Autobus 103 dalej będzie jeździł na pl. Jana Pawła II. Z Kozanowa tramwajem bez przesiadek przez Popowice dojedziemy na m.in. pl. Bema, Grunwaldzki, Rynek i do Dworca Głównego. Tramwaj w szczycie na Popowicach co 6 minut – to podstawowe ustalenia po spotkaniach urzędników z Radami Osiedli i zmianach proponowanych w czasie rozmów telefonicznych i mailowych.
W lutym 2023 miasto zaproponowało przebieg linii tramwajowych powstającą trasą tramwajową przez Popowice oraz możliwe do wprowadzenia zmiany w siatce autobusów jeżdżących Popowicką oraz dowożących do tramwajów z dalszych osiedli. Urzędnicy spotkali się z Radami Osiedli, których dotyczą zmiany związane z uruchomieniem trasy tramwajowej na ul. Popowickiej.
– Spośród 15 zaproszonych rad – 8 uczestniczyło w specjalnych spotkaniach informacyjnych. Dziękujemy za te spotkania – za dyskusję, opinie i sugestie. Wielu z wrocławian, niezależnie od rad osiedli, podzieliło się z nami swoimi opiniami – w ramach zorganizowanych 3-dniowych dyżurów telefonicznych oraz mailowo i pisemnie. Zebraliśmy w sumie 141 uwag (w formie: 23 postulatów RO z ponad 1000 podpisów indywidualnych, 104 wniosków mailowych oraz 14 rozmów telefonicznych) – podsumowuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta
Ostatecznie – najistotniejsze proponowane zmiany urzędnicy uwzględnili.
Dwie linie tramwajowe przez Popowice
Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą 2 linie tramwajowe.
Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie dokładnie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim po całkowicie wydzielonym torowisku tramwajowym.
Druga to dzisiejsza linia 32, która zmieni znacznie trasę. Zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek Rynek i Świdnicka, dalej ulicą Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.
– Taka zmiana trasy linii 32 zapewni oczekiwane od lat przez mieszkańców Kozanowa połączenie z centrum. Przy tej okazji – dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18. Ta zmiana, w tym uporządkowanie numeracji, spotkały się z pozytywną reakcją radnych osiedlowych – opisuje Kozłowska-Święconek.
Obie linie będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 12 min – czyli na nowych przystankach na Popowicach tramwaj pojawi się co 6 min.
Jakie dodatkowe wnioski zostały uwzględnione przez urzędników?
Najważniejsza zmiana wobec pierwotnych planów magistratu dotyczy autobusu 103. Urzędnicy chcieli go skrócić do ulicy Kwiskiej, bo obserwacje pokazały, że około połowy pasażerów nie dojeżdżała do placu Jana Pawła 2 i przesiadała się z tego autobusu na inne połączenia. Niemniej jednak radni osiedlowi w petycji i na spotkaniach prosili o utrzymanie trasy autobusu do Jana Pawła – mimo dublowania trasy z pięcioma liniami tramwajowymi wzdłuż Legnickiej.
– Autobus 103 będzie jeździł tak jak obecnie – czyli do placu Jana Pawła II. Nie zostanie skrócony do węzła Kwiska – to najbardziej istotny wniosek RO i mieszkańców. Pojedzie przez Pilczycką. Natomiast linia 102 i linia 104 przez Kozanowską i Dokerską – to kompromisowe rozwiązania przedyskutowane z radami osiedli na spotkaniu – opowiada Kozłowska-Święconek.
Autobus 102 będzie miał dodatkowe dwa kursy wieczorne, (około godziny 23:05 i 23:35 z przystanków przy ulicy Fieldorfa), które będą zapewniały dojazd od ulicy Kosmonautów do ulicy Wojanowskiej. Skorygowano też nazwę jednego z nowych przystanków na: „Długa (ogrody działkowe)” To realizacja wniosku rady osiedla.
Zamieniony zostanie kierunek pętlenia czyli zawracania tramwajów 18 (32) i 19 na Kozanowie. To prośba tamtejszej Rady Osiedla oraz Rady Osiedla z Maślic. Dzięki temu szybciej będzie można się przesiąść na tramwaj w kierunku stadionu. Rada prosiła też o przedłużenie linii przez Popowice do pętli przy stadionie i w tym celu zakup kilkunastu dodatkowych tramwajów dwukierunkowych. Niestety miasta w tym momencie nie stać na taki wydatek.
– Nie możemy przedłużyć tramwaju 18 do Stadionu – To byłaby niewątpliwie dodatkowa oferta dla przesiadek z auta na tramwaj. Niestety z uwagi na dostępność taboru dwukierunkowego oraz możliwości układu torowego na Osiedlu Kozanów, w chwili obecnej nie jest możliwe przedłużenie trasy linii tramwajowej 18 do krańcówki przy ulicy Królewieckiej. Będziemy ten wniosek brać pod uwagę w przyszłości. – tłumaczy Kozłowska-Święconek
Do sprawy obsługi komunikacyjnej Maślic miasto podchodzi perspektywicznie: trwa postępowanie przetargowe dla dokumentacji projektowej dla tramwaju na Maślice. Urzędnicy chcą też przedłużenia tej linii tramwajowej z ulicy Świeradowskiej do szpitala przy ulicy Borowskiej. Projekty miasto zgłasza do unijnego dofinansowania. W obu przypadkach trasy będą zakończone tradycyjnymi pętlami, do których będą mogły dojeżdżać tramwaje każdego typu. Dlatego w tych okolicznościach nie ma uzasadnienia zakup kolejnych tramwajów dwukierunkowych.
Nie da się także stworzyć całkowicie nowej linii tramwajowej z Leśnicy przez Popowicką, co także pojawiło się w pytaniach mieszkańców. Pętla tramwajowa w Leśnicy jest w stanie pomieścić postój i obsługę maksymalnie trzech linii tramwajowych, czyli tylu ile w tej chwili dojeżdża to Leśnicy. Nie można więc doprowadzić kolejnej – nie ma na nią miejsca.
Co dalej w 2023 roku?
Otwarcie linii tramwajowej na Popowicach to I etap zmian w siatce tramwajowej w 2023 roku. Kolejny, II etap, dotyczy otwarcia TAT-u czyli trasy na Nowy Dwór, wówczas należy spodziewać się większych zmian w siatce połączeń.
Pomiędzy etapami w okresie wakacyjnym (od czerwca do sierpnia) przewidziane są TORYwolucje na ul. Legnickiej. Remont torowiska i wymiana rozjazdów spowodują objazdy dla linii tramwajowych z ul. Legnickiej przez ul. Popowicką.
– Dziękujemy raz jeszcze wszystkim uczestnikom spotkań i rozmów za ten etap rozmowy. Kolejny przed nami już niedługo – w związku z uruchomieniem tramwaju na Nowy Dwór – konkluduje Kozłowska-Święconek
Co zyskujemy dzięki tramwajom :
- szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli z centrum i placem Grunwaldzkim,
- większą liczbę miejsc dla pasażerów – tramwaj zabiera więcej pasażerów niż autobus,
- tramwaj na ul. Popowickiej co 6 min. w godzinach szczytu,
- nową jakość w dostępności do transportu zbiorowego – prawie 15 000 mieszkańców będzie miało nowe przystanki tramwajowe w odległości 7,5 min. marszu.