Most Grunwaldzki jest jednym z najbardziej charakterystycznych zabytków Wrocławia i jednym z nielicznych podwieszanych mostów drogowo-tramwajowych na świecie. Przez ponad sto lat pełnił niezawodnie swoją funkcję, stanowiąc ważny szlak komunikacyjny miasta. Jednak teraz nadszedł czas, by przywrócić mu dawny blask poprzez przeprowadzenie kompleksowego remontu.
Historia mostu sięga początku XX wieku, kiedy to rozpoczęto prace nad jego budową. Już na etapie szkiców konkursowych budził on emocje i wzbudzał zainteresowanie ze względu na oryginalne rozwiązania konstrukcyjne. Pasma nośne wykonane z blachy ułożonej na płasko oraz nietypowy sposób mocowania wieszaków podtrzymujących belki nadawały mostowi Grunwaldzkiemu lekkości i zgrabności. Wybór tego projektu był decyzją świadomą, ponieważ choć inne propozycje były bardziej ekonomiczne, zwycięstwo przypadło mostowi ze względu na jego monumentalność, doskonale wpisującą się w otoczenie, oraz wysokość niezasłaniającą Ostrowa Tumskiego.
Podczas budowy mostu zużyto ogromne ilości materiałów, takich jak żeliwo (1976 ton), stal (289,5 ton), ołów (ponad 4 tony), miedź (1,4 tony) oraz beton (7160 m3). Po zakończeniu budowy w 1910 roku most Grunwaldzki stał się nieodłączną częścią wrocławskiego krajobrazu, a jego obecność przekładała się na rozwój komunikacji w mieście.
Historia Mostu
W trakcie oblężenia Breslau w czasie II wojny światowej most odegrał ważną rolę. Aby ułatwić starty i lądowania na lotnisku utworzonym na placu Grunwaldzkim, elementy architektoniczne mostu zostały tymczasowo usunięte. Sam pomost został odcięty i leżał na czterech barkach na wodzie, jednak mimo tych trudności most nadal służył jako trasa drogowa. Niestety, stalowe elementy łuków i taśmy doznały wielu uszkodzeń w czasie ostrzału. Po wojnie most został odbudowany w 1947 roku i ponownie podwieszony, a następnie przez kolejne dekady obsługiwał ruch drogowy, w tym tysiące ciężarówek i tirów poruszających się drogą krajową nr 8.
Od samego początku swojego istnienia most Grunwaldzki był ważnym szlakiem komunikacyjnym, umożliwiającym przejazd przez Odrę. Już w pierwszych latach po otwarciu mostu, na nim kursowały konne tramwaje. Przez lata przeprowadzano na nim różnego rodzaju remonty, modernizacje jezdni i torowiska. Ostatnie większe prace remontowe rozpoczęły się trzydzieści lat temu i objęły stabilizację łożysk, zabezpieczenia antykorozyjne oraz naprawę granitowych elementów pylonów i nabrzeży.
Czas na remont
Nadszedł jednak czas na kolejny remont, ponieważ elementy nośne mostu znajdują się w złym stanie. Aby zachować obiekt w pełnej sprawności i zapewnić mu dalszą eksploatację, konieczne jest przeprowadzenie kompleksowych prac remontowych. Obecnie trwają prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej, które mają na celu wyłonienie biura projektowego odpowiedzialnego za nadzór nad całym procesem remontu.
W ramach przetargu opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego obejmie różne branże, w tym konstrukcyjną, drogową, torową, elektryczną (oświetlenie, trakcję), odwodnienia, teletechniczną (MKT), ruchu zastępczego i docelowego oraz przebudowy kolizyjnego uzbrojenia. Wybrane biuro projektowe będzie również odpowiedzialne za inne opracowania, takie jak pomiary geodezyjne, badania stratygraficzne, przedmiar robót, kosztorys inwestorski oraz uzyskanie niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji konserwatorskiej i pozwolenia na budowę.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace rozpoczną się za 2 lata. Remont Mostu Grunwaldzkiego będzie wymagał znacznych nakładów finansowych i wysiłku, ale efekt końcowy pozwoli przywrócić temu unikalnemu dziełu sztuki inżynierskiej dawny blask i zapewni jego dalsze funkcjonowanie przez wiele lat. Wrocław nadal będzie dumny z tego monumentalnego mostu, który nie tylko stanowi ważne połączenie między dwiema częściami miasta, ale również jest symbolem innowacyjności i doskonałości inżynieryjnej.
mat. ZDiUM