Pięć nowych tras tramwajowych i nowa zajezdnia. Wrocławskie MPK zapowiada największy projekt rozwojowy w historii spółki. Powstanie nowego obiektu, to odpowiedź na powiększaną sukcesywnie flotę przewoźnika i jedno z najważniejszych wyzwań komunikacyjnych miasta w najbliższych latach, czyli program „Tramwaj 2.0”.
W 2023 roku wrocławskie tramwaje przejechały 3 miliony kilometrów więcej, niż w roku 2022. To efekt uruchomienia nowych tras przez Szczytniki i Popowice oraz na Nowy Dwór.
– Dzięki tym inwestycjom powstało 11 km nowych tras, a dodając do tego gruntownie wyremontowane torowiska na ulicach Kosmonautów i Legnickiej, to w ciągu ostatnich czterech lat dodać możemy 26 km wyremontowanych starych torowisk – mówi Prezydent Miasta Wrocławia Jacek Sutryk – Warto podkreślić też, że dzięki programowi TORYwolucja blisko pięciokrotnie spadła liczba wykolejeń przy zwiększonej pracy przewozowej – dodaje.
Większa flota – więcej zajezdni
By realizować nowe połączenia, wrocławskie MPK potrzebuje większego taboru. Do Wrocławia sukcesywnie przyjeżdżają tramwaje Moderus Gamma, na tę chwilę przewoźnik ma ich w swojej flocie 32, a docelowo będzie ich 46. Ponadto już niebawem pojawi się pierwszy tramwaj Pesa, których
z początkiem przyszłego roku ma być 24, a w ramach skorzystania z prawa opcji pojawi się jeszcze kolejnych 16. W ciągu ostatnich czterech lat na ulicach miasta pojawiło się łącznie 240 nowych autobusów i 153 nowe i wyremontowane tramwaje.
– Mówimy o projektach już trwających, a niebawem ogłosimy te zaplanowane na najbliższe 5 lat. Obecnie trwa np. procedura wyłaniania korytarzy na Psie Pole. By to wszystko zrealizować potrzebujemy nowej zajezdni – podkreśla prezydent Sutryk.
W związku z zapotrzebowaniem na więcej połączeń i rozrastającą się flotę wrocławskiego MPK, powstanie nowa zajezdnia tramwajowa.
Zajezdnia ma powstać przy alei Architektów. To zupełnie nowy obiekt o charakterze modułowym, co pozwoli skutecznie rozbudowywać jego pojemność wraz z dostępnością kolejnych środków finansowych. To obiekt nowoczesny, spełniający najlepsze standardy ekologiczne, zautomatyzowany w zakresie, na który będą pozwalały możliwości technologiczne, sprzętowe i finansowe. Zgodnie ze wstępnymi założeniami, które będą odpowiednio zdefiniowane w koncepcji funkcjonalno-architektonicznej, zajezdnia ma pomieścić około 150 pojazdów i ma być zaopatrzona w stanowiska myjni całopojazdowej, wydzielone stanowiska do kompleksowego sprzątania wnętrza tramwajów, tokarkę podtorową, lakiernię oraz halę warsztatową w pełni wyposażoną do naprawy poszczególnych podzespołów.
– Zależy nam na tym, aby z budową nowych zajezdni MPK odzyskało utracone w przeszłości funkcje, np. te związane z samodzielną naprawą pojazdów w szerokim zakresie jakie umożliwia obecność odpowiednio wyposażonych i przygotowanych warsztatów – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Obecne zajezdnie tramwajowe mają już bardzo symboliczne możliwości powiększenia pojemności. Jednocześnie mamy świadomość, że w kolejnych latach liczba tramwajów potrzebnych do zapewnienia właściwego wykonania zaplanowanych przewozów będzie rosła. Nowa zajezdnia w tej części miasta jest koniecznością – podkreśla prezes Woźny.
Powstanie zajezdni tramwajowej na zachodzie miasta ma jednocześnie zwiększyć zasób baz logistycznych oraz stać się miejscem, obsługującym linie tramwajowe w zachodniej części miasta, w tym nowe linie na Popowice i Nowy Dwór, bez konieczności wykonywania pustych przebiegów.
MPK będzie opierać proces projektowania inwestycji na doświadczeniach innych miejskich przewoźników. W ostatnich latach, podobne inwestycje przeprowadzano w Szczecinie, Poznaniu oraz Łodzi.
Nowe linie tramwajowe
Trwa już budowa Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Jagodno. Za 20 miesięcy wydzielonym kanałem komunikacyjnym pojadą autobusy. – Już teraz budujemy fundamenty słupów trakcyjnych, odwodnienie czy geometrię przystanków, tak by móc ruszyć z projektowaniem i budową torowiska, gdy tylko dostaniemy ministerialne wytyczne – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia.
W fazie końcowej jest także projektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce. Przetarg na jej budowę ma odbyć się planowo w drugim kwartale tego roku, a oddana do użytku ma zostać w roku 2026.
– W tym roku zakończymy również projekty tramwaju na Maślice. Do tego dochodzi dodatkowy tor i nowa trasa na Klecinę czy przedłużenie tramwaju na Borowskiej do Szpitala – wymienia Monika Kozłowska-Święconek. – Tylko te zapinane właśnie inwestycje szykowane na najbliższe lata, to 11 km nowych tras. Czyli tyle samo, ile trasy oddane w 2023 przez Popowice, Szczytniki i na Nowy Dwór – podsumowuje.