Pojawią się dwie nowe linie tramwajowe, osiem zmieni swoje trasy, a 13 pozostanie bez zmian. Po uruchomieniu tramwaju na Nowy Dwór, co nastąpi 3 września, skorygowana zostanie część tras komunikacji miejskiej, przede wszystkim tramwajów.
Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór ma swój początek przy Dworcu Świebodzkim. Biegnie ulicami Marchijską, Robotniczą, Strzegomską aż do ul. Rogowskiej i pętli przy przystanku kolejowym Wrocław-Nowy Dwór. Dziś, 12 lipca, rozpoczęły się spotkania informacyjne z radami osiedli. Szeroko zakrojona akcja informacyjna w mieście ruszy na początku sierpnia. O zmianach będzie można się dowiedzieć na przystankach, w tramwajach i w autobusach, zakładach pracy oraz na stronach miejskiego portalu wroclaw.pl. Zostanie również wydany wyjątkowy numer biuletynu wroclaw.pl, który w całości będzie poświęcony komunikacyjnym nowinkom. Na przystanku każdej zmienionej linii pojawi się informacja, jak będzie ona kursować od 3 września.
Miasto rozwija się, powstają nowe osiedla, nowe biurowce i miejsca, które przyciągają mieszkańców. Dzisiejszy Wrocław to już inne miasto niż dwie dekady temu.
– Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji – tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór – wymusza wprowadzenie szerokich zmian w komunikacji. O konieczności wprowadzenia wielu z nich wiemy od samych mieszkańców, którzy na bieżąco zgłaszają nam swoje potrzeby– wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności
Nowe linie tramwajowe
Nowością są linie numer 13 oraz 22. „Trzynastka” połączy nową pętlę Wrocław Nowy Dwór (P+R) z dobrze znaną pętlą Stadion Olimpijski na Wielkiej Wyspie. Z TAT-u przez ul. Śrubową dojedziemy do Legnickiej, a dalej przez pl. Jana Pawła, Dominikański, Grunwaldzki do Stadionu Olimpijskiego.
– Do centrum miasta z Nowego Dworu dojedziemy tą linią w około 20 minut. 75 procent jej trasy prowadzi wydzielonym torowiskiem i co więcej, łączy ona istotne węzły przesiadkowe w mieście –wylicza Monika Kozłowska-Święconek.
Linia 22 kursować będzie w relacji Tarnogaj–Pilczyce. Przejeżdżać będzie przez Dworzec Główny, pl. Jana Pawła II i obok Centrum Obsługi Mieszkańca w Galerii Handlowej Magnolia.
Na Nowy Dwór jeździć będą dwie linie tramwajowe poza wspomnianą 13 także 23. Linia ta kursować będzie w relacji Nowy Dwór – Kowale i będzie łączyła następujące węzły przesiadkowe: pl. Orląt Lwowskich, Arkady (Capitol), Dworzec Główny, Galeria Dominikańska, pl. Bema, Nowowiejska i Kromera. Na nowych przystankach na trasie autobusowo-tramwajowej (TAT) tramwaj pojawiać się będzie co 6 minut.
Co daje nam trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór?
· Szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli (nie tylko Nowego Dworu, ale i sąsiednich) z centrum, dworcem i pl. Grunwaldzkim.
· Większą liczbę miejsc dla pasażerów – tramwaj zabiera więcej osób niż autobus.
· Większą częstotliwość w kursowaniu pojazdów. Na ul. Strzegomskiej tramwaj będzie jeździł co 6 min., a tramwaj lub autobus co około 1,5 min.
· Nową jakość w dostępności do transportu zbiorowego – ponad 20 tys. mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków tramwajowych w czasie dojścia do 7,5 min.
Linie tramwajowe ze zmienionymi numerami bądź trasami
W niektórych przypadkach, to wydłużenie trasy, w innych korekta przebiegu przez centrum, ale są również takie, które zmieniają pętlę bądź krańcówkę. Dotyczy to linii:
· 4
· 5
· 11
· 33 (stanie się 12)
· 14 (zastąpi 74)
· 16
· 18
· 31 (będzie numerem 21)
· 23 (dotrze na nową pętlę na Nowym Dworze, a na drugim końcu dojedzie aż do Kowal)
Będą w sumie 23 linie tramwajowe w płynnej numeracji od 1 do 23.
