Trzy spektakle, trzy różne wizje teatru i wiele teatralnych wrażeń we Wrocławskim Teatrze Polskim w Podziemiu.
ZBRODNIA I KARA, Z powodu zbrodni Rosjan, których nie potrafimy zrozumieć, reż. Jakub Skrzywanek
Głośny tytuł laureata ubiegłorocznych Paszportów Polityki 2023 w kategorii Teatr – Jakuba Skrzywanka. Spektakl jest połączeniem dwóch zespołów aktorskich Wrocławskiego Teatru Polskiego w Podziemiu i Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
Scenariusz powstał na podstawie materiałów dokumentujących rosyjskie zbrodnie wojenne zgromadzonych przez ukraińskich dziennikarzy, szczególnie członków kolektywu „Slidstvo”, oraz na podstawie kolektywnych poszukiwań odpowiedzi na pytanie, co właściwie czujemy, widząc obrazy wojny. Wykorzystano w nim także fragment Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.
W spektaklu realizowanym we Wrocławiu Jakub Skrzywanek, wraz ze stałymi współpracownikami_czkami, rozwija idee rekonstrukcji teatralnej, poprzez którą starają się odpowiedzieć na najważniejsze dziś pytania: jak wiele musimy jeszcze zobaczyć? jakiego rodzaju bodźce otrzymać? co się musi stać, żebyśmy, jako społeczność międzynarodowa, przestali akceptować bezkarność sprawców tych i innych dziejących się na świecie zbrodni?
Spektakle: 22, 23, 24 marca | Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.
BALKONY – PIEŚNI MIŁOSNE,
reż. Krystian Lupa
„Balkony – piesni miłosne” – na motywach Lata Johna Maxwella Coetzee’ego w tłumaczeniu Dariusza Żukowskiego i Domu Bernardy Alby Federica Garcíi Lorki w tłumaczeniu Rubi Birden (Summertime: Scenes from Provincial Life III, La casa de Bernarda Alba) to wielki powrót Krystiana Lupy do Wrocławia i wrocławskim aktorów i aktorek.
„Na co dzień tkwimy w więzieniach myślowych konwencji, obowiązujących norm moralności, obyczajowych tabu, w klatkach schematów pokoleniowych. Te więzienia w dotkliwy sposób deformują nasze życia. Czym jest szczęście, czym to, co nazywamy sensem życia? Co to znaczy być mężczyzną, co to znaczy być kobietą, być sobą? Być sobą – czy to w ogóle możliwe? Jaka jest moja przeszłość, tożsamość, dokąd zmierzam? W dodatku muszę jeszcze być „Człowiekiem”… – Krystian Lupa
Spektakle: 5, 6, 7 kwietnia | Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62.
FINNEGANS W/FAKE, reż. Katarzyna Kalwat
Katarzyna Kalwat laureatka Wrocławskiej Nagrody Artystycznej 2023 w kategorii TEATR za spektakl Finnegans W/Fake „za unikatowy język teatralny łączący wirtuozerską muzykę Wojciecha Blecharza z jednym z najbardziej zagadkowych dzieł Jamesa Joyce’a”. Spektakl zostanie pokazany w ramach festiwalu Musica Polonica Nova 2024 orgaznizowanego przez Narodowe Forum Muzyki.
Finnegans W/Fake to jedyna w swoim rodzaju dźwiękowa podróż przez historię Polski. Katarzyna Kalwat wraz z Wojtkiem Blecharzem wydobywają z powieści język, który odarty z emocjonalnej dosłowności tworzy teatralną muzykę. Po raz kolejny w artystycznych poszukiwaniach reżyserki istotnie znaczenie zajmują aktorzy użyczający swoich ciał jako instrumentów. Dotykane przez twórców struny znaczeń biegną daleko w przeszłość do czasów plemiennych – źródeł naszego obecnego porządku społecznego. Słowa składają się w zaskakujące sensy a dialogi brzmią niczym echa zasłyszanych rozmów, filozoficznych dysput, biblijnych wersów, intymnych plotek czy miłosnych wyznań.
Zapraszamy na niecodzienne doświadczenie teatru łączącego wirtuozerską muzykę światowej renomy kompozytora oraz literaturę, która niezmiennie fascynuje pasjonatów literatury. Spektakl jest aktualny szczególnie dzisiaj, kiedy komunikacja i język wcale nie muszą być wyrazami bliskoznacznymi. Wszystko dzieje się na żywo przed nami. Muzycy i aktorzy wspólnie podejmują teatralną próbę realizacji wizji wielojęzykowego uniwersum, wymarzonego przez Jamesa Joyce’a w lecie 1939 roku.
Spektakle: 10, 11 kwietnia | Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62. w ramach Festiwalu Musica Polonica Nova 2024.
Bilety: www.teatrpolskiwpodziemiu.pl/pl/repertuar#marzec