Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu kontynuuje program Szybkiej Wymiany Nawierzchni na wrocławski ulicach. Jednostka szuka firm, które już w marcu wejdą na 15 wrocławskich ulic i na wskazanych 22 odcinkach wymienią nawierzchnię. W sumie prace obejmą blisko 12 kilometrów dróg. Dodatkowo miasto, jak co roku zaplanowało też wiosenne łatanie ubytków na wrocławskich ulicach.

  • Do szybkich remontów wytypowano odcinki 15 ulic o spękanej i odkształconej nawierzchni, ale wciąż dobrej nośności i podbudowie,
  • W zależności od głębokości uszkodzeń jezdni wymiana obejmie warstwę grubości od 5 do 10 cm,
  • Powierzchnia zaplanowanych do remontu odcinków wynosi blisko 86,5 tysiąca m2.
  • Frezowanie i układanie nowej masy bitumicznej spowoduje krótkotrwałe utrudnienia w postaci wyłączania jednego pasa lub połówkowych zajęć, bez konieczności wprowadzania objazdów,
  • Prace będą realizowane głównie w porze wieczornej oraz weekendy.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu ogłosił już przetarg na realizację szybkich remontów nawierzchni. Wytypowane do programu zostały 22 fragmenty największych ulic, które zostały podzielone na 6 zadań. Wśród wskazanych ulic znalazły się odcinki al. Karkonoskiej, Hallera, Kamiennej, Ślężnej, Gazowej, Pilczyckiej, Legnickiej, Rakietowej, Królewskiej, Sołtysowickiej, Kołłątaja, Centralnej, Królewieckiej i Żmigrodzkiej.

– Powracamy do Programu Szybkich Remontów Nawierzchni, ponieważ to efektywne rozwiązanie dla kierowców. Utrudnienia trwają bardzo krótko – tylko podczas frezowania i układania nowych warstw. Ruch kołowy wraca natychmiast po ostygnięciu masy bitumicznej. Uzyskujemy od razu poprawę komfortu jazdy. Równą i szczelną nawierzchnię odporną na pozimowe uszkodzenia przez długie lata – zaznacza Jacek Sutryk prezydent Wrocławia.

Kryteria wyboru

Typowane odcinki musiały spełnić odpowiednie kryteria. Do akcji zakwalifikowano te odcinki ulic, gdzie ubytki pojawiły się tylko w górnej warstwie drogi, miały wciąż dobry stan podbudowy i zachowaną nośność. Nie miały również konieczności wymiany sieci uzbrojenia podziemnego.

Warunki zimowe są najbardziej szkodliwe dla ulic o nawierzchni bitumicznej, która z upływem lat traci szczelność i zaczynają pojawiać się na niej mniejsze i większe wykruszenia. Co roku, w okresie zimowym i wczesnowiosennym mamy prawdziwy wysyp pozimowych ubytków, właśnie obserwujemy, jak zjawisko to narasta z każdym kolejnym dniem. Dlatego chcemy wejść w okres wiosenny nie tylko z akcją pozimowego łatania, ale od razu szybkich remontów na wybranych ulicach, aby uniknąć ich podwójnej naprawy.- podkreśla Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, który przy okazji apeluje do kierowców i mieszkańców ulic objętych remontem o wyrozumiałość na czas prac.

Co z pozostałymi ulicami

Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu zaznacza, że miasto nie zapomina o najbardziej uszkodzonych ulicach, które zostały zakwalifikowane do kompleksowej przebudowy, jak ta, która realizowana jest obecnie na ulicy Pomorskiej czy Dolnobrzeskiej oraz Wilkszyńskiej, gdzie przebudowa właśnie się rozpoczyna.

– Nawierzchnie jezdni ulegają zużyciu tak jak każdy element drogowej infrastruktury. Nie wszystkie jednak wymagają od razu kapitalnego remontu czy modernizacji. Zabiegiem wydłużającym wygodną eksploatację poszczególnych odcinków dróg są znane już mieszkańcom tzw. szybkie remonty. Polegają na usunięciu wykruszonej i zniszczonej górnej warstwy i ułożeniu nowej nakładki. Operacja odbywa się w stosunkowo krótkim czasie bez uciążliwych objazdów. Najczęściej podczas dni wolnych, weekendów oraz godzin nocnychwyjaśnia Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu w Urzędzie Miasta we Wrocławiu.

