Malte Wandel, David-Simon Groß
Dokument ukazuje skomplikowane i trudne losy rodzin mieszanych na przykładzie Sary, Afroniemki, której ojciec, pochodzący z Mozambiku, po upadku muru berlińskiego musiał opuścić Niemcy i już nigdy nie mógł do tego kraju powrócić. Był on jednym z wielu Mozambijczyków pracujących w tamtych czasach w NRD, którzy na lata zostali rozłączeni z rodzinami. Jako dorosła już kobieta Sara wspomina niełatwe dzieciństwo i bycie czarną dziewczynką w białym społeczeństwie, ale też pierwsze spotkanie z ojcem, do którego pojechała już jako nastolatka. I choć teraz ich kontakt jest łatwiejszy i regularny, Sara na wielu płaszczyznach jest rozdarta pomiędzy dwoma kontynentami-domami, tak odległymi od siebie, między którymi musi podróżować, aby spotkać się z rodzicami, a także ojcem swojej córeczki.
23.03.2024, godz. 18:00 „Żegnaj, Julio ” reż. Mohamed Kordofani
Chartum, 2005 r. Nasilają się zamieszki pomiędzy Sudańczykami arabskiego pochodzenia a mieszkańcami północnego Sudanu. Na tym tle rozgrywa się historia Julii, czarnej katoliczki, której synek zostaje potrącony autem przez muzułmankę Monę, a mąż zostaje zabity przez męża kobiety. Aby zagłuszyć wyrzuty sumienia i starając się zadośćuczynić popełnionej krzywdzie, Mona zatrudnia Julię jako pokojówkę, chłopcu opłaca szkołę i oboje przyjmuje do swego domu. Z czasem kobiety zaprzyjaźniają się, a każda stara się zapomnieć o bolesnej przeszłości. Wszystko wraca jednak, gdy synek Julii prosi przyjaciela matki o pomoc w dowiedzeniu się, co stało się z jego ojcem.
24.03.2024, godz. 15:00 „Banel i Adama” reż. Ramata-Toulaye Sy
W niewielkiej wiosce na północy Senegalu mieszkają zakochani w sobie Banel i Adama. Banel za wszelką cenę stara się wyprowadzić z ukochanym do własnego domu, rozpocząć nowe, wspólne życie i zyskać wolność. Adama, zgodnie z lokalnymi zwyczajami, ma zostać szefem wioski. Jest przywiązany do tradycji przodków i czuje się odpowiedzialny za lokalną społeczność. Kłopoty spowodowane suszą sprawiają, że para spędza coraz mniej czasu razem, a Banel czuje się coraz bardziej samotna i nieszczęśliwa. Gdy umierają kolejni mieszkańcy, Adama postanawia wypełnić przeznaczenie i zostać przywódcą, czego Banel nie będzie w stanie zaakceptować. Film Ramaty-Toulaye Sy zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.
24.03.2024, godz. 18:00 „Mami Wata” reż. C.J. “Fiery” Obasi
C.J. “Fiery” Obasi snuje opowieść o niewielkiej wyspiarskiej wiosce Iyi, w której wszyscy są szczęśliwi i żyją w pokoju, wyznając kult morskiej bogini zapewniającej im wszelkie dobra – Mami Waty. Niektórzy mieszkańcy skarżą się jednak na konieczność oddawania swych plonów w ofierze i brak udogodnień cywilizacyjnych oraz poddają w wątpliwość działanie medium, przez którą bogini przemawia. Wykorzystuje to nieznajomy Jasper, który pojawia się na Iyi i uruchamia ciąg zdarzeń, doprowadzając do zburzenia spokoju, skłócenia mieszkańców i wprowadzenia przywództwa opartego na przemocy. „Mami Wata” to nie tylko filmowe nawiązanie do zachodnioafrykańskiego folkloru, ale również historia o tym, jak niszczone są niewielkie społeczności, kultywujące tradycyjne wierzenia. To także realizacyjny majstersztyk, w którym czarno-białe zdjęcia w połączeniu z obfitą i piękną charakteryzacją i kostiumami znakomicie dopełniają całą opowieść.
Pełen program festiwalu AfryKamera: https://www.facebook.com/events/788147673368811
www: https://dcf.wroclaw.pl/afrykamera-2024/