Koleje Dolnośląskie kolejny raz pozytywnie zaskakują ! Wprawdzie jubileusz 15-lecia dolnośląskiego przewoźnika już za nami, to jego ostatni akcent miał miejsce dzisiaj, 29 kwietnia. W holu dworca w Legnicy odsłonięto pierwszą w Polsce makieta kolejową zbudowaną z klocków Lego, projekt współtworzony przez KD i PKP S.A.
Kolejowa atrakcja
Ta imponująca konstrukcja była główną atrakcją wystawy zorganizowanej przez Koleje Dolnośląskie w Muzeum Miedzi w Legnicy, świętującej rocznicę przewoźnika. Wystawa, trwająca od października 2023 do końca marca 2024, przyciągnęła tłumy odwiedzających. Już wtedy pojawił się pomysł, aby makieta mogła na stałe zdobić publicznie dostępne miejsce, a hol dworca w Legnicy wydaje się być idealnym wyborem.
„Jako lider wśród regionalnych przewoźników kolejowych w Polsce mamy wiele powodów do radości i satysfakcji, głównie dzięki wynikom przewozowym oraz inwestycjom w tabor i zaplecze serwisowe,” mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
„Tym razem mamy coś wyjątkowego dla wszystkich podróżujących przez stację Legnica – pierwszą w Polsce makieta przedstawiającą dworzec z halą peronową i naszymi pojazdami, dostępna publicznie w holu dworca,” dodaje Stawikowski, dziękując PKP S.A. za współpracę nad projektem.
Hit dla pasażerów
Inicjatywa ta spotkała się z ciepłym przyjęciem przez Polskie Koleje Państwowe S.A., które zgodziły się na umieszczenie makiety w holu dworca. Dzięki temu, codziennie setki pasażerów będzie miało okazję ją podziwiać.
„Nasza inicjatywa z pewnością stanie się hitamiem dla podróżnych w każdym wieku,” zauważa Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. „Lego jest ponadczasowe i ma swoich fanów w każdej grupie wiekowej. Cieszymy się, że możemy ponownie stanowić pioniera na polskiej kolei, promując transport zbiorowy jako najlepszą formę przemieszczania się pod względem dostępności, bezpieczeństwa i komfortu,” podsumowuje Rodak.
Skomplikowany proces budowy makiety
Legnicka makieta Lego składa się z 45 tys. elementów i jej tworzenie przez Wojciecha Reglińskiego oraz Emila Chroboczka zajęło dwa miesiące.
„Pierwsze dwa tygodnie poświęciliśmy na projektowanie wirtualne w programie komputerowym, co pozwoliło nam określić ilość potrzebnych klocków. Następnie przeszliśmy do etapu zamawiania elementów, co w tak krótkim czasie stanowiło duże wyzwanie. Zamówienia składaliśmy w całej Europie, a niektóre dostawy czekaliśmy kilka tygodni, co komplikowało proces budowy,” relacjonuje Wojciech Regliński.
To wyjątkowe osiągnięcie jest pierwszą taką publicznie dostępną makieta Lego w Polsce, stworzoną na zlecenie kolejowego przewoźnika, w przeciwieństwie do podobnych projektów w Gdyni i Gdańsku, które pozostają w prywatnych kolekcjach.