W technologii szybkich remontów ZDiUM naprawiał w poprzednich latach plac Społeczny, fragmenty ulic Oławskiej, Piłsudskiego, Chińskiej i alei Hallera. Utrudnienia nie trwały długo za to wrocławscy kierowcy mogli szybko odczuć pozytywne efekty. To, co ważne, naprawy są skuteczne, bo na nowych nawierzchniach nie ma pozimowych ubytków, bo nowe nawierzchnie są szczelne i nie grożą im, ani wilgoć, ani niskie temperatury. Oprócz tych prac, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta rozpocznie też coroczną pozimową akcję ubytków na wrocławskich drogach. W ubiegłym roku tego typu prace przeprowadzono w sumie w 703 miejscach.

Koszt tegorocznej akcji szybkiej wymiany nawierzchni poznamy po rozstrzygnięciu przetargów. Ma to nastąpić do końca lutego. Szczegółową listę ulic objętych akcją można znaleźć na stronie internetowej Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu (www.zdium.wroc.pl) 

ODCINKI ULIC WYTYPOWANE DO WYMIANY:

 Zadanie nr 1 – 5 odcinków:

  1. ul. Ślężna, od ul. Kamiennej do al. Wiśniowej (jezdnia do ul. Wyścigowej);
  2. ul. Kamienna, od ul. Borowskiej do ul. Ślężnej (jezdnia do ul. Powstańców Śląskich);
  3. ul. Kamienna, od ul. Ślężnej do ul. Komandorskiej (jezdnia do ul. Powstańców Śląskich);
  4. ul. Kamienna, od ul. Komandorskiej do ul. Drukarskiej (jezdnia do ul. Powstańców Śląskich);
  5. ul. Gazowa, od wiaduktu do pętli;

Zadanie nr 2 – 5 odcinków: 

  1. al. Hallera, od nr 176 do ul. Odkrywców (jezdnia do ul. Powstańców Śląskich);
  2. al. Hallera, od ul. Mieleckiej do ul. Gajowickiej (jezdnia do ul. Powstańców Śląskich);
  3. al. Hallera, od ul. Gajowickiej do ul. Powstańców Śląskich (jezdnia do ul. Powstańców Śląskich);
  4. al. Karkonoska, od ul. Zwycięskiej do ul. Wyścigowej (jezdnia do centrum);
  5. al. Karkonoska, od ul. Wyścigowej do wjazdu na cmentarz (jezdnia do centrum);

Zadanie nr 3 – 4 odcinki: 

  1. ul. Pilczycka, od ul. Tkackiej do ul. Kozanowskiej;
  2. ul. Pilczycka, od ul. Mącznej do ul. Koszykarskiej;
  3. ul. Legnicka, od wyjazdu z Magnolia Park do ul. Zachodniej (jezdnia do centrum);
  4. ul. Rakietowa, od nr 33 do zabudowań na wysokości nr 25-27,

Zadanie nr 4 – 2 odcinki: 

  1. ul. Sołtysowicka, od ul. Przejazdowej do ul. Redyckiej;
  2. ul. Królewiecka, od AOW do ul. Maślickiej;

Zadanie nr 5 – 2 odcinki: 

  1. ul. Litewska, od ul. Gorlickiej do ul. Żmudzkiej;
  2. ul. Królewska, od ul. Zatorskiej do ul. Wilanowskiej.

Zadanie nr 6 – 4 odcinki: 

  1. ul. Kołłątaja, od ul. Rejtana do ul. Podwale (jezdnia do pl. Dominikańskiego),
  2. ul. Kołłątaja, od ul. Podwale do ul. Kościuszki (jezdnia do Dworca Głównego),
  3. ul. Centralna, od. ul. Semaforowej do ul. Tatarskiej,
  4. ul. Żmigrodzka, od ul. Kamieńskiego do przejazdu kolejowego (kierunek Poświętne).

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułWe Wrocławiu powstaje krater wulkaniczny! Nowa wystawa
Następny artykułBULVARY: Nowe miejsce dla kultury i biznesu we Wrocławiu
Małgorzata Braszka
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.