Od poniedziałku 15 maja możemy jeździć tramwajem przez Popowice! To wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia, ale i także infrastrukturalna. Jeszcze nigdy w tak krótkim czasie nie przebudowano tak ważnych i skomplikowanych sieci podziemnych. Liczby robią wrażenie.
Wybudowano 4,4 km torowisk, zamontowano 18 rozjazdów, blisko połowa torowiska jest zielona na którym zasadzono 11 200 m2 rozchodnika. Pasażerowie korzystający z linii tramwajowej mają do dyspozycji 9 par przystanków. Po nowych torach jeżdżą linie tramwajowe 18 i 19. W sumie podczas tej inwestycji wybudowano lub przebudowano 25 przystanków. Pasażerowie korzystać mogą z dwóch węzłów przesiadkowych na kolej przy stacji Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.
Mkną po szynach linie 18 i 19
– To jedna z dwóch największych od czasów wojny inwestycji tramwajowych. Cieszymy się nie tylko nowym torowiskiem, ale też nowymi jezdniami, ścieżkami rowerowymi. Duże brawa i zapraszamy do tramwajów. Od poniedziałkowego świtu po wrocławskich torach jeżdżą dwie nowe linie tramwajowe 18 i 19. Dojedziemy nimi z Kozanowa na południe Wrocławia na Gaj i do zoo oraz Hali Stulecia na Wielkiej Wyspie – mówił prezydent miasta Jacek Sutryk.
Pierwsi pasażerowie pojawili się na przystankach przed 6 rano.
„Do tej pory jeździłam 128. Sądzę, że tramwajem będzie szybciej i wygodniej. Jestem zachwycona”. Tak mówiła o poranku pani Katarzyna na przystanku przy Poznańskiej. Z pan Jerzy z przystanku Port Popowice tak tłumaczył reporterom: „Były obawy, że przez tramwaj będzie głośno. Mieszkam tuż obok i rano nic nie słyszałem. Musiałem się upewnić, że naprawdę tramwaje już od dziś jeżdżą. Dla mnie to rewelacyjne rozwiązanie. Na autobus czasem długo czekałem, no bo jak stał w korkach, to przyjeżdżał spóźniony„. Na tym samym przystanku reporterzy wroclaw.pl spotkali studenta, pana Macieja: „To jest rewelacja. Jadąc na Uniwersytet Medyczny korzystałem z autobusu, ale z pl. Grunwaldzkiego musiałem jeszcze iść. Teraz wsiadam po domek, a wysiadam pod uczelnią. W dodatku pojadę bez stania w korkach”.
Linia 18 zastąpiła dotychczasowy tramwaj linii 32 i dodatkowo zmieniła trasę. Obecnie kursuje w relacji: Gaj – Świeradowska – Bardzka – Hubska – Gliniana – Borowska – Peronowa – Kołłątaja – Skargi – Teatralna – Widok – Kazimierza Wielkiego – Nowy Świat – most Pomorski – Pomorska – Dubois – most Mieszczański – Dmowskiego – Długa – Starogroblowa – Popowicka – Pilczycka – Górnicza i w przeciwnym kierunku: Kozanów (Dokerska) – Dokerska – Pilczycka – Popowicka – Starogroblowa – Długa – Dmowskiego – most Mieszczański – Dubois – Pomorska – most Pomorski – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Teatralna – Skargi – Kołłątaja – Peronowa – Borowska – Gliniana – Hubska – Bardzka – Świeradowska – Gaj.
Tramwaj linii 19 łączy natomiast okolice zoo i Hali Stulecia z Kozanowem. Na Wielkiej Wyspie zatrzymuje się na pętli na wysokości ul. Kopernika – tam gdzie lina 16. Dziewiętnastka jeździ trasą: Zoo – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – pl. Grunwaldzki – Piastowska – Sienkiewicza – pl. Bema – Drobnera – Dubois – most Mieszczański – Dmowskiego – Długa – Starogroblowa – Popowicka – Pilczycka – Dokerska – Kozanów (Dokerska). W przeciwnym kierunku: Górnicza – Pilczycka – Popowicka – Starogroblowa – Długa – Dmowskiego – most Mieszczański – Dubois – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Piastowska – pl. Grunwaldzki – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – zoo. Linie 18 i 19 jeżdżą z częstotliwością w szczycie co 12 min, czyli na nowych przystankach na Popowicach i Szczepinie tramwaj pojawia się co 6 minut.
Inwestycja za ponad 227 mln zł
– Budowa tramwaju przez Popowice to wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia. Kosztowała ponad 227 milionów złotych. Była dofinansowana kwotą ponad 82 milionów ze środków Unii Europejskiej. 12 milionów złotych dołożyli deweloperzy, których inwestycje powstały w pobliżu. Koszty były ogromne, ale żeby zrozumieć ich skalę trzeba wejść pod ziemię i nad nią – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, za którego kadencji wybudowano tę trasę tramwajową.
