– Jak co roku, przed rozpoczęciem sezonu zimowego sprawdzamy sprzęt, którego nasi wykonawcy będą używali do prowadzenia zimowych działań. Weryfikujemy też wymagane ilości zgromadzonych środków, stosowanych, aby przeciwdziałać skutkom zimy – mówi Piotr Różewicz, dyrektor operacyjny Ekosystemu
Utrzymanie zimowe dróg obejmuje okres 1 listopada 2022 r. – 31 marca 2023 r. Planowym zimowym oczyszczaniem objęte jest ponad 1 140 km dróg. To szosy krajowe nr 94 i 5, wojewódzkie, powiatowe i gminne – po których prowadzona jest komunikacja zbiorowa i o znaczącej roli komunikacyjnej na obszarze dzielnicy lub osiedla, czy stanowiące dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej.
Zimowym utrzymaniem objęte są też:
– chodniki i ciągi pieszo-rowerowe o pow. 1 844 057 m2
– parkingi (101 lokalizacji) o pow. 134 475 m2
– wydzielone ścieżki rowerowe o pow. 189 623 m2
– 1 827 przystanków komunikacji zbiorowej
Standardowo prace wykonywane w ramach sezonu zimowego obejmują:
– prowadzenie tzw. „akcji zima”, czyli oczyszczanie pasa drogowego w technologii zimowej (zapobieganie i likwidowanie gołoledzi, zlodowacenia lub śliskości, usuwanie śniegu).
– prace w technologii zamiennej, wykonywane wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie wymagają prowadzenia prac w technologii zimowej. Polegają one na oczyszczaniu, mechanicznym oraz ręcznym, jezdni oraz pasa drogowego (wydzielonych ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, zieleńców, przystanków).
Częstotliwość wykonywania usług w technologii zamiennej:
– jezdnie: stała czystość (okolice Rynku), pozostałe raz w miesiącu;
– parkingi: stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice raz w tygodniu;
– chodniki, ciągi pieszo-rowerowe: stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice dwa, trzy razy w tygodniu;
– przystanki: stała czystość;
– wydzielone ścieżki rowerowe: raz w miesiącu;
– przejścia podziemne: zgodnie z harmonogramem;
– zieleńce i wydzielone torowiska: z różną częstotliwością;
– kosze uliczne: myte i dezynfekowane minimum raz w miesiącu.
Przypominamy, że za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych, czy placów przed dworcami kolejowymi i autobusowymi odpowiedzialni są zarządcy terenu. Podobnie jest w przypadku usuwania śniegu i likwidowania śliskości na chodnikach przyległych nieruchomości