Firma uruchomiła swój pierwszy rower kurierski w stolicy Dolnego Śląska. Obsługuje okolice Rynku. W tym i przyszłym roku GLS wprowadzi łącznie 15 takich rowerów w polskich miastach.
Rower kurierski GLS ma wspomaganie elektryczne i jest specjalnie przystosowany do przewozu paczek. We Wrocławiu będzie miał stałą bazę w punkcie nadania i odbioru Szybka Paczka/ParcelShop przy ul. Ruskiej. Dostarczy i odbierze paczki przede wszystkim w tej części miasta, która jest wyłączona z ruchu samochodowego. Dlaczego GLS zdecydował się na takie rozwiązanie?
– Jest optymalne dla wrocławskiego Rynku i bliskich okolic: szybkie, zwinne i zeroemisyjne. Nasz rower może wjechać wszędzie tam, gdzie dopuszczony jest ruch rowerowy, podjedzie też bezpośrednio pod właściwy adres, bez konieczności szukania miejsca parkingowego – mówi Justyna Glaza, environmental manager w GLS Poland. Dodaje, że u rowerowego kuriera będzie można nadać przygotowaną paczkę: – Będzie miał przy sobie etykiety, które nadawca uzupełni na miejscu. To bardzo wygodne rozwiązanie dla klientów.
GLS Poland uruchamia to rozwiązanie we współpracy z Wrocławskimi Kurierami Rowerowymi, którzy będą obsługiwali rower. To firma z ogromnym doświadczeniem, dostarcza w ten sposób przesyłki we Wrocławiu już od 2007 roku. – Pierwszy rower cargo w naszej flocie pojawił się w 2013 roku. Od początku naszym głównym atutem była zeroemisyjność dostaw. W dobie dzisiejszych problemów związanych z zanieczyszczeniem powietrza, smogiem, korkami i przestrzenią w mieście, rowery są jednym z najlepszych rozwiązań. Obserwujemy trendy w logistyce miejskiej i z dumą zauważamy, że obrany przez nas kierunek rozwoju okazał się słuszny – mówi Paweł Puławski, współprowadzący firmę WKR z Maciejem Tucholskim.
Pandemia oraz związana z nią zmiana nawyków zakupowych powodują dynamiczny rozwój rynku e-commerce. – Co za tym idzie, kurierzy muszą doręczać więcej paczek, a większość z nich na finalnym etapie można transportować rowerem cargo. Od kilku lat poszukiwaliśmy partnera, z którym moglibyśmy realizować podobny projekt. Cieszymy się, że GLS również dostrzega potencjał w rowerowych dostawach i z optymizmem postrzegamy rozwój tego typu przedsięwzięć w najbliższych latach – dodaje Maciej Tucholski.
Rower już się sprawdził
W ubiegłym roku GLS uruchomił rower kurierski w centrum Krakowa i był to pierwszy pojazd tego typu w Polsce wykorzystywany w regularnej obsłudze przesyłek. – Sprawdza się doskonale. Do tej pory dostarczył już ok. 25 tys. paczek. Rower, który jeździ we Wrocławiu, ma nieco inną konstrukcję, ale funkcjonalnie jest podobny – wyjaśnia Justyna Glaza.
Zauważa, że kurier poruszający się rowerem w Krakowie spotyka się z pozytywnymi reakcjami: – Nasi klienci doceniają wygodę tego rozwiązania i fakt, że nie emituje ani spalin, ani hałasu. Korzyści ekologiczne są bardzo wymierne. Wykorzystanie tylko tego jednego roweru do regularnej obsługi przesyłek pozwoliło oszczędzić ok. 15 ton emisji CO2. Wynika to z faktu, że dostarczenie każdej paczki to przeciętnie 1,3 kg CO2, z czego połowa przypada na tzw. ostatnią milę, czyli finalny etap dostawy.
Później, w tym i w przyszłym roku, GLS wprowadzi w Polsce jeszcze kilkanaście rowerów kurierskich. W Warszawie taki pojazd właśnie jest testowany. – Wchodzimy na drogę do neutralności klimatycznej. To kluczowy punkt naszej strategii. Rowery kurierskie znakomicie wpisują się w ideę zrównoważonego rozwoju. Wprowadzamy je tam, gdzie stanowią optymalne rozwiązanie zarówno z punktu widzenia ekologii, jak i potrzeb oraz wygody naszych klientów – podsumowuje Justyna Glaza.