Po niespełna 9 miesiącach prac (8 sierpnia) ruch tramwajowy wraca na pl. Orląt Lwowskich – tym samym oddany do użytku zostaje fragment, od którego zaczęła się budowa TAT na Nowy Dwór.

Skrzyżowanie zyskało nowy układ drogowo-torowy, a przebudowane szyny w ulicy Podwale pozwolą zarówno skręcić tramwajom w kierunkach: pl. Jana Pawła II, jak i pl. Legionów, ale także przejechać dalej, w stronę Dworca Świebodzkiego. Dziś miał miejsce pierwszy przejazd próbny, w którym udział wzięli m.in. Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Dziś wspólnie wykonaliśmy testowy przejazd z nowego przystanku przy pl. Orląt Lwowskich, który jest początkiem nowej linii autobusowo-tramwajowej, zmierzającej w kierunku Nowego Dworu. To największa tego typu inwestycja w powojennym Wrocławiu. Za nami 9 miesięcy prac, które pozwolą na to, że od soboty na pl. Orląt Lwowskich powrócą tramwaje, a co więcej, w przyszłym roku chcielibyśmy uruchomić tramwaj na pierwszym odcinku TAT-u, czyli do ulicy Śrubowej – mówił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Cieszymy się, że dzięki sprawnej pracy i współpracy z Wrocławskimi Inwestycjami już od najbliższej soboty nasze tramwaje i autobusy pojadą przez to zmodernizowane skrzyżowanie i linie 0L, 0P, 74, 15, 31, 32 w tym odcinku powrócą na plac Orląt Lwowskich. Cieszy także powstanie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego, dzięki czemu przesiadki będą prostsze i wygodniejsze – dodał prezes MPK Krzysztof Balawejder.

Dotąd na skrzyżowaniu pl. Orląt Lwowskich/Podwale/Piłsudskiego/Tęczowa:

– przebudowano układ drogowo-torowy na w/w skrzyżowaniu w tym powstały nowe przystanki tramwajowe, zamontowano nowe szyny, rozjazdy, system sterowania, nowe ścieżki rowerowe i chodniki, perony przystankowe,
– wybudowano kanalizację deszczową,
– zamontowano słupy oświetlenia ulicznego,
– przebudowano sieć trakcyjną, ułożono kable trakcyjne i zamontowano słupy trakcyjne i trakcyjno- oświetleniowe,
– wybudowano kanalizację teletechniczną,
– usunięto kolizje elektroenergetyczne SN, NN,
– zamontowano nowe wiaty przystankowe ,
– wybudowano przepompownie ścieków (w rejonie nowego przystanku Nabycińska).

W ramach tej trudnej, inżynierskiej pracy, która została przeprowadzona na obszarze pl. Orląt Lwowskich zostały wymienione wszystkie branże sieci – te popularne, czyli kanalizacja, woda, gaz, jak również te istotne z punktu widzenia przedsiębiorstw, czyli sieci teletechniczne. Trzeba także zaznaczyć, że od soboty również kierowcy będą mogli przejechać od pl. Jana Pawła II w kierunku pl. Legionów, a także skręcić w ul. Tęczową. Likwidujemy tym samym konieczność objazdu przez ulicę Sokolniczą – zapewnił Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.

Koszt tego fragmentu Trasy Autobusowo-Tramwajowej do ulicy Smoleckiej wyniósł ponad 67 milionów złotych. W przyszłym roku (prawdopodobnie wiosną) miasto będzie chciało uruchomić tramwaj, którym pasażerowie przejadą aż do ulicy Śrubowej.

Przypomnijmy, Trasa Autobusowo Tramwajowa łącząca plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków – dziś zaprezentowany został pierwszy z nich, zlokalizowany na ulicy Podwale. Całkowita długość TAT to 7 km. To największa inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu od 1949 roku, kiedy wybudowano linię na Leśnicę.

