Mamy kolejne dwa nowe mosty we Wrocławiu! W nocy z soboty na niedzielę (28 na 29 października) będziemy jeździć po nowych mostach Chrobrego, które połączyły Sępolno ze Swojczycami. Przeprawy nad kanałem przeciwpowodziowym i żeglugowym na Odrze mają nowe jezdnie, drogi dla rowerów, chodniki, są ładnie oświetlone.
– To bardzo ważna inwestycja infrastrukturalna, która pozwoli zapewnić wygodniejszy ruch w kierunku Swojczyc, Strachocina czy Wojnowa, jak i z tych osiedli w kierunku centrum czy Sępolna. Budowa tych mostów to tak naprawdę pierwszy krok w kierunku wielkich zmian komunikacyjnych w tej części miasta. Na mostach oraz międzywalu mamy już ułożone torowisko tramwajowe, po którym chcemy aby pojechał z Sępolna tramwaj na Swojczyce – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Budowa nowych mostów Chrobrego kosztowała ponad 83 miliony złotych i była finansowana z budżetu miasta. Mosty powstały w ciągu drogi wojewódzkiej 455 prowadzącej do Wrocławia z Jelcza-Laskowic. W sumie mają 186 metrów długości i ponad 27 metrów szerokości. Dłuższy jest most nad kanałem przeciwpowodziowym. Jego konstrukcja jest zbudowana z 650 ton stali i ponad 13 tys. ton betonu. Ustrój nośny stanowi płyta żelbetowa zespolona z rusztem stalowym. Dla każdego z dwóch przęseł o większej rozpiętości ustrój został dodatkowo wzmocniony łukiem stalowym.
Na most nad kanałem żeglugowym wykorzystano do budowy ponad 6,5 tys. ton betonu i 265 ton stali. Ustrój nośny stanowią tu dwa równoległe, stalowe dźwigary łukowe. Funkcję ściągu pełni pomost skonstruowany z płyty żelbetowej zespolonej z rusztem stalowym podwieszony do dźwigarów łukowych.
W sumie w ramach tego zadania przebudowane zostanie ponad 800 metrów układu drogowego w tym cztery skrzyżowania ul. Mickiewicza z ul. Monte Cassino, ulicy Swojczyckiej z Monopolową, Marco Polo i Mydlaną. Nośność mostów to 40 ton. Dotychczasowe stare mosty Chrobrego miały nośność ograniczoną do 15 ton. Zwiększenie nośności przepraw może pozwolić MPK na wykorzystanie większych autobusów do obsługi komunikacyjnej Swojczyc czy Wojnowa, a co za tym idzie komfortu przejazdu.
W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kończył infrastrukturę: drogową, rowerową, chodnikową, pielęgnował zieleń oraz realizował prace porządkowe – zarówno od strony Swojczyc jak i Sępolna. Całość zadania ma zakończyć jesienią tego roku. Trwają rozmowy z konserwatorem zabytków dotyczące starych mostów. Po otwarciu nowych zostaną one zamknięte. Co ważne. Trwa projektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce.
– Właśnie otrzymaliśmy decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. To bardzo ważny dokument, który pozwoli nam na wykonanie kolejnych kroków w procesie zakończenia projektowania tego zadania. Obecnie procedury odbywają się między innymi w ministerstwie infrastruktury. Tak więc działamy na wielu frontach w tym temacie – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Projekt „tramwaj na Swojczyce” to dwie pętle: przebudowana na Sępolnie i nowa na Swojczycach. Przy tej drugiej pętli planowana jest budowa park and ride na 166 aut. Wyznaczone na nim będą miejsca dla osób z niepełnosprawnością, a także aut elektrycznych. Wzorem Nowego Dworu i TAT planujemy zazielenić pętlę licznymi drzewami i utworzyć tu mini park.
Długość projektowanej trasy to blisko 1,8 km. Co ważne w znacznej większości zarówno tramwaj jak i autobus będą jechać wydzieloną trasą. Przebudowany zostanie długi odcinek ulicy Swojczyckiej, w tym np. skrzyżowania z ul. Kolumba i Magellana. Powstaną obustronne drogi dla rowerów, chodniki, przejścia dla pieszych, nowa infrastruktura podziemna. Na nowej inwestycji liczba planowanych przystanków autobusowych to 12 sztuk., tramwajowych 11 szt. w tym 11 przystanków z wiatami z zielonym dachem. To nowe, ekologiczne rozwiązanie, które będziemy testować we Wrocławiu.
Na przystankach, jeśli będzie to możliwe, planujemy także posadzić rośliny. Co warto podkreślić w wąskich pasach zieleni zastosowano specjalne systemy wykorzystujące moduły antykompresyjne wraz z systemami napowietrzająco-nawadniającymi, aby zwiększyć dostępność przestrzeni dla korzeni drzew i poprawić warunki wegetacyjne. Z ciekawostek dodajmy, że na budynku projektowanej stacji prostownikowej zainstalowane mają być panele fotowoltaiczne.