To największa w historii inwestycja pozwalająca przebudować ponad 67 kilometrów sieci energetycznych niskiego i średniego napięcia! Labirynt podziemnych kabli ciągnie się w okolicy ul. Długiej oraz Głównego Punktu Zasilania. Wykonawcy wymienili tam dziesiątki kilometrów kabli energetycznych. Ułożono też ponad 27 kilometrów sieci trakcyjnej, ponad 2 km sieci wodociągowej, 1,9 km kanalizacji ogólnospławnej, 1,4 km kanalizacji deszczowej.
Wielkie wyzwanie pod ziemią
Na ul. Długiej przebudowano kanał, w którym po ulewnym deszczu woda potrafiła płynąć z natężeniem przepływu ponad 3 metrów sześciennych na sekundę, powodując 100 procentowe wypełnienie kanału 1700x2800mm!
Przy skrzyżowaniu ulic Popowickiej i Milenijnej przebudowane zostały dwa potężne kolektory ściekowe, którymi w kierunku oczyszczalni podąża blisko 70 procent wrocławskich ścieków.
– Po odkopaniu ich okazało się, że ich stan jest niepokojący. Musieliśmy reagować jak chirurg podczas operacji, kiedy dowiaduje się, że potencjalnie zdrowy człowiek jest zagrożony poważną chorobą. Prace wykonali wysokiej klasy specjaliści. Jedna z dwóch firm w Europie zajmujących się takimi zadaniami – opowiada Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorowały zadanie.
Przebudowane zostało potężne skrzyżowanie ul. Dmowskiego i Jagiełły, a także w części skrzyżowanie ulicy Popowickiej z obwodnicą śródmiejską, a także mniejsze skrzyżowania na Szczepinie i Popowicach. Ułożonych zostało ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych nowych nawierzchni bitumicznych m.in. na ulicach Dmowskiego, Jagiełły, Starogroblowej, Długiej czy Popowickiej, powstały 7,3 kilometry nowych dróg dla rowerów i 7,8 km nowych chodników z liniami naprowadzającymi dla niewidomych.
Most Dmowskiego wzmocniony
Wzmocniony został wybudowany kilkadziesiąt lat temu most Dmowskiego. W celu wzmocnienia konstrukcji obiektu wykonano sprężenie przęsła w systemie zewnętrznym oraz wzmocniono konstrukcję stalową poprzez wspawania dodatkowych nakładek z płaskowników zwiększających nośność obiektu. Pozwoliło to na kursowanie po nim tramwajów ważących ponad 40 ton.
– Prace spawalnicze prowadzone były w bardzo trudnych warunkach, ponieważ należało je wykonać wewnątrz zamkniętych dźwigarów skrzynkowych co wymagało wprowadzenia szczególnych zasad BHP. Łączna długość wykonanych na obiekcie spoin przekroczyła 3 km, co jednoznacznie pokazuje jak skomplikowaną operacją był proces dostosowania parametrów obiektu do aktualnych norm. Wszystkie istniejące elementy takie jak podpory, przyczółki skrzydła, konstrukcja nośna zostały oczyszczone, wyremontowane i ponownie zabezpieczone antykorozyjnie – mówił Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.
Konstrukcję nośną mostu tramwajowego stanowią dwa stalowe, spawane, zamknięte dźwigary skrzynkowe, połączone górą stalową płytą pomostową, na której wykonano podbudowy pod szyny blokowe w postaci żelbetowych, monolitycznych belek z betonu oraz płytę pomostową z betonu lekkiego. Całość została zabezpieczona poprzez ułożenie izolacji w postaci – żywicy epoksydowo – poliuretanowej. Na obiekcie ułożono szyny blokowe tramwajowe oraz wykonano nową sieć trakcyjną.
Nowy wiadukt i ponad 230 drzew
W ramach współpracy z PKP przebudowany został wiadukt przy ul. Długiej. Zamiast 18 metrowego obiektu powstał wygodny wiadukt o długości 43 metrów. Wykorzystano do jego budowy 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. To właśnie obok niego powstał przystanek kolejowy Wrocław Szczepin.
Nasadzonych zostało 234 drzewa wśród nich najwięcej lip drobnolistnych, dębów szypułkowych oraz klonów polnych, a także różnokolorowe krzewy. Ich pojawiło się na Popowicach i Szczepinie aż kilkadziesiąt tysięcy. Na trasie przez Szczepin i Popowice mamy ponad 2 kilometry zielonego torowiska obsadzonego kilkoma gatunkami rozchodnika.