W związku z wykonanymi pracami od soboty (8 sierpnia) zmieni się organizacja ruchu w tym rejonie:

Tramwaje linii okólnej 0L i 0P powrócą już na trasę w obu kierunkach przez pl. Orląt Lwowskich, ale w związku z prowadzonymi pracami na Rondzie Reagana będą kursowały objazdami w następujący sposób:
Linia 0L Mosty Mieszczańskie – pl. Jana Pawła II – pl. Orląt Lwowskich – pl. Legionów – Dw. Główny – Pułaskiego – Rondo Reagana (peron 2) – Piastowska – Nowowiejska – Słowiańska – Dw. Nadodrze – Chrobrego – Łokietka – Dubois – Mosty Mieszczańskie
Linia 0P Mosty Mieszczańskie – Dubois – Łokietka – Chrobrego – Dw. Nadodrze – Słowiańska – Nowowiejska – Sienkiewicza – Stadion Olimpijski – Mickiewicza – Rondo Reagana (peron 1) – Pułaskiego – Dw. Główny – pl. Legionów – pl. Orląt Lwowskich – pl. Jana Pawła II – Mosty Mieszczańskie

Tramwaje linii 31 i 32 powrócą na swoją dotychczasową trasę.

Tramwaje linii 15 w obu kierunkach pojadą od placu Jana Pawła II przez plac Orląt Lwowskich do placu Legionów.

Tramwaje linii okresowej 74 nadal będą kursowały obecną trasą przejazdu pomiędzy pętlą „Oporów” a placem Staszica, ale pojadą w obu kierunkach przez plac Orląt Lwowskich.

Autobusy linii 122 jadące od strony Popowic i Szczepina w kierunku placu Legionów powrócą na swoją trasę przez plac Solidarności, ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II, ulicę Podwale do placu Orląt Lwowskich. Autobusy będą zatrzymywały się na placu Orląt Lwowskich na przystanku tramwajowym w kierunku placu Legionów (przystanek dla linii tramwajowej 0L, 15, 31, 32 i 74). W kierunku powrotnym linia 122 będzie kursowała bez zmian obecną trasą przejazdu. Linia 127 Autobusy linii 127 jadące od strony Popowic i Szczepina w kierunku placu Legionów powrócą na swoją trasę przez plac Solidarności, ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II, ulicę Podwale do placu Orląt Lwowskich. Autobusy będą zatrzymywały się na placu Orląt Lwowskich na przystanku tramwajowym w kierunku placu Legionów (przystanek dla linii tramwajowej 0L, 15, 31, 32 i 74). W kierunku powrotnym linia 127 będzie kursowała bez zmian obecną trasą przejazdu. Nadal autobusy ww. linii będą kursowały objazdem przez plac Legionów i ulicę Grabiszyńską z pominięciem ulicy Tęczowej.

Autobusy linii 144 i kursy nocne linii 250 jadące od strony Osiedla Nadodrze w kierunku placu Legionów będą nadal zatrzymywały się na placu Jana Pawła II na przystanku tramwajowym od strony Mostu Sikorskiego (przystanek dla linii tramwajowej 0L) – jest to już zmiana stała – i dalej pojadą ulicą Podwale do placu Orląt Lwowskich. Autobusy będą zatrzymywały się na placu Orląt Lwowskich na przystanku tramwajowym w kierunku placu Legionów (przystanek dla linii tramwajowej 0L, 15, 31, 32 i 74). W kierunku powrotnym linia 144 będzie kursowała bez zmian obecną trasą przejazdu. Linia 106, 148, 149, 206 i 249 Nadal będą kursowały bez zmian obecnymi objazdami w obrębie placu Orląt Lwowskich.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułDziwna niebieska rzeźba przy Legnickiej? To wrocławski Zjadacz Kurzu [ZDJĘCIA]
Następny artykułNajlepsze sklepy z roślinami we Wrocławiu [TOP 5 MIEJSC]
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.