Kompleksowa zmiana obsługi komunikacyjnej osiedli Oporów, Klecina, Krzyki-Partynice, Grabiszyn-Grabiszynek, Gaj i Tarnogaj – od 21 sierpnia.
Podstawowa zmiana dotyczy linii autobusowej 143 – tzw. linii półokólnej, która kursuje na trasie Kminkowa – Oporów. Trasa tej linii zostanie przedłużona od pętli na Oporowie przez ulicę Solskiego, al. Piastów, ul. Racławicką, Powstańców Śląskich, Kamienną, Borowską, Świeradowską i Morwową do pętli na Tarnogaju.
To oznacza, że linia 143 zatrzyma się na dodatkowych 21 przystankach. Wydłużenie tras tej linii ma ułatwić dojazd do skrzyżowania ul. Powstańców Śląskich i al. Hallera, gdzie poruszają się tramwaje linii: 2, 6, 7, 17 i 20. Na tym skrzyżowaniu zatrzymują się już autobusy linii 126 i 133, z których korzysta wielu pasażerów. Ponadto, z autobusów linii 143 będą korzystać mieszkańcy rozbudowujących się osiedli przy ul. Racławickiej.
Dzięki tej zmianie, przy ul. Racławickiej autobusy mają kursować co 7,5 minuty oraz pozwolą na bezpośredni dojazd do ul. Klecińskiej i przystanku „Kwiska”, gdzie można przesiąść się m.in. w tramwaj jadący w stronę pl. Jana Pawła II.
Kolejne zmiany na Oporowie
Duże osiedle powstaje w rejonie ulic Awicenny i Jordanowskiej niedaleko centrum logistycznego Poczty Polskiej. Dlatego zadecydowano o przedłużeniu trasy autobusów linii 132 od budynku poczty do pętli tramwajowej na Oporowie, gdzie można przesiąść się w tramwaje linii 4, 5 i 20. Dodatkowo, linia 132 umożliwi bezpośredni dojazd na Muchobór Wielki i Nowy Dwór.
Oprócz tego, autobus linii 125 z Brochowa na Krzyki pojedzie od ul. Solskiego do pętli przy ul. Tynieckiej niedaleko Dolnośląskiego Parku Innowacji i Nauki. Z kolei szczytowa linia autobusowa 319, kursująca dotąd z pętli na ul. Kamieńskiego do ul. Tynieckiej, pojedzie do pętli na Klecinie.
Korektę trasy przejdzie też linia 126 (relacja Kozanów – Racławicka), która w rejonie Krzyków pojedzie przez ul. Sowią i Skarbowców, a następnie do pętli przy ul. Wojszyckiej – zastąpi dodatkową linię specjalną 744, zatrzymującą się na kilku przystankach między „Krzykami” i „Wojszycką”.
Zmiana zostanie wprowadzona również w rozkładzie jazdy pospiesznej linii A, która dotychczas kursowała na trasie Koszarowa (szpital) – Racławicka. Od 21 sierpnia (sobota) autobus z Racławickiej pojedzie do pętli „Krzyki”.
Kto skorzysta?
Założeniem zmian w rozkładzie jazdy jest m.in. umożliwienie mieszkańcom południowej części Grabiszynka bezpośredniego dojazdu z centrum miasta autobusami linii A. Dla mieszkańców Krzyków to wzmocnienie oferty komunikacyjnej, która, razem z linią 133, da sprawne połączenie z ulicą Powstańców Śląskich, a linia A umożliwi bezpośredni dojazd w rejon FAT-u.
Zmiana trasy linii 126 i przedłużenie jej do pętli „Wojszycka” (gdzie zastąpi linię 744) oznacza też wprowadzenie bezpośredniego połączenia tego rejonu ze skrzyżowaniem ulicy Powstańców Śląskich i alei Hallera. Co ważne, zaplanowana zmiana uwzględnia utrzymanie bezpośredniego dojazdu do pętli „Krzyki”, gdzie można dokonać przesiadki na tramwaje kursujące w kierunku centrum miasta.