Dlaczego akurat takie zmiany?
Zachód i południowy wschód to rejony miasta, które intensywnie się rozbudowują.
– Siatka połączeń nie była zmieniana od 20 lat. Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji – tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór – to najlepszy moment na reorganizację – uważa Kozłowska-Święconek. – Zmiany wynikają z potrzeb transportowych mieszkańców, a te znamy z badań. Wiemy, gdzie ludzie jeżdżą i które połączenia są najintensywniejsze.
Jest to również okazja do uporządkowania numeracji linii. Po uruchomieniu tramwaju przez Popowice mamy 23 linie, ale z „dziurami” w numeracji od 0 do 33. Po zmianie będzie ich 23 w jednym ciągu liczbowym.
Dlaczego nie da się wszystkiego?
Należy mieć na uwadze, że planowanie nowych tras, a później rozkładów jazdy, musi uwzględniać wiele czynników. Pasażerów mogą one nie interesować, niemniej są one niezwykle ważne dla dobrej organizacji kursowania tramwajów, więc nie można o nich zapominać. Niektóre z nich to:
· Przepustowość tras tramwajowych. Zbyt wiele linii na jednej trasie sprawia, że tworzą się tramwajowe korki przed przystankami lub na sygnalizacji.
· Przepustowość pętli. Tramwaje nie tylko muszą się pomieścić na pętli, ale również dojeżdżać na nią w odpowiedniej kolejności, aby później odjeżdżający tramwaj nie blokował wcześniejszego.
· Punkty socjalne na pętli. Motorniczowie muszą mieć miejsce i czas na odpoczynek w trakcie zmiany.
· Możliwości taborowe. Na trasach na Gaj oraz na stadion (Tarczyński Arena (Królewiecka)), gdzie są krańcówki zamiast pętli, muszą kursować dwukierunkowe Škody 19T, a MPK ma ich 31 – jest to więc ograniczenie dla jej obsługi. Ze względu na otwarcie nowych tras, MPK zakupiło 46 nowoczesnych Moderusów Gamma oraz czeka na dostawę 24 nowych tramwajów Pesa Twist (z opcją rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 16 sztuk). MPK rozbudowuje zajezdnie, aby pomieścić nowy tabor.
Jak jechać autobusem?
Oddanie do użytku nowej trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Nowy Dwór przyczyni się do przemodelowania siatki połączeń autobusowych. Połączenia autobusowe powinny współgrać z nowymi, tramwajowymi, stąd zmiany w trasach przejazdów. Dla pasażerów to nowa komunikacyjna jakość.
– Zmiany dotyczą głównie rejonu Nowego Dworu, Kuźnik i Muchoboru Wielkiego oraz częściowo Leśnicy i Oporowa. Wynikają nie tylko z otwarcia TAT-u, ale również z oddania do użytku nowej drogi, czyli al. 11 Listopada– od ul. Kosmonautów do ul. Brzezińskiego. Dzięki niej autobusy ominą przejazd kolejowy na ul. Żernickiej, przez co czasy ich przejazdu będą bardziej niezawodne – wylicza Adam Więcek z Biura Zrównoważonej Mobliności.
Inaczej będą kursować autobusy na 7 liniach.
Przybędzie nowa linia autobusowa
Nowość nosić będzie numer
· 152
Linie autobusowe, na których doszło do zmian
· 109 (zostanie połączona z autobusem 142), co do nam jedną dłuższą linię: 109+142=142
Zmiany tras dotyczą numerów:
· 107
· 119
· 122
· 128
· 142
· 148
· 149
To nie jest ostateczny układ tras tramwajów i autobusów
Na koniec warto wspomnieć, że ze względu na prowadzone lub zaplanowane remonty, 3 września niektóre tramwaje pojadą dalej trasą zastępczą. Trwać będzie bowiem remont ul. Pomorskiej i pl. Staszica, rozpocznie się także remont torów na skrzyżowaniu na wysokości przystanku Arkady (Capitol), torowiska na ul Powstańców Śląskich – m.in. te inwestycje spowodują, że wprowadzony od 3 września przebieg linii będzie miał jeszcze korekty związane z czasowymi objazdami.
Co z biletami okresowymi?
