Zielony pająk pojawił się we Wrocławiu – to mapa dostępności komunikacyjnej

0

Dostęp do infrastruktury komunikacyjnej to ważna sprawa dla mieszkańców miast. Wg wskaźnika przygotowanego przez Unię Europejską 77% mieszkańców Wrocławia ma dobry dostęp do transportu zbiorowego. Choć nie wszystkie miejsca Wrocławia są jednakowo dobrze skomunikowane. Dziś Wrocław – jako pierwsze miasto w Polsce – udostępnił mieszkańcom mapę dostępności komunikacyjnej nazywaną „komunikacyjnym zielonym pająkiem Wrocławia”. 

To, czy sprawnie i szybko przemieścimy się z punktu A do punktu B, decyduje o jakości codziennego życia. Wrocław jako pierwsze miasto w Polsce oceniło dostępność komunikacyjną w zależności od lokalizacji obszaru w mieście. Wyniki analizy poznać można na prezentowanej mapie na stronie gis.um.wroc.pl w jednej z zakładek.

Znaleźć ją można tutaj: Dostęp do infrastruktury komunikacyjnej miasta (um.wroc.pl) 

– Chcemy pomóc mieszkańcom, deweloperom i inwestorom w podejmowaniu ważnych życiowych decyzji – o przeprowadzce, zakupie mieszkania czy rozpoczęciu inwestycji. Jeśli bliskość przystanku tramwajowego lub autobusowego w kontekście codziennych podróży jest dla Państwa ważna, to zapraszamy do przeglądania mapy – opowiada Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobliności.

Jednocześnie nad podobną analizą pracuje Komisja Europejska, która zaproponowała wskaźnik SUMI (SUMI ang. Sustainable Urban Mobility Indicators) – będziemy go wspólnie z Komisją testować w najbliższym czasie. Zgodnie z tym wskaźnikiem Wrocław w dziesięciostopniowej skali uzyskał ocenę 7,69, co oznacza, że – stosując narzucone przez KE kryteria – 77% mieszkańców Wrocławia ma dobry dostęp do transportu zbiorowego. 

Mapa wykonana została z inicjatywy Biura Zrównoważonej Mobilności, w oparciu o autorską metodologię analizy dostępu do infrastruktury komunikacyjnej miasta. Opisane walory poziomów dostępności komunikacyjnej zostały wskazane w oparciu o wiele kryteriów, w tym między innymi: odległość od przystanku, liczbę linii komunikacji miejskiej czy dostęp do drogi. Dane dotyczące dostępności można przeglądać na mapie w zestawieniu z innymi informacjami o mieście, na przykład przebiegiem tras rowerowych, lokalizacją parkingów „Parkuj i Jedź” czy terenów pod zabudowę.

– Mapę nazywamy „zielonym pająkiem Wrocławia”, ponieważ… wygląda jak pająk. Im ciemniejszy zielony kolor tym dane miejsce ma lepsze skomunikowanie. Im bladszy tym do przystanku dalej. Mamy na mapie 6 różnych poziomów dostępności do infrastruktury komunikacyjnej. Każdy z poziomów wynika z oceny obszaru według kryteriów takich jak dostęp pieszy do przystanków i tras tramwajowych, autobusowych (biorąc pod uwagę również liczbę obsługujących je linii, czym więcej linii na danej ulicy tym lepsza jej ocena). Ale wzięliśmy też pod uwagę odległość do przystanków i stacji kolejowych (mając na uwadze również liczbę odjazdów pociągów w danym dniu roboczym, czym więcej odjazdów z danej stacji/przystanku tym lepsza jego ocena) a nawet położenie obiektów w stosunku do istniejących dróg publicznych – opowiada Kozłowska Święconek.

Każdy z kolorów na mapie odpowiada jednemu z 6 poziomów dostępności. Najciemniejszy zielony kolor oznacza, że mamy z tego miejsca m.in. dostęp do przystanków obsługiwanych przez kilkanaście linii autobusowych, tramwajowych i/lub stacji kolejowej. Tereny takie położone są głównie w ścisłym centrum Wrocławia lub przy ważnych węzłach przesiadkowych (np. pl. Jana Pawła II, pl. Grunwaldzki, Kwiska, FAT, DW Nadodrze, DW Mikołajów). Ze względu na lokalizację należy tu promować poruszanie się pieszo, rowerem oraz transportem zbiorowym.  

– Mapa ma pomóc np. wrocławianom szukającym nowego lokum – od razu wiadomo czy mamy do dyspozycji świetnie skomunikowane miejsce czy też czegoś brakuje. Widać jak daleko mamy do komunikacji miejskiej. Ale to też wskazówka dla deweloperów, ponieważ poza określeniem obszarów kolorami dajemy wskazówki, czego jako miasto możemy oczekiwać  i co inwestor miałