Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały rok.
Nowa linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław
Przygotowane w tak krótkim czasie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka linii nr 85 Łódź – Sieradz i nr 86 Sieradz – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny to przykład skutecznej pracy zespołu ekspertów CPK, którzy dokładają starań by nowe inwestycje kolejowe były realizowane sprawnie i z zachowaniem najwyższych standardów. Rekomendowany przebieg linii został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści wielokryterialne na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe.
– Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław – Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Razem z przygotowywaną do realizacji trasą Warszawa – Łódź połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w atrakcyjnym czasie krótszym niż dwie godziny. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania.
Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet.
W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.
Odcinek Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Wrocławia do Łodzi stanowi przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego w czerwcu tego roku spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski. Wszystkie składają się na połączenie KDP między Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
mat. prasowe CPK