Po pierwsze zmiany zostały tak pomyślane, by łączyć jak najwięcej różnych miejsc we Wrocławiu. Może się okazać, że jeśli dotychczas potrzebowaliśmy biletu okresoweego na dwie linie – teraz wystarczy nam bilet na jedną. Wydział Transportu jednak proponuje dodatkowe rozwiązanie: bilet okresowy będzie obowiązywał na starym i nowym przebiegu trasy:
– Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy imienny na dwie linie mogą podróżować zarówno wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie, na jakiej kursowała dana linia przed wprowadzeniem zmiany, jak i wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie, na jakiej kursuje dana linia po wprowadzeniu zmiany – tłumaczy Aleksander Łoś wicedyrektor wydziału.
W przypadku remontów, zawieszeniu lub zmianie trasy linii, pasażerom posiadającym bilety na dwie dowolne linie przysługuje prawo bezkosztowego anulowania biletu (zwrotu kosztów za niewykorzystaną część biletu)
Czy MPK da radę?
Patrząc globalnie na Wrocław więcej linii zostało wydłużonych, tak zwanej pracy przewozowej będzie więcej. Dobrym przykładem jest sam Nowy Dwór – tu dojdą dwie nowe linie tramwajowe, a autobusy zmienią nieco bieg, natomiast ich liczba w tej dzielnicy się nie zmieni.
– Damy radę, choć z niecierpliwością czekamy na wrzesień i koniec roku gdy przyjedzie najpierw 13 elektrycznych autobusów, które będą sukcesywnie pojawiać się na średnicowej linii K, potem od grudnia zaczną docierać Pesy i będzie realizowany kontrakt opcyjny z Modertransu – więc nowych tramwajów od nowego roku będzie więcej. Dziś w szczycie komunikacyjnym na szynach jest wszystko co mamy, czyli jakieś 95% taboru. 5% to zawsze jest rezerwa – bo przeglądy, usterki czy pojazdy uszkodzone w zdarzeniach drogowych właśnie remontowane. Gdy pojawią się nowe pojazdy – odetchniemy. Ten proponowany nowy rozkład z liniami na Nowy Dwór to jest maksymalne wykorzystanie naszego taboru – wyjaśnia Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK.
Poniżej omówienie wszystkich linii tramwajowych i zmienionych linii autobusowych:
======
Linia 1 – bez zmian
Relacja
Biskupin–Poświętne
Przebieg
Biskupin–pl. Grunwaldzki–Dworzec Nadodrze–Poświętne
Poświętne–Dworzec Nadodrze–pl. Grunwaldzki–Biskupin
Linia 2 – bez zmian
Relacja
Krzyki–Biskupin
Przebieg
Biskupin–pl. Grunwaldzki–Galeria Dominikańska–Dworzec Główny–Arkady (Capitol)–Rondo–Krzyki
Krzyki–Rondo–Arkady (Capitol)–Dworzec Główny–Galeria Dominikańska–pl. Grunwaldzki–Biskupin
Linia 3 – bez zmian
Relacja
Księże Małe–Leśnica
Przebieg
Księże Małe–pl. Wróblewskiego–Galeria Dominikańska–Rynek–pl. Jana Pawła II–Pilczyce–Leśnica
Leśnica–Pilczyce–pl. Jana Pawła II–Rynek–Galeria Dominikańska–pl. Wróblewskiego–Księże Małe
Linia 4 – zmiana trasy
Relacja
Oporów–Biskupin
Przebieg
Oporów–FAT–pl. Legionów–Dworzec Główny–Pułaskiego–pl. Wróblewskiego–Urząd Wojewódzki (Impart)–pl. Grunwaldzki–Biskupin
Biskupin–pl. Grunwaldzki–Urząd Wojewódzki (Impart)–pl. Wróblewskiego–Pułaskiego–Dworzec Główny–pl. Legionów–FAT–Oporów
Uzasadnienie
Od pl. Legionów do pl. Grunwaldzkiego będzie kursować przez Dworzec Główny i Pułaskiego. Nowy przebieg wzmocni ofertę między Piłsudskiego a pl. Grunwaldzkmi. Po starym przebiegu linii 4 będzie jeździć z Oporowa do centrum – 11.
Linia 5 – zmiana pętli
Relacja
Przebieg
Grabiszyńska (Cmentarz)–FAT–pl. Legionów–Dworzec Główny–Galeria Dominikańska–pl. Wróblewskiego–Księże Małe
Księże Małe–pl. Wróblewskiego–Galeria Dominikańska–Dworzec Główny–pl. Legionów–FAT–Grabiszyńska (Cmentarz)
Uzasadnienie
Skrócenie trasy do pętli Grabiszyńska (Cmentarz) wynika głównie z przyczyn logistycznych – możliwości pętli, a także z chęci poprawy warunków socjalnych pracy motorniczych. Na Oporów wydłużono linię 11.
Linia 6 – bez zmian
Relacja
Krzyki–Kromera
Przebieg
Krzyki–Arkady (Capitol)–Opera–Uniwersytecka–Dubois–pl. Bema–Nowowiejska–Kromera
Kromera–Nowowiejska–pl. Bema–Dubois–Uniwerystet Wrocławski–Rynek–Narodowe Forum Muzyki–Arkady (Capitol)–Krzyki
Linia 7 – bez zmian
Relacja
Poświętne–Klecina
Przebieg
Klecina–Krzyki–Arkady (Capitol)–Opera–Uniwersytecka–Dworzec Nadodrze–Poświętne
Poświętne–Dworzec Nadodrze–Uniwersytet Wrocławski–Rynek–Narodowe Forum Muzyki–Arkady (Capitol)–Krzyki–Klecina
Linia 8 – bez zmian
Relacja
Tarnogaj–Karłowice
Przebieg
Tarnogaj–Dworzec Główny–Galeria Dominikańska–pl. Bema–Dworzec Nadodrze–Karłowice
Karłowice–Dworzec Nadodrze–pl. Bema–Galeria Dominikańska–Dworzec Główny–Tarnogaj
Linia 9 – bez zmian
Relacja
Sępolno–Park Południowy
Przebieg
Park Południowy–Dworzec Główny–Galeria Dominikańska–pl. Bema–Stadion Olimpijski–Sępolno
Sępolno–Stadion Olimpijski–pl. Bema–Galeria Dominikańska–Dworzec Główny–Park Południowy
Linia 10 – bez zmian
Relacja
Biskupin–Leśnica
Przebieg
Biskupin–pl. Grunwaldzki–Galeria Dominikańska–Rynek–pl. Jana Pawła II–Pilczyce–Leśnica
Leśnica–Pilczyce–pl. Jana Pawła II–Rynek–Galeria Dominikańska–pl. Grunwaldzki–Biskupin
Linia 11 – zmiana pętli i trasy
Relacja
Oporów–Kromera
Przebieg
Oporów–FAT–pl. Legionów–Narodowe Forum Muzyki–Świdnicka–Galeria Dominikańska–pl. Bema–Kromera
Kromera–pl. Bema–Galeria Dominikańska–Świdnicka–Narodowe Forum Muzyki–pl. Legionów–FAT–Oporów
Uzasadnienie
Po wydłużeniu do pętli Oporów, mieszkańcy Oporowa dojadą nią do centrum. Inaczej pojedzie na odcinku od pl. Legionów do pl. Dominikańskiego (przez Sądową i Kazimierza Wielkiego). Do Dworca Głównego z Oporowa dojedziemy linią 4 i 5. Linia zostanie skrócona do pętli Kromera. Do pętli Kowale pojedzie linia 23. Po zmianie trasy linii 4, linia 11 będzie obsługiwać od ulicy Grabiszyńskiej ciąg ulicy Krupniczej, Kazimierza Wielkiego do placu Dominikańskiego.
Linia 12 – zmiana numeru z 33 na 12, zmiana pętli i trasy
Relacja
Sępolno–Kozanów (Górnicza)
Kozanów (Dokerska)–Sępolno
Przebieg
Sępolno–pl. Grunwaldzki–Galeria Dominikańska–Rynek–pl. Jana Pawła II–Kwiska–Kozanów (Górnicza)
Kozanów (Dokerska)–Kwiska–pl. Jana Pawła II–Rynek–Galeria Dominikańska–pl. Grunwaldzki–Sępolno
Uzasadnienie
Od przystanku Kwiska skierowana zostanie do krańcówki Kozanów (Górnicza) zamiast do pętli Pilczyce. Linia ta będzie kończyć trasę na przystanku Górnicza, a zaczynać na Dokerskiej. Przeciwnie do niej w rejonie Kozanowa kursować będzie linia 19.
