Wrocław znalazł się w gronie 30 miast świata ujętych w Copenhagenize Index 2025 – EIT Urban Mobility Edition.
Popularnie nazywany „rankingiem kopenhaskim” to najbardziej rozpoznawalne globalne zestawienie oceniające politykę rowerową miast ze wszystkich kontynentów. Uwzględnia ono różne warunki klimatyczne, struktury urbanistyczne i poziomy rozwoju gospodarczego — od Helsinek po Singapur i Dubaj.
Po raz pierwszy w rankingu znalazły się polskie miasta, a Wrocław jest najwyżej sklasyfikowanym z nich.
Na czym opiera się ranking?
Ranking bazuje na trzech kluczowych filarach:
- bezpiecznej i spójnej infrastrukturze,
- wykorzystaniu i dostępności roweru,
- polityce i wsparciu dla mobilności rowerowej.
Ranking uwzględnia również rozwój i zmiany w programach rowerowych oraz inwestycjach.
Wyniki polskich miast: Wrocław – 28., Poznań – 53., Warszawa – 62., Gdańsk – 63., Łódź – 68.
Zwycięzcą tegorocznego indeksu został Utrecht, przed Kopenhagą i Gent.
Wrocław wyprzedził m.in. Vancouver (30), Walencję (31), Londyn (33) i Barcelonę (42).
Co oznacza obecność Wrocławia w TOP 30?
To najwyższe miejsce wśród polskich miast, co dowodzi, że Wrocław wykonuje realne i systemowe kroki w stronę zrównoważonego transportu.
„To docenienie, ale też zobowiązanie”
Prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, podkreśla równowagę między różnymi formami mobilności:
– „Rowery tak, bezpieczeństwo rowerzystów tak… ale nie kosztem kierowców, pieszych czy komunikacji zbiorowej. Miasto musi być dla wszystkich.”
Dodatkowo mówi o konsekwentnym uwzględnianiu ruchu rowerowego w każdej dużej inwestycji i remoncie.

Co zostało docenione?
Eksperci wskazali na:
- wieloletnie inwestycje w infrastrukturę, w tym rozwój sieci, która dziś liczy 428 km tras rowerowych,
- coraz częściej realizowane odcinki spełniające współczesne standardy, szersze i odseparowane od ruchu samochodowego, szczególnie wzdłuż korytarzy tramwajowych.
Monika Kozłowska-Święconek z Wydziału Mobilności Miejskiej podkreśla:
– „Ranking nie jest laurką, jest motywacją.”
Pozytywnie oceniono również działania wspierające codzienną jazdę rowerem:
- Mikrohub Wrocław – pierwsze w Polsce logistyczne centrum oparte na rowerach cargo,
- ponowne otwarcie historycznego centrum dla rowerów i wprowadzenie Strefy Slow Zone,
- program edukacyjny „Młodzi – Aktywnie zMOBILizowaNi”,
- start systemu roweru miejskiego – 2 534 rowery, 1 milion przejazdów w pół roku.
Co dalej? Priorytety na kolejne lata
Copenhagenize wskazuje obszary wymagające dalszych działań, m.in.:
- szersze i bezpieczniejsze drogi rowerowe,
- uspokajanie ruchu,
- bezpieczne skrzyżowania,
- więcej parkingów rowerowych przy węzłach przesiadkowych i dworcach,
- transparentną komunikację i monitoring trendów.
Nad czym Wrocław pracuje obecnie?
Do końca tego roku:
- podniesienie standardu i remonty nawierzchni tras rowerowych na:
Wyspiańskiego, Ignuta, Wiejskiej, Rogowskiej, Powstańców Śląskich
W przyszłym roku:
- ciąg pieszo-rowerowy na Ołtaszyńskiej,
- Zielona Rowerowa Oś Zachodnia,
- trasa Zielińskiego – Muzealna,
- trasa Bożego Ciała – Widok
Remonty i przebudowy:
- droga dla rowerów na Trzebnickiej,
- droga dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej
Duże inwestycje:
- przebudowa Wilkszyńskiej,
- przebudowa Dolnobrzeskiej,
- przebudowa Koszarowej,
- węzeł przesiadkowy Drobnera–Dubois,
- przebudowa skrzyżowania Awicenny – Wiejska – Mokronoska,
- budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce
Nowe zadania planowane do projektowania na 2026 rok:
- drogi rowerowe na Szczęśliwej,
- kolejne odcinki Zielonej Rowerowej Osi Zachodniej,
- trasa rowerowa na Kruczej,
- kładka na Mianowskiego z dojazdem przez ogródki działkowe,
- kładka nad Widawą łącząca Kowale i Psie Pole,
- trasa rowerowa na Okulickiego,
- Legnicka przy Niedźwiedziej,
- Kasprowicza,
- remont DDR na Borowskiej.














