MPK Wrocław apeluje do wszystkich, którzy będą odwiedzać groby swoich bliskich: uważajmy, gdzie i kiedy przechodzimy przez torowisko! Jesienią, gdy szybciej zapada zmrok i pogarsza się widoczność, a nawierzchnia jest śliska, jedno nieuważne wkroczenie na tory może skończyć się tragicznie.
MPK zaprezentowało też szeroki wachlarz działań nastawionych na zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa przewozów.
– Cmentarze są pełne osób, które gdzieś się spieszyły. Dbajmy o swoje bezpieczeństwo – apeluje Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. Spółka patrzy na bezpieczeństwo całościowo. O bezpieczeństwo w ruchu dba szkoląc kierujących i nieustannie podnosząc ich kwalifikacje. – Ponadto apelujemy oraz edukujemy pieszych i pasażerów, aby uważali przechodząc zwłaszcza przez torowiska. Trzecim aspektem jest troska o zdrowie, co w tym szczególnym czasie oznacza regularną dezynfekcję pojazdów – podkreśla Krzysztof Balawejder.
Szkolenie kierujących
Jazdę w trudnych warunkach wrocławscy motorniczowie ćwiczą w… budynku, na zajezdni. A to dzięki unikatowemu w skali kraju projektowi – urządzeniu treningowemu, które MPK Wrocław posiada jako jeden z nielicznych przewoźników w Polsce. Symulator odwzorowuje kabinę tramwaju z prawdziwym panelem sterowania. Gdy motorniczy zasiądzie w fotelu, takim samym jak w rejsowym wozie, za „oknami” pojazdu widzi tętniące życiem miasto. Urządzenie daje możliwości weryfikowania skuteczności reakcji motorniczego podczas trudnych warunków pogodowych – takich jak opady deszczu lub mgła, albo oślepiające słońce. Symulować można też awarię sygnalizacji świetlnej, czy właśnie wtargnięcie na tory pieszego. W ten sposób sprawdzana jest szybkość i prawidłowość reakcji motorniczego.
Nowością w MPK jest też zatrudnienie ratownika medycznego, który jedzie z nadzorem ruchu na miejsce zdarzenia, jeśli ze zgłoszenia wynika, że ktoś mógł zostać poszkodowany. To ważne, bowiem nadzór ruchu MPK często dociera pierwszy na miejsce wypadku.
Świadomość pasażerów
Zbliżając się do torów pamiętajmy, że tramwaj jest bardzo ciężki, z pasażerami może ważyć nawet 50 ton. Jego droga hamowania jest długa. O ile z prędkości 50 km/h samochód może wyhamować na odcinku 10 metrów, to tramwaj potrzebuje aż – uwaga – 50 metrów! Podczas jesiennej i zimowej aury, gdy szyny są mokre, to droga hamowania może wydłużyć się aż do 80 metrów. Aby uświadomić to mieszkańcom MPK zorganizowało pokaz hamowania tramwaju, autobusu i samochodu osobowego.
Zdrowie jest najważniejsze
Pojazdy MPK są regularnie sprzątane, jednak od czasu wybuchu pandemii poddawane są również dezynfekcji. Tej codziennej, po zjeździe na zajezdnię, kiedy to środkiem odkażającym myte są uchwyty i poręcze. Dodatkowo, raz na tydzień, dezynfekowane są metodą elektrostatyczną. Specjalistyczna firma rozpyla specjalny środek, który przylega nawet do trudno dostępnych powierzchni. Czyszczone są również układy klimatyzacji popularną i skuteczna metodą ozonowania.
Efekty działań MPK
Całościowe podejście do bezpieczeństwa komunikacji miejskiej skutkuje tym, że nawet w czasie pandemii nie stwierdzono przypadku, aby wrocławska komunikacja miejska była ogniskiem rozprzestrzeniania się wirusa. Mozolna praca powoduje także, że rokrocznie spada liczba potrąceń pieszych.