Zmiana zapewni obsługę Kozanowa taborem standardowym (jednokierunkowym), zwolni się miejsce na pętli Pilczyce dla nowego połączenia w postaci linii 22. Kozanów zyska drugie połączenie z ul. Legnicką oprócz linii 21.
Linia 13 – nowa linia
Relacja
Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Stadion Olimpijski
Przebieg
Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Park Tysiąclecia–Zemska–Budziszyńska–Komorowska–Strzegomska (P+R)–Gubińska–Nowodworska–Strzegomska 148–Babimojska–Robotnicza–Śrubowa–Dolmed–pl. Jana Pawła II–Galeria Dominikańska–pl. Grunwaldzki–Stadion Olimpijski
Stadion Olimpijski–pl. Grunwaldzki–Galeria Dominikańska–pl. Jana Pawła II–Dolmed–Śrubowa–Robotnicza–Babimojska–Strzegomska 148–Nowodworska–Gubińska–Strzegomska (P+R)–Komorowska–Budziszyńska–Zemska–Park Tysiąclecia–Wrocław Nowy Dwór (P+R)
Uzasadnienie
Tą linią po wydzielonym torowisku mieszkańcy Nowego Dworu dojadą do centrum miasta w 20 min., dalej do m.in. Placu Grunwaldzkiego i Wielkiej Wyspy. Nowa linia zapewni dostęp do 6 istotnych węzłów przesiadkowych: Plac Jana Pawła II, Rynek, Świdnicka, Galeria Dominikańska, Plac Grunwaldzki, Kochanowskiego.
Linia 14 – zmiana trasy i pętli
Relacja
Krzyki–Osobowice
Przebieg
Krzyki–Hallera–FAT–pl. Legionów–pl. Jana Pawła II–Kępa Mieszczańska–pl. Staszica–Most Osobowicki–Osobowice
Osobowice–Most Osobowicki–pl. Staszica–Kępa Mieszczańska–pl. Jana Pawła II–pl. Legionów–FAT–Hallera–Krzyki
Uzasadnienie
Zmiana z linii półokólnej na standardową. Na całej trasie w obu kierunkach. Pokrywa się z trasą obecnej linii 74 z docelowym przebiegiem od ul. Dubois przez pl. Staszica do pętli Osobowice. Linia zapewni połączenie pętli Krzyki z al. Hallera. Do czasu remontu ulicy Pomorskiej linia kursować będzie w skróconej relacji do Dworca Nadodrze.
Linia 15 – bez zmian
Relacja
Park Południowy–Poświętne
Przebieg
Park Południowy–Dworzec Główny–pl. Legionów–pl. Jana Pawła II–Kępa Mieszczańska–pl. Staszica–Poświętne
Poświętne–pl. Staszica–Kępa Mieszczańska–pl. Jana Pawła II–pl. Legionów–Dworzec Główny–Park Południowy
Przejazd przez pl. Staszica i ul. Pomorską po zakończeniu remontu.
Linia 16 – zmiana pętli i trasy
Relacja
Tarnogaj–Osobowice
Przebieg
Tarnogaj–Hubska (Dawida)–pl. Wróblewskiego–pl. Grunwaldzki–Piastowska–Nowowiejska–Dworzec Nadodrze–pl. Staszica–Osobowice
Osobowice–pl. Staszica–Dworzec Nadodrze–Nowowiejska–Piastowska–pl. Grunwaldzki–pl. Wróblewskiego–Hubska (Dawida)–Tarnogaj
Uzasadnienie
Od pl. Grunwaldzkiego tramwaj zostanie skierowany przez ul. Piastowską, Nowowiejską, Słowiańską, Dworzec Nadodrze, pl. Staszica do pętli Osobowice, po zakończeniu przebudowy ul. Pomorskiej.
Wydłużenie linii od ronda Reagana do Osobowic zapewni lepszą komunikację na odcinku od ul. Kościuszki do pl. Staszica i Osobowic. Trasa zastąpi w części linię 0 przy jednoczesnym zachowaniu połączenia między Tarnogajem a pl. Grunwaldzkim.