Zakończenie remontu torowiska na placu Strzegomskim
W związku z planowanym zakończeniem remontu torowiska na placu Strzegomskim, od 21 sierpnia 2021 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii tramwajowych 3, 10, 20, 31 i 33 oraz linii autobusowych 106, 107, 109, 132, 142, 148 i 149.
Tramwaje linii 3, 10 i 33 pojadą w obu kierunkach przez ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II, ulicę Podwale, Świdnicką, Teatralną i ulicę Piotra Skargi do placu Dominikańskiego.
Tramwaje linii 20 pojadą w obu kierunkach przez ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II i ulicę Podwale do ulicy Świdnickiej.
Tramwaje linii 31 pojadą w obu kierunkach przez ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II i ulicę Podwale do placu Orląt Lwowskich.
Autobusy linii 106, 148 i 149 powrócą na swoją trasę przez ulicę Podwale w kierunku Nowego Dworu, ale w kierunku przeciwnym z uwagi na ograniczoną przepustowość przystanku przy ulicy Podwale (przystanek „Renoma”), będą kursowały objazdem w obu kierunkach od placu Orląt Lwowskich przez plac Legionów, ulicę Piłsudskiego i Świdnicką.
Kursy linii 107, 109, 132 i 142 realizowane w kierunku Nowego Dworu będą kursowały z pominięciem przystanku „pl. Strzegomski (Muzeum Współczesne)” który zlokalizowany jest przy ulicy Legnickiej przed skrzyżowaniem z ulicą Poznańską.
Zakończenie wymiany rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ulicy Kazimierza Wielkiego i Krupniczej
W związku z planowanym zakończeniem prac związanych z wymianą rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ulicy Kazimierza Wielkiego i Krupniczej , od 21 sierpnia 2021 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii tramwajowej 4 i 74.
„Czwórka” w obu kierunkach powróci na swoją stałą trasę przejazdu przez ulicę Sądową, Krupniczą i Kazimierza Wielkiego, a tramwaje linii 74 jadące z przystanku „FAT” w kierunku Osobowic pojadą od placu Legionów przez ulicę Sądową, Krupniczą i Kazimierza Wielkiego do ulicy Szewskiej.
Zmiana nazwy przystanku przy ulicy Pełczyńskiej oraz przystanku „Urząd Wojewódzki”
Z dniem 21 sierpnia 2021 roku (sobota) zostanie zmieniona nazwa przystanków:
– „Osobowice (stacja kolejowa)”, który zlokalizowany jest przy ulicy Pełczyńskiej w pobliżu stacji kolejowej „Wrocław Osobowice” na „Pełczyńska (stacja kolejowa)„;
– „Urząd Wojewódzki„, który zlokalizowany jest przed Mostem Grunwaldzkim na „Urząd Wojewódzki (Impart)” – przystanki od strony Mostu Pokoju będą nadal posiadały nazwę „Urząd Wojewódzki„.
Zmiana w kursowaniu linii 722
Z dniem 21 sierpnia 2021 roku (sobota) zostaną wprowadzone zmiany w rozkładzie jazdy autobusów linii 722.
Autobusy będą kursowały z częstotliwością:
1. w dni robocze
– w godzinach 9:00-14:00 co 20 minut;
– w godzinach 14:00-18:00 co 12 minut;
– w godzinach 18:00-20:00 co 20 minut.
· sobota
– w godzinach 6:00-7:00 co 30 minut;
– w godzinach 7:00-21:00 co 20 minut;
– w godzinach 21:00-22:00 co 30 minut.
· niedziela
– w godzinach 8:00-21:00 co 20 minut;
– w godzinach 21:00-22:00 co 30 minut.
Przystanek
– „Aleja Architektów” zlokalizowany przy alei Architektów za skrzyżowaniem z ulicą Kosmonautów;
– „Barskich” zlokalizowany przy alei Architektów przed skrzyżowaniem z ulicą Brzozy;
będzie posiadał status przystanków „na życzenie„.
Uruchomienie nowych przystanków przy ulicy Awicenny
Z dniem 21 sierpnia 2021 roku (sobota) zostanie uruchomiony dodatkowy przystanek w obu kierunkach w trasie przejazdu autobusów linii 132 i kursów wariantowych linii 125 o nazwie „Chachaja” który zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu ulicy Awicenny i Chachaja.
