Mają one wyjechać na ulice Wrocławia już pierwszego września. Łącznie będzie to 31 krótkich autobusów solo oraz 29 przegubowych. Zastąpią one kilkunastoletnie Volvo. Pojazdy MPK Wrocław pozyska dzięki kontraktowi z EvoBus Polska i Pekao Leasing.
Wymiana 60 autobusów MPK to kolejna inwestycja, której celem jest tworzenie lepszego transportu zbiorowego we Wrocławiu. Nowoczesne pojazdy mają zapewnić bardziej komfortową podróż tak, aby osoby na co dzień korzystające z samochodów chciały przesiadać się do komunikacji miejskiej.
Rozwój komunikacji miejskiej to mój priorytet – mówi prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk. Chcę, aby wrocławianie mieli możliwość, szybkiego, komfortowego i niezawodnego poruszania się po mieście. Dlatego, tak jak obiecałem, inwestujemy w nią – budujemy nowe trasy, remontujemy torowiska i unowocześniamy tabor. Dzisiejsze podpisanie umowy na dzierżawę 60 nowych autobusów to jeden z wielu dowodów na to, że komunikacja publiczna we Wrocławiu staje się coraz bardziej przyjazna mieszkańcom.
Tabor młodszy i klimatyzowany
MPK Wrocław sukcesywnie wymienia swój tabor. W 2018 roku w spółce pojawiło się 60 nowych autobusów, a w 2019 kolejne 50. W tym roku oprócz właśnie zakontraktowanych 50 sztuk po ulicach naszego miasta będzie jeździć dodatkowe 30 pojazdów nowego podwykonawcy MPK, firmy Mobilis.
– Łącznie więc mówimy tu o 190 nowych autobusach w ciągu niecałych dwóch lat. Dzięki tym inwestycjom w tym roku 85 proc. wrocławskich autobusów będzie miało klimatyzację – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder. – Również wiek naszego taboru spadnie do niecałych 5 lat. Dodatkowo, dzięki restrykcyjnym normom spalania EURO6, w które będą wyposażone Mercedesy, możemy z całą stanowczością powiedzieć, że są one przyjazne dla środowiska.
Autobusy wyposażone są m.in. w monitoring, bogaty system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu oraz porty USB do ładowania smartfonów. Mercedesy Citaro posiadają również tzw. moduł rekuperacyjny, w którym magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym mniejszą emisje dwutlenku węgla.
Więcej Mercedesów we Wrocławiu
60 autobusów Mercedesa to już kolejne pojazdy tej marki, które pojawiły się w MPK Wrocław. W ostatnich dwóch przetargach na 60 i 50 autobusów spółka również zdecydowała się wybrać najkorzystniejszą ofertę, którą okazały się autobusy Mercedes-Benz Citaro 2 od EvoBus Polska.
Nowe autobusy będą bardziej ekologiczne od pojazdów, które zastąpią, ponieważ spełniają restrykcyjne normy spalania EURO6. Mercedesy wydzielają o 86 proc. mniej cząstek stałych (PM), które odpowiadają za powstawanie szkodliwych dla zdrowia sadz i o 86 proc. mniej tlenków azotu.
Nieustannie analizujemy i proponujemy Klientom dopasowane do ich wymagań rozwiązania mobilnościowe na teraz i na przyszłość. Mamy nadzieję, że będziemy mogli dalej wspierać Wrocław w promowaniu niskoemisyjnego transportu i rozwoju elektromobilności – Artur Konarski, CEO EvoBus Polska.
Autobusy zostały wzięte w 10-letnią dzierżawę. Koszt kontraktu wyniósł 122,5 mln zł.
Podstawowe informacje o autobusie Mercedes-Benz Citaro 2 (przegub):
Długość: 18,125 m
Szerokość: 2,55 m
Wysokość: 3,12 m
Liczba miejsc siedzących : 39 + 1
Liczba miejsc stojących: 102
Podstawowe informacje o autobusie Mercedes-Benz Citaro 2 (solo):
Długość: 12,135 m
Szerokość: 2,55 mm
Wysokość: 3,12 m
Liczba miejsc siedzących : 30
Liczba miejsc stojących: min. 52