Do czasu remontu ulicy Pomorskiej linia kursować będzie w skróconej relacji do Dworca Nadodrze.
Linia 17 – bez zmian
Relacja
Klecina–Sępolno
Przebieg
Klecina–Krzyki–Arkady (Capitol)–Opera–Galeria Dominikańska–pl. Bema–Stadion Olimpijski–Sępolno
Sępolno–Stadion Olimpijski–pl. Bema–Galeria Dominikańska–Opera–Arkady (Capitol)–Krzyki–Klecina
Linia 18 – zmiana pętli i trasy
Relacja
Tarczyński Arena (Królewiecka)–Gaj
Przebieg
Tarczyński Arena (Królewiecka)–Port Popowice–Kępa Mieszczańska–Mosty Pomorskie–Rynek–Świdnicka–Park Staromiejski–Dworzec Główny–Dworzec Autobusowy–Gaj
Gaj–Dworzec Autobusowy–Dworzec Główny–Park Staromiejski–Świdnicka–Rynek–Mosty Pomorskie–Kępa Mieszczańska–Port Popowice–Tarczyński Arena (Królewiecka)
Uzasadnienie
Zmiana krańcówki z Kozanów (Górnicza) na Tarczyński Arena (Królewiecka) to wydłużenie linii w kierunku stadionu miejskiego. Spowoduje to lepsze możliwości do przesiadek dla jadących z centrum miasta na Maślice czy Stabłowice.
Linia 19 – bez zmian
Relacja
ZOO–Kozanów (Dokerska)
Przebieg
ZOO–pl. Grunwaldzki–Piastowska–pl. Bema–Kępa Mieszczańska–Port Popowice–Kozanów (Dokerska)
Kozanów (Górnicza)–Port Popowice–Kępa Mieszczańska–pl. Bema–Piastowska–pl. Grunwaldzki–ZOO
Linia 20 – bez zmian
Relacja
Oporów–Leśnica
Przebieg
Oporów–FAT–Hallera–Arkady (Capitol)–Renoma–Dworzec Świebodzki–Śrubowa–Dolmed–Pilczyce–Leśnica
Leśnica–Pilczyce–Dolmed–Śrubowa–Dworzec Świebodzki–Renoma–Arkady (Capitol)–Hallera–FAT–Oporów
Linia 21 – zmiana numeru z 31 na 21
Relacja
Gaj–Tarczyński Arena (Królewiecka)
Przebieg
Gaj–Kamienna–Dworzec Autobusowy-Arkady (Capitol)–pl. Jana Pawła II–Kwiska–Kolista–Tarczyński Arena (Królewiecka)
Tarczyński Arena (Królewiecka)–Kolista–Kwiska–pl. Jana Pawła II–Arkady (Capitol)–Dworzec Autobusowy–Kamienna–Gaj
Linia 22 – nowa linia
Relacja
Tarnogaj–Pilczyce
Przebieg
Tarnogaj–Hubska (Dawida)-Dworzec Główny–Arkady (Capitol)–pl. Jana Pawła II–Kwiska–Pilczyce
Pilczyce–Kwiska–pl. Jana Pawła II–Arkady (Capitol)–Dworzec Główny–Hubska (Dawida)–Kamienna–Tarnogaj
Uzasadnienie
Mieszkańcy oczekiwali wygodniejszego połączenia południowych rejonów miasta z ulicą Legnicką. Ta linia zapewnia możliwość bezpośredniego dotarcia.
Linia 23 – zmiana pętli i wydłużenie trasy
Relacja
Nowy Dwór – Kowale
Przebieg
Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Park Tysiąclecia–Zemska–Budziszyńska–Komorowska–Strzegomska (P+R)–Gubińska–Nowodworska–Strzegomska 148–Babimojska–Robotnicza–Śrubowa–pl. Orląt Lwowskich–pl. Legionów–Dworzec Główny–Galeria Dominikańska–pl. Bema–Kromera–Kowale
Kowale–Kromera–pl. Bema–Galeria Dominikańska–Dworzec Główny–pl. Legionów–pl. Orląt Lwowskich–Śrubowa–Robotnicza–Babimojska–Strzegomska 148–Nowodworska–Gubińska–Strzegomska (P+R)–Komorowska–Budziszyńska–Zemska–Park Tysiąclecia–Wrocław Nowy Dwór (P+R)
Uzasadnienie
Wydłużenie trasy na Nowy Dwór nowym torowiskiem.
