W repertuarze na luty i marzec moc teatralnych wrażeń. Oszałamiające wizualnie przedstawienie Martyny Majewskiej „STADO. w środku jesteśmy baśnią”, „Moby Dick” Jakuba Zalasy – najnowsza produkcja teatru wyłoniona głosami naszych widzów w ramach Konkursu na Debiut, wyprawa na szczyty Himalajów z mimami w „Symfonii alpejskiej” Cezarego Tomaszewskiego, biorący udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej spektakl duetu Piaskowski/Sulima „I love Chopin”, czy jedno z najbardziej ulubionych przedstawień naszych widzów – „Czyż nie dobija się koni?” w reż. Radosława Rychcika.
„STADO. w środku jesteśmy baśnią”, reż. Martyna Majewska
Jedna z ostatnich premier WTP „to surrealistyczny teatralny dadaizm będący obrazem dzisiejszego przebodźcowanego społeczeństwa zbudowanego z chaosu i przypadkowości. Spektakl z całą listą nawiązań i parodii jest niczym scrollowanie” jak pisał Marcin Wojciechowski na Och Kultura.
Przedstawienie Martyny Majewskiej inspirowane jest filmami: „Osada” w reż. M. Night Shyamalana, „Dogville” w reż. Larsa von Triera, „Midsommar” w reż. Ari Aster oraz reportażami „Światy wzniesiemy nowe” autorstwa Urszuli Jabłońskiej.
Majewska proponuje nam projekt doskonałego świata, który nie może być doskonały. Bo kiedy nie umiemy sobie poradzić z nieposłuszeństwem, frustracją albo po prostu głupotą – sięgamy po to, co potępiamy. Bo jest w zasięgu: terror z miłości, przemoc dla dobra i zawsze skuteczny strach.
Spektakle: 19, 20 lutego | godz. 19:00, Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.
„Czyż nie dobija się koni?”, reż. Radosław Rychcik
Długo wyczekiwany przez publiczność spektakl Radosława Rychcika po kilkumiesięcznej nieobecności powraca na afisz WTP. Ten morderczy wyścig o pieniądze, szczęście i przetrwanie powstał na podstawie powieści Horace’a McCoya i głośnego filmu Sydneya Pollacka z brawurową rolą Jane Fondy. W roli Glorii zobaczymy wspaniałą Agnieszkę Dziewę. Towarzyszyć jej będzie aktorski popis całego zespołu Pantomimy. Taneczne maratony to popis kunsztu, kondycji i niewyczerpanej siły zespołu WTP.
Rzecz dzieje się w latach 30-tych w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Ofiary kryzysu finansowego tańczą w konkursie tanecznym, w którym główną nagrodą jest duża suma pieniędzy. To opowieść o biedzie, głodzie, pieniądzu i walce o przetrwanie.
To również opowieść o determinacji, marzeniach, nadziejach i wytrwałości. To historia o złudzeniach i ich utracie, to historia o tym, że w człowieku coś pęka, coś się łamie i nie można tego poskładać.
Spektakle: 22 lutego | godz. 19:00, 23 lutego | godz. 17:00, Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.
„MOBY DICK” reż. Jakub Zalasa
Spektakl laureata Konkursu na debiut. Widzowie oddając swoje głosy na trzy finałowe koncepcje reżyserskie, zdecydowali, że do produkcji skierowany zostanie MOBY DICK, a koncepcja Jakuba Zalasy jest wg naszej widowni najciekawsza.
„Moby Dick” to legendarna powieść Hermana Melville’a. Opowiada o losach kapitana statku Pequod, który dręczony obsesją wyrusza w podróż̇ w celu zemsty na tytułowym białym wielorybie. Reżyser czyta ten tekst nie tylko przez pryzmat uniwersalnej prawdy wpisanej w dzieło, ale przede wszystkim proponuje „Moby’ego Dicka” opartego o wiarę̨ w piękno natury i porozumienie międzygatunkowe.
Spektakle: 27, 28 lutego, godz. 19:00 oraz 1 marca, godz. 19:00 | Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.
„Symfonia alpejska” reż. Cezary Tomaszewski
„Symfonia alpejska” jest wyprawą w poszukiwaniu uzdrowienia, wiodącą przez górskie hale, zamieszkane przez białych, puszystych Yeti, przypominających papieży i zjawy, łudząco podobne do Tomaszewskiego. Górskie łąki spowite legendą Wandy, unoszącą się we mgle otulającej tybetańskie klasztory na szczytach ośmiotysięczników. Czy spotkanie Wandy z mimami, Yeti i grupą himalajskich nożowników da ukojenie cierpiącym duszom?
To niezwykłe biograficzne uzgodnienie oglądamy w teatralnej strukturze, która z upodobaniem używa oznajmionych w tytule thrillerowych narzędzi budowania i podtrzymywania napięcia: poczucia zagrożenia i perspektywy nadciągającego niebezpieczeństwa, dwuznaczności międzyludzkich relacji czy ostentacyjnego podążania w kierunku rozwiązującego zagadkę, kulminacyjnego finału, bezceremonialnie jednak przesuwając ich utarte formuły i sowizdrzalsko je multiplikując. W konsekwencji inscenizacja pęcznieje od ciągłych fabularnych łamigłówek, odkryć czy zniknięć, od postaci niespodziewanie ujawniających swoje prawdziwe oblicza, jak Cezary Tomaszewski udający Henryka Tomaszewskiego czy puchate Yeti okazujące się koneserem wadowickich kremówek – Anna Jazgarska, Miesięcznik Teatr.
Spektakle: 4, 5 marca, godz. 19:00 | Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.
„I love Chopin” duetu Jędrzej Piaskowski / Hubert Sulima
Spektakl duetu Piaskowski/Sulima w zabawny i czuły sposób rozprawia z twórczością Fryderyka Chopina. Chopin – ikona polskiej tożsamości narodowej, powód do dumy, przedmiot licznych badań, wręcz – obiekt kultu i popkulturowy celebryta znany z butelek alkoholi i opakowań czekoladek. Do dzisiaj pozostaje ╴obok Jana Pawła II, Lecha Wałęsy czy Roberta Lewandowskiego – jednym z najbardziej znanych na świecie Polaków. Jego muzykę uważa się za wytwór geniusza, ale też wykładnię tego, co polskie, patriotyczne, narodowe, „nasze”.
Przestawienie bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Spektakle: 28, 29 marca, godz. 19:00, 30 marca, godz. 17:00 | Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.