Koronawirus szaleje. Z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną wiele linii lotniczych wstrzymało połączenia na obszary największego ryzyka. Początkowo odwoływano tylko loty z pojedynczych lotnisk. Wrocław dość długo czekał na odwołanie tych połączeń. Jeszcze do niedawna funkcjonowały loty do Bari, Bolonii czy Rzymu. Dopiero na fali ostatnich wydarzeń w Polsce zdecydowano się odwołać większość odlotów i przylotów do/z państw podwyższonego ryzyka. Jeśli wasz lot został odwołany, to w zależności od linii lotniczej, możecie starać się o zwrot kosztów biletu, zmianę rezerwacji lub odszkodowanie. Jak wygląda ten proces w poszczególnych liniach lotniczych? Już wam to pokazujemy!
1. Ryanair
Jeden z największych potentatów na rynku lotniczym. Nie oznacza to jednak, że z odzyskaniem opłat za bilety będzie łatwe. Bardzo często słyszy się, że generalnie odzyskiwanie opłat za odwołane loty jest bardzo trudne. Nie od dziś wiemy też, że tanie linie lotnicze nie są zbyt chętne do zwracania kosztów i częściej dają pasażerom do wyboru tylko opcję zmiany rezerwacji. W obliczu epidemii Koronawirusa i odwołań lotów z Wrocławia do Włoch, Wielkiej Brytanii i Chorwacji Ryanair musi zapewnić swoim pasażerom rekompensatę. Jeśli Wasz lot został odwołany dostaniecie powiadomienie SMS-em i e-mailem. Macie możliwość zażądania zwrotu pieniędzy, zmiany rezerwacji lub zmiany trasy lotu. Restrykcje potrwają do 8 kwietnia.
2. Wizzair
Pasażerowie linii Wizzair, których loty zostały odwołane zostaną bezzwłocznie poinformowani o sytuacji i możliwościach rekompensaty. W większości przypadków ma to być do maksymalnie 14 dni przed planowanym odlotem. Do wyboru pasażerowie będą mieli:
- Zmianę lotu lub trasy na najbliższy możliwy termin
- Zwrot całkowitej ceny biletu (bez uwzględnienia zniżek)
- Uznanie wartości odwołanego lotu plus 20% zapłaty za odwołany lot
Trzeba jednak pamiętać, iż Wizzair nie wypłaca odszkodowań za odwołane loty. Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami jeśli loty zostały odwołane ze względu na sytuację, której nie dało się uniknąć (a zostały zastosowane środki prewencyjne) lub decyzją władz linia nie ponosi za to odpowiedzialności. Dodatkowo jeśli od zwrot kosztów możecie ubiegać się tylko jeśli bilety kupowaliście bezpośrednio na stronie (w aplikacji) Wizzair.
3. Lufthansa
Lufthansa jako linia lotnicza z kategorii Premium oferuje pasażerom różne alternatywy dla odwołanych lotów. Jeśli wasze loty z Wrocławia do Monachium lub Frankfurtu zostały odwołane ze względu na Koronawirus, możecie:
- Uzyskać zwrot pełnych kosztów (bez żadnych dodatkowych opłat)
- Zmienić termin lotu, bez dodatkowych kosztów. Lufthansa robi to automatycznie. Po otrzymaniu wiadomości można dokonać zmian w szczegółach lotu tylko raz bez żadnych opłat.
Dodatkowo, linia lotnicza informuje pasażerów o środkach prewencyjnych związanych z epidemią Koronawirusa takich, jak: zmiany w funkcjonowaniu Executive Lounge na lotniskach, kontrole paszportowe w strefie Schengen oraz informacje o lotach do Teheranu i Erbil.
4. Eurowings
Linia latająca z Wrocławia do Dusseldorfu oferuje następujące rozwiązania dla pasażerów, których loty zostały odwołane:
- Darmowa zmiana terminu lotu dla nowych rezerwacji do 31 Marca 2020.
- Zmiana terminu lotu dla nowych rezerwacji bez opłaty za rebooking w okresie do 31 Grudnia 2020. Zmiana musi być dokona przed 31 Maja 2020
- Zmiana terminu lotu dla istniejących rezerwacji ( wylot musi być przed 30 Kwietnia 2020). Można zmienić termin na dowolną datę do 31 Grudnia 2020 bez opłaty za rebooking.
- Zmiana trasy lotu za darmo
Trzeba zaznaczyć, że zwrócić można tylko bilety zakupione przez oficjalne kanały Eurowings, różnica w kursie walut nie jest rekompensowana oraz o zwrot ubiegać można się tylko za pomocą Eurowings Service Centre.
5. KLM
Linia KLM latająca z Wrocławia do Amsterdamu nie odwołała tego połączenia lotniczego.
6. LOT
Polskie Linie Lotnicze odwołały loty z Wrocławia do Tel Aivivu ze względu na Koronawirus. Oto jak możecie poradzić sobie z ewentualnymi problemami:
- Od 6 marca została wprowadzona bezpłatna możliwość zmiany daty podróży. Dotyczy to biletów kupionych przed 31 marca na podróże od 6 marca 2020r. do 31 kwietnia 2020r. pod warunkiem zachowania tej samej trasy i klasy.
- Zwrot biletu jedynie w zgodzie z warunkami taryfy oryginalnego biletu
- Opłaty za zmianę rezerwacji są zniesione
- LOT nie dopuszcza możliwości zmiany trasy
- Kontakt tylko przez LOT Contact Centre oraz messengera
Pamiętajcie, że jeśli chcecie ubiegać się o zwrot kosztów musicie zwrócić się bezpośrednio do linii lotniczych (jeśli kupowaliście bilet samodzielnie od nich) lub biura podróży (jeśli wycieczka jest organizowana). Szczegółowa rozpiska odwołanych odlotów i przylotów przez Koronawirus jest dostępna na fan page’u wrocławskiego lotniska.