Połączy Nowy Dwór oraz Kowale z dworcem PKP Wrocław Główny. Dodatkowo linia ta zapewni obsługę ciągu ulic Piłsudskiego – Skargi (po zmianach na linii 11).
Linia 31 – zmiana numeru z 31 na 21
Linia 33 – zmiana numeru z 33 na 12,
Linia 0 – 0L i 0P – pozostaje zawieszona (w związku z remontem Pomorskiej)
Uzasadnienie
W związku z modyfikacjami przebiegu linii tramwajowych w nowym układzie linia 0P i 0L będzie zastąpiona między innymi liniami 4, 15 i 16 zapewniając bezpośrednie przejazdy na najważniejszych odcinkach.
====
Zmiany w siatce autobusowej od 3 września:
Linia 107 – Na odcinku od Nowego Dworu skierowana będzie przez ulicę Gubińską, Żernicką, Jerzmanowską i dalej do Pracz Odrzańskich
Relacja
Pracze Odrzańskie–Krzyki
Pracze Odrzańskie–Stabłowicka–Stabłowice–Wojanowska–Fieldorfa–Halicka- Jerzmanowska–Żernicka–Szczecińska–Kołobrzeska–Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Strzegomska (P+R)–Mińska-Muchobór Wielki–Trawowa–Krzemieniecka–FAT–Grabiszyńska (cmentarz)–Oporów–Giełdowa (Centrum Hurtu)–Marchewkowa–Klecina–Os. Przyjaźni–Zimowa–Przyjaźni–Krzyki
Uzasadnienie
Dzięki zmianie mieszkańcy osiedli Muchobór Wielki, Nowy Dwór i Żerniki zyskają połączenie ze Szpitalem przy Fieldorfa. Dodatkowo mieszkańcy Stabłowic będą mieli więcej połączeń z osiedla przy Wojanowskiej do tramwaju przy Kosmonautów. W kierunku Pracz Odrzańskich autobus zatrzymuje się na przystanku: Przyjaźni, Muchobór Wielki (Roślinna) i Stabłowicka.
Linia 109 – zostanie połączona z autobusem linii 142, co da nam jedną dłuższą linię kursującą pod numerem 142.
Uzasadnienie:
Linia 109 zostaje zastąpiona przez linię 142, a dodatkowo na fragmencie trasy od Nowego Dworu do Jana Pawła II zostanie zastąpiona linią 13.
Linia 119 – Zmiana pętli z ulicy Blacharskiej na Racławicką
Relacja
Sołtysowice–Racławicka
Sołtysowice–Redycka–Sołtysowicka–Koszarowa–Kasprowicza–Bałtycka–Różanka–Osobowicka-Most Milenijny–Hala Orbita–Kwiska–Na Ostatnim Groszu–Strzegomska –Mińska –Muchobór Wielki-Krzemieniecka–FAT–Grabiszyńska–Oporów–Racławicka
Uzasadnienie
Mieszkańcy Racławickiej zyskają dodatkowe połączenie w kierunku Muchoboru Wielkiego i Nowego Dworu. Na zmienionym odcinku od FATu do Blacharskiej pojedzie autobus 152.
Linia 122 – zostanie skrócona do pętli Kuźniki
Relacja
Dworzec Autobusowy–Kuźniki
Dworzec Autobusowy–Piłsudskiego–Plac Jana Pawła II–Szczepin–Kwiska–Na Ostatnim Groszu–Drzewieckiego–Kuźniki
Uzasadnienie
Linia skrócona do pętli Kuźniki. Zachowane pozostanie połączenie Kuźnik z Legnicką i Dworcem PKP.
