WRO-TA (Wrocławskie Linie Turystyczne) – nowa marka promująca zabytkowe pojazdy i zabytkową infrastrukturę. To możliwość podróżowania po Wrocławiu na 1 bilecie między zajezdniami, a co ciekawe, na wybranych kursach przewodnik będzie także opowiadał o mijanych zabytkach.
To produkt turystyczny skierowany do turystów odwiedzających Wrocław oraz mieszkańców, którzy chcą w nietypowy, ale jednocześnie komfortowy i atrakcyjny sposób zapoznać się z najważniejszymi zabytkami architektury miasta, ale też z jego walorami przyrodniczymi (koryta Odry podziwiane z licznych mostów na trasie linii; parki m.in. Szczytnicki i Staromiejski; Promenada wzdłuż fosy miejskiej) lub innymi atrakcjami (ZOO, Hydropolis, Centrum Historii „Zajezdnia”).
– We Wrocławiu jest blisko 70 zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. Mamy nadzieję, że dzięki tak szerokiej współpracy coraz więcej pojazdów będzie cieszyć nasze oczy. Te zabytkowe pojazdy są częścią naszego miasta, historii Wrocławia. Mamy nadzieję, że kiedyś powstanie w mieście prawdzie Muzeum Komunikacji Miejskiej, a jego początkiem może być projekt WRO-TA – mówił Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych UMW.
Szczególną grupą adresatów produktu WRO-TA są turyści
Mogą w możliwie krótkim czasie zobaczyć główne atrakcje miasta. Podróż w obie strony, proponowanymi liniami, trwa około 1,5 godziny (w przypadku linii tramwajowej w zależności od kierunku jazdy z krótkim postojem przy zabytku wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO tj. Hali Stulecia lub w centrum miasta – przy Operze, zaś w przypadku linii autobusowej m.in. przy Centrum Historii Zajezdniaczy Hydropolis).
– We Wrocławiu historia komunikacji, historia techniki bardzo mocno przeplata się z tak zwaną wielką historią. To jest przykład Centrum Historii Zajezdnia – która przed wojną była pierwszą zajezdnią dla tramwajów elektrycznych z końca XIX wieku. Po wojnie mocno zniszczona służyła jako zajezdnia autobusowa, ale to tam rodziła się Solidarność. Tam miały miejsce historyczne wydarzenia– podkreślał Marek Mutor, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia.
WRO-TA Wrocławskie Linie Turystyczne to nowy produkt turystyczny opracowany w ramach działań projektowych FindYourGreatness Europe’s first strategic brand building program for smart cities w Sieci współpracy URBACT III, współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
– Dzięki temu projektowi mogły się zjednoczyć różne środowiska. Została stworzona lokalna grupa URBACT. W tej grupie są i organizacje pozarządowe, Urząd Miasta i MPK. Te wszystkie strony partycypują i uczestniczą w projekcie. WRO-Ta Wrocławskie Linie Turystyczne, proszę zapamiętać tę nazwę i mamy nadzieję, że zarówno mieszkańcy, jak i turyści, będą tymi liniami jeździli– zaznaczała Agnieszka Szymerowska, Wrocławska Organizacja Turystyczna, Convention Bureau
Zabytkowa linia autobusowa oraz zabytkowa linia tramwajowa będzie kursować w niedziele od 29 maja do 26 czerwca oraz soboty, niedziele i święta od 2 lipca do 4 września.
Będzie obsługiwana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia oraz Centrum Historii Zajezdnia we współpracy z MPK Wrocław.
Na wybranych kursach, obsługiwanych przez TMW, podczas przejazdu licencjonowany przewodnik będzie opowiadał o mijanych zabytkach i innych atrakcjach. Ciekawym urozmaiceniem oferty będą kursy nocne po trasach, które połączą szczególnie widowiskowo podświetlone zabytki. Kursy te będą odbywać się w godz. około 21:00-23:00.
– Wrocław jest miastem, które można zwiedzać szlakiem zabytków, krasnali, wielu mostów, a od najbliższej niedzieli można je zwiedzać szlakiem wrocławskich torowisk. Cieszymy się, że jako MPK możemy być częścią tego projektu– mówił Aleksander Łoś, MPK Wrocław.
ZABYTKOWE TRAMWAJE I AUTOBUSY WROCŁAWIA
We Wrocławiu jest około 70 pojazdów o wartości historycznej. Należą one do: Gmina Wrocław, MPK Wrocław, Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwa Miłośników Wrocławia, Centrum ds. Katastrof i Klęsk Żywiołowych TRATWA, Ośrodek Pamięć i Przyszłość, Firmy Polmat.
Remonty pojazdów należących do Gminy Wrocław:
W roku 2021 zakończyła się restauracja wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r. Efektem realizacji całego projektu jest w pełni odrestaurowany i sprawny tramwaj reprezentujący stan maksymalnie zbliżony do sytuacji z początków eksploatacji. Obecnie tramwaj Maximum może być wykorzystywany w celach turystycznych, podczas przejazdów okazjonalnych, a przede wszystkim jako narzędzie promocji miasta. Będzie mógł uświetniać ważne wydarzenia we Wrocławiu. Miasto uzyskało w ten sposób kolejny interesujący i sprawny zabytek techniki transportowej, który mogą wykorzystywać różne grupy odbiorców i który stanie się atrakcją podczas imprez związanych z techniką, transportem, zrównoważonym rozwojem lub historią najnowszą.
KOSZT REMONTU: SUMA: 1 552 690,00 zł
JELCZ 272 MEX „Fredruś” – w pełni odrestaurowany i w pełni sprawny autobus turystyczny typu kabriolet. Będzie mógł być wykorzystywany w celach turystycznych, podczas przejazdów okazjonalnych i jako narzędzie promocji miasta. Będzie mógł uświetniać różne wydarzenia we Wrocławiu i innych dolnośląskich miejscowościach. Miasto uzyskało kolejny interesujący i sprawny zabytek techniki transportowej, który mogą wykorzystywać różne grupy odbiorców i który stanie się atrakcją podczas imprez związanych z techniką, transportem, zrównoważonym rozwojem lub historią najnowszą.
KOSZT REMONTU: 525 000,00 zł
GMINA WROCŁAW w latach 2014 – 2021 przeznaczyła blisko 4,2 MLN ZŁ. na remonty zabytkowych pojazdów (również jako dotacje MKZ dla NGO)
Wrocław w sieci URBACT
Wrocław przystąpił do sieci planowania działań „Find Your Greatness” w ramach unijnego programu URBACT III współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem miasta było stworzenie nowego produktu turystycznego w oparciu o zabytkową infrastrukturę tramwajową znajdującą się zarówno w posiadaniu Miasta, jak również organizacji pozarządowych. Finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projekt miało na celu ułatwienie europejskim miastom wymiany doświadczeń i nawiązanie współpracy w zakresie budowy marki. Członkami sieci zostały: Alba Iulia (Rumunia), Limeric (Irlandia), Perugia (Włochy), Braganca (Portugalia), Candelaria (Hiszpania), Budafolk-Teteny (dzielnica Budapesztu, Węgry), Voru (Estonia) oraz Wrocław. W ramach programu powstała tzw. Lokalna Grupa URBACT w skład której wchodzą przedstawiciele miasta Wrocław oraz następujące podmioty: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o. o. we Wrocławiu, Centrum Kultury Akademickiej i Inicjatyw Lokalnych Czasoprzestrzeń, Centrum Historii Zajezdnia oraz Convention Bureau – Wrocław