Zwiększenie liczby kursów na trasach, zwiększenie prędkości podróży i poprawa warunków przesiadki to główne założenia programu, który ma usprawnić dotychczasowy układ komunikacji tramwajowej i autobusowej w mieście. Nad tą koncepcją pracować będzie zespół ekspertów pod przewodnictwem prof. Macieja Kruszyny.
Te założenia to uzupełnienie Wrocławskiego Programu Tramwajowego (WPT) ogłoszonego we wrześniu 2016 r., który ma na celu poprawę dostępności do sieci transportu szynowego.
W 2020 roku oddane zostaną do użytku dwa bardzo ważne dla miasta odcinki tras tramwajowych: Długa – Popowicka i Nowy Dwór. To ponad 10 km nowej infrastruktury. Trasa Długa – Popowicka odciąży ul. Legnicką, która jest jedynym połączeniem tramwajowym w kierunku Leśnicy. Wcześniej, do 2019 roku, uruchomione zostanie połączenie tramwajowe na ul. Hubskiej. Dzięki temu powróci m.in. linia nr 16, która połączy południowe osiedla z rejonem Placu Grunwaldzkiego.
– Obecnie funkcjonujący schemat nie wymagał zbytniej ingerencji, bo bazował na stałym układzie torowisk. Rozwój infrastruktury wiąże się z potrzebą nowego spojrzenia, ze spokojem i rozwagą, na obecny schemat linii, szczególnie tramwajowych. Potrzebne jest przede wszystkim maksymalne wzmocnienie transportu publicznego, po to żeby tramwaje i autobusy były najatrakcyjniejszymi środkami transportu do poruszania się po mieście – mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.
W maju powstanie miejski zespół ekspertów współpracujący z profesorem Kruszyną. Do zespołu zostaną zaproszeni przedstawiciele ruchów miejskich.
– Chcemy się otworzyć na wypracowanie różnych pomysłów. Razem z mieszkańcami, aktywistami i ekspertami na świeżo spojrzeć na układ komunikacyjny i opracować koncepcję, która mam nadzieję, zakończy się wspólnym stanowiskiem– wyjaśnia Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.
Wyniki ekspertyzy zleconej zespołowi ekspertów poznamy pod koniec tego roku. W przyszłym roku rozpoczną się konsultacje społeczne. A w 2020 roku możemy spodziewać się pierwszych zmian.
– Nasze działania mają na celu wypracowanie takich rozwiązań, które zachęcą mieszkańców do podróżowania komunikacją zbiorową. Chcemy, by była ona wygodna i szybka. Mamy nadzieję, że zmiana zwyczajów podróżowania i przesiadka z samochodów do transportu publicznego przyczyni się również do poprawy jakości powietrza w naszym mieście. – mówi profesor Maciej Kruszyna.
Docelowo wszystkie podstawowe połączenia w mieście będą realizowane tramwajami, autobusy będą pełnić rolę dowozową oraz obsługiwać trasy obwodowe. Planujemy zwiększyć liczbę kursów na liniach i usprawnić koordynację na węzłach przesiadkowych. Koncepcja rozwijająca założenia WPT pozwoli także zobaczyć, jak może wyglądać nowa sieć linii tramwajowych i autobusowych.
– Dla nas najważniejsze jest zwiększenie częstotliwości, poprawa przesiadek, ewentualne korekty tras i tym samym skrócenie czasu podróży i oczekiwania na przystankach. Dążymy do ideału, którym będzie oczekiwanie na tramwaj maksymalnie trzy minuty. To wszystko dla podniesienia jakości życia naszych mieszkańców – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.