Linia 128 – zmiany pętli Pilczyce na Nowy Dwór
Relacja
Zakrzów–Wrocław Nowy Dwór (P+R)
Zakrzów–Psie Pole–C.H. Korona–Brucknera–Kromera–Mosty Warszawskie–Wyszyńskiego–Plac Bema–Dubois–Pomorska–Kępa Mieszczańska–Wrocław Szczepin–Port Popowice–Na Ostatnim Groszu–Bystrzycka–Kuźniki–Wrocław Nowy Dwór
Uzasadnienie
Zmiana pętli Pilczyce na Nowy Dwór, do której autobus dojedzie od Bystrzyckiej przez Koszalińską i Hermanowską. Mieszkańcy Nowego Dworu zyskają całkiem nowe połączenie z osiedlami Psie Pole i Zakrzów, a także bezpośredni dojazd do Popowic czy Kępy Mieszczańskiej.
Linia 142 – wydłużenie trasy od Nowego Dworu do Jarnołtowa; zmiana pętli i połączenie z linią 109
Relacja
Paprotna–Jarnołtów
Paprotna–Różanka–Most Osobowicki–Kleczkowska–Plac Staszica- Mosty Pomorskie–Rynek–Plac Jana Pawła II–Strzegomska (MW)–Fabryczna-Nowodworska–Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Żerniki–Strachowicka–Jerzmanowo –Piołunowa–Jarnołtów
Uzasadnienie
Wydłużenie trasy od Nowego Dworu do Jarnołtowa przez ulice Żernicką i Jerzmanowską oraz zmiana pętli z Karłowic na przystanek Paprotna przy ulicy Obornickiej. Dodatkowo linia ta będzie obsługiwała przystanki przy ulicy Fabrycznej i Otyńskiej. Mieszkańcy Jarnołtowa, Jerzmanowa i Żernik zyskają połączenie ze ścisłym centrum miasta, a w północnej części miasta dodatkowo połączenie z ulicy Obornickiej w kierunku Rynku i pl. Jana Pawła II.
Linia 148 – zostanie skierowana przez nowo otwartą al. 11 Listopada
Relacja
Dworzec Główny (Dworcowa)–Leśnica
Dworzec Główny- Plac Orląt Lwowskich–Robotnicza–Nowodworska–Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Żerniki–Jerzmanowska––Małopolska (Ośrodek Dla Niewidomych)–Złotniki–Leśnica
Uzasadnienie
Linia zostanie skierowana przez nowo otwartą obwodnicę Leśnicy czyli al. 11 Listopada. Zmiana ta pozwoli ominąć często zamykany przejazd kolejowy przy ulicy Żernickiej, co wpłynie na poprawę regularności kursowania linii. Dodatkowo obsłuży również wschodnią część Osiedla Złotniki, zatrzymując się na nowych przystankach przy alei 11 Listopada.
Linia 149 – korekta trasy na odcinku Nowy Dwór – Kuźniki
Relacja
Kuźniki – Plac Grunwaldzki
Kuźniki–Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Nowodworska–Robotnicza–Plac Orląt Lwowskich–Dworzec Główny (Dworcowa)–Urząd Wojewódzki (Impart)–Plac Grunwaldzki
Uzasadnienie
Korekta trasy na odcinku Nowy Dwór – Kuźniki polegająca na przeniesieniu linii z ulicy Rogowskiej na ulicę Gubińską. Linia będzie kursowała z częstotliwością co 30 minut. Kursowanie tej linii nadal pozwoli na utrzymanie bezpośredniego połączenia Kuźnik z centrum miasta oraz z placem Grunwaldzkim. W kierunku do pl. Grunwaldzkiego linia nie będzie obsługiwana z wyspy centralnej na Rondzie Reagana ze względu na ograniczoną przepustowość przystanków w tym miejscu. W kierunku powrotnym na Kuźniki linia wjedzie na wyspę centralną.
Linia 152 – Nowa trasa w relacji Pilczyce–Blacharska
Relacja
Pilczyce–Blacharska
Pilczyce–Kuźniki–Strzegomska (P+R)–Mińska –Muchobór Wielki –Krzemieniecka–FAT–Aleja Pracy–Ślusarska–Blacharska
Uzasadnienie
To nowa trasa w relacji Pilczyce–Blacharska przez ulice Metalowców, Koszalińską, Hermanowską, Gubińską, Strzegomską, Mińską, Krzemieniecką i Hallera. Nowe połączenie, dzięki któremu szybko będzie można dojechać z Pilczyc do Nowego Dworu oraz Muchoboru Wielkiego. Linia połączy główne ciągi tramwajowe na ulicy Lotniczej, Strzegomskiej, Grabiszyńskiej i Hallera.