Wrocław najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem w Polsce! Tak wynika z raportu przygotowanego przez prestiżowy magazyn rowertour. Stolica Dolnego Śląska zawsze zajmowała wysokie miejsca w zestawieniu, ale po raz pierwszy pokonała Gdańsk, który do tej pory konsekwentnie wygrywał.
Oficjalne wyniki 4. edycji rankingu zostały opublikowane w listopadowym numerze magazynu rowertour. W zestawieniu brane były pod uwagę m.in. długość sieci tras rowerowych, liczba rowerów miejskich czy liczba miejsc parkingowych dla rowerzystów, ale także sposób konsultowania rozwiązań rowerowych z mieszkańcami.
– Jestem ogromnie szczęśliwy, że nasze wieloletnie działania na rzecz rozwoju transportu rowerowego zostały docenione. Już w 2005 r. zwołaliśmy okrągły stół, angażując środowiska rowerowe i przygotowując koncepcje tras. W 2007 r. powołaliśmy oficera rowerowego, a niedługo później plany miejscowe uwzględniały wskaźniki miejsc parkingowych dla rowerów. Wreszcie kierunek naszych działań został potwierdzony przez Wrocławską Politykę Mobilności w 2013 r. To wszystko było możliwe dzięki współpracy i zaangażowaniu wielu osób, wydziałów i jednostek, za co bardzo dziękuję – mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.
– W Polsce ranking przeprowadzany przez rowertour jest najbardziej obiektywną oceną całościowej polityki rowerowej miasta. Tym bardziej cieszę się, że dostrzeżone zostały nasze konsekwentne działania prowadzone od kilkunastu lat na wielu polach. To zasługa całej rzeszy osób zarówno pracujących w Urzędzie Miejskim, spółkach miejskich oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. To również sukces wrocławian, którzy codziennie głosują własnym nogami, kręcąc po Wrocławiu. Również tych, którzy konsekwentnie głosują w Budżecie Obywatelskim na rowerowe projekty – wyjaśniał Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.
W zmaganiach o tytuł miasta najbardziej przyjaznego rowerzystom udział wzięło 40 miejscowości. Za Wrocławiem uplasował się Gdańsk, lider zeszłych rankingów prowadzonych przez magazyn rowertour. Na podium znalazł się też Radom.
– W zestawieniu widać jak niewielką przewagę uzyskaliśmy nad Gdańskiem, który do tej pory konsekwentnie wygrywał ten ranking. Nie spoczywajmy zatem na laurach, bo pracy jest jeszcze dużo. Dla mnie osobiście to znak, że rękawy trzeba jeszcze mocniej zakasać i wybudować kompletną sieć tras rowerowych, aby poruszanie się rowerem było jeszcze bardziej komfortowe – przekonuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.
We Wrocławiu mamy już w sumie ok. 1100 km tras rowerowych. Na tę liczbę składają się m.in. drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, trasy prowadzące po wałach przeciwpowodziowych czy strefy uspokojonego ruchu. Rowerzyści w mieście mają do dyspozycji ponad 9200 miejsc postojowych oraz około 20 samoobsługowych stacji naprawczych.
Miasto konsekwentnie inwestuje w infrastrukturę rowerową. Tylko w tym roku rowerzystom oddano do użytku kilka nowych tras, m.in. na ul. Piłsudskiego, Grabiszyńskiej, Powstańców Śląskich i al. Kromera. Ciągle przybywa też miejsc do parkowania dla jednośladów i znikają bariery architektoniczne, które przeszkadzają w jeździe po mieście. Wrocław bierze też aktywnie udział i sam organizuje wiele akcji promujących jazdę na rowerze, np. Rowerowy Maj, Wrocławskie Święto Rowerzysty, Rowerowa Szkoła, European Cycling Challange, Bike Days.
W planach są kolejne inwestycje rowerowe i rozszerzanie sieci dróg, tak aby utworzyły jeden spójny i bezpieczny system, a każde osiedle było skomunikowane drogami rowerowymi z centrum. W najbliższych latach trasy rowerowe mają powstać na ulicach: Wyszyńskiego, Piaskowej, Na Grobli, Karkonoskiej, Hubskiej czy Dworcowej. Powstanie też Promenada Krzycka, czyli 7,5-kilometrowa trasa pieszo-rowerowa wzdłuż kolejowej obwodnicy towarowej.
Rowerowe projekty cieszą się też dużą popularnością we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. Na przykład w tym roku prawie 15 tysięcy mieszkańców zagłosowało na III etap projektu zielona rowerowo-piesza obwodnica Wrocławia, która będzie biegła od Popowic do Tarnogaju.
To nie koniec dobrych wiadomości dla rowerzystów. W 2019 roku Wrocławski Rower Miejski powiększy się dwukrotnie. Mieszkańcy i turyści będą mieli do dyspozycji ok. 2000 rowerów i 200 stacji. Nowe punkty pojawią się m.in. na Jagodnie, Brochowie, Księżu Małym, Leśnicy, Maślicach, Stabłowicach, Psim Polu, Zakrzowie czy Lipie Piotrowskiej. W efekcie rozwoju Wrocławskiego Roweru Miejskiego 60% mieszkańców Wrocławia będzie posiadać w odległości ok. 500 m dojścia pieszo. Na ulicach pojawi się też 65 rowerów nietypowych: tandemów, cargo, elektrycznych, składanych, trójkołowych, dziecięcych i handbike’ów.