Przystanek będzie posiadał status przystanku „na życzenie”.
Uruchomienie nowych strefowych linii autobusowych
– Żórawina
– Kąty Wrocławskie
– Czernica
– Kobierzyce
– Siechnice
zostaną uruchomione nowe linie strefowe 903, 907, 909, 913, 920, 927L, 927P, 933 i 947.
Kąty Wrocławskie
Sześć linii (907, 909, 927L, 927P, 933 i 947) połączy Wrocław z miejscowościami na terenie Gminy Kąty Wrocławskie, a linie podmiejskie zastąpią te dotychczas istniejące.
Nowe linie zapewnią dojazd do węzłów przesiadkowych przy obecnych (Oporów) i planowanych (Nowy Dwór pętla) pętlach tramwajowych, z których będzie można kontynuować podróż w kierunku centrum miasta z dużo większą częstotliwością niż obecnie.
Zyskają również mieszkańcy Wrocławia, a szczególnie osiedli zlokalizowanych przy ulicy Gagarina, gdzie planowany jest nowy przystanek autobusowy umożliwiający dojazd liniami strefowymi do pętli Nowy Dwór.
Gmina Czernica
Nowa linia podmiejska 920 połączy pętlę Wojnów znajdującą się na terenie gminy Czernica z Galerią Dominikańską. Linia zapewni mieszkańcom Gminy Czernica możliwość kontynuowania podróży, którą rozpoczną z miejscowości na terenie gminy alternatywną trasą wobec linii 115, 118, 845 i 855.
Linia zapewni również bezpośrednie połączenie Galerii Dominikańskiej z osiedlami i obiektami znajdującymi się wzdłuż ul. Na Grobli, będzie również dodatkowym połączeniem dla mieszkańców Opatowic oraz – na mocy porozumienia z Gminą Siechnice – Trestna i Blizanowic korzystających obecnie z linii 120.
Gmina Żórawina przez Kobierzyce i Siechnice
Nowe połączenia pojawią się również pomiędzy Wrocławiem i Gminą Żórawina przez Kobierzyce i Siechnice.
Linia 903
Linia 903 połączy miejscowości w Gminie Żórawina oraz Biestrzyków (Gmina Siechnice) z pętlą tramwajową Gaj i Tarnogaj. Wzmocni również komunikację na Osiedlu Ołtaszyn zapewniając szybkie połączenia do pętli tramwajowych.
Linia 913
Linia 913 umożliwi dojazd mieszkańcom Gminy Żórawina oraz miejscowości Wysoka (Gmina Kobierzyce) z pętlami tramwajowymi Park Południowy i Krzyki będąc wsparciem dla miejskiej linii 112.
Dodatkowo zmodyfikowana zostanie trasa linii 612 łączącej wrocławskie Krzyki z rejonem Dworca Autobusowego i kolejowego Wrocław Główny.
W okolicach Dworca Autobusowego przystanki końcowy i początkowy zostaną przeniesione na ulicę Suchą, niedaleko przystanków linii gminnej 862organizowanej przez Gminę Kobierzyce. Ma to ułatwić mieszkańcom Kobierzyc korzystanie z obu połączeń.
Linia 612
Od przystanku „Partynice” linia 612 pojedzie przez nieobsługiwaną obecnie przez dzienną komunikację ulicę Wyścigową dowożąc pasażerów do przystanku w pobliżu pętli tramwajowej „Park Południowy” i zakończy swoją trasę na pętli tramwajowej „Krzyki”. Na samej pętli jej miejsce postojowe zostanie wyznaczone tuż obok linii 112, zapewniając pasażerom, którzy chcą podróżować do miejscowości Wysoka lub ulicy Kutrzeby i Parafialnej we Wrocławiu, odjazdy z jednego przystanku.
Zmiana nazwy przystanku przy ulicy Okólnej
Z dniem 21 sierpnia 2021 roku (sobota) zostanie zmieniona nazwa przystanków „Na Grobli”, które zlokalizowane są przy ulicy Okólnej w pobliżu skrzyżowania z ulicą Na Grobli i Międzyrzecką na „Okólna„.