Od 1 maja 2016 roku we Wrocławiu będzie obowiązywać nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, popularnie zwanej deklaracją śmieciową.
Zmiana wzoru wynika ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ustawie śmieciowej), która dokładnie określiła podmioty, jakie mają być wskazane w dokumencie, zdefiniowała nowy typ nieruchomości, który musi być ujęty w deklaracji oraz ograniczyła czas obowiązywania poprzedniego wzoru. W związku z tym wszystkie miasta i gminy w Polsce wprowadzają podobne zmiany, by dostosować przepisy lokalne do zapisów ustawowych.
Uchwalony pod koniec lutego przez Radę Miejską Wrocławia nowy formularz będzie obowiązywać od 1 maja, co oznacza, że składając deklarację do 30 kwietnia włącznie posługujemy się starym wzorem, natomiast od 1 maja wypełniamy już nowy dokument. Nowy wzór formularza nie oznacza jednak, że do złożenia deklaracji zmuszeni są wszyscy płatnicy.
Deklaracje zobowiązani są złożyć osoby u których sytuacja uległa zmianie i wpływa na płacenie podatku śmieciowego Deklaracje więc muszą złożyć osoby u których:
– powstał lub ustał obowiązek wnoszenia opłaty (wyprowadzka, nowe mieszkanie),
– zmieniła się wielkość (zmiana ilości mieszkańców lub zmiana sposobu zbierania śmieci),
-oraz te osoby które składają dokument z informacją o zmianie danych identyfikacyjnych.
Pozostałe osoby nie muszą składać nowego dokumentu i płacą podatek śmieciowy w oparciu o złożony wcześniej dokument.
Nowy formularz został stworzony nie tylko na podstawie nowych przepisów, ale także w oparciu o dotychczasowe doświadczenia i uwagi mieszkańców. Do nowego wzoru wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, precyzującym i wyjaśniającym poszczególne części deklaracji, tak, by ułatwić jego wypełnianie, a także wprowadzono dwa załączniki – „O” Obliczanie wysokości opłaty dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym oraz „W” Wykaz podatników opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które mają ułatwić obliczanie opłaty w przypadku zabudowy wielorodzinnej.
Nie zmieniają się zasady składania deklaracji, ale zmianie ulega jedynie formularz. Składa się on z ośmiu części A-H , które przedstawiają się następująco; cel złożenia deklaracji, data powstania obowiązku złożenia deklaracji, dane podmiotu składającego deklaracje, dane nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami, wysokość należnej opłaty oraz informacja o załącznikach.
Wzory deklaracji oraz wzory wypełnionych dokumentów można znaleźć na stronie spółki www.ekosystem.wroc.pl.
W razie trudności przy wypełnianiu deklaracji można wypełnić deklarację na miejscu, korzystając z pomocy konsultantów w Biurze Obsługi Klienta Ekosystem przy ul. Kazimierza Michalczyka 23 w następujących godzinach
poniedziałek, czwartek, piątek – od 07.30 do 15.30
wtorek, środa – od 07.30 do 17.15
oraz na infolinii Biura Obsługi Klienta pod następ numerami telefonów :
71 758 69 11 ,71 758 69 12 ,71 758 69 13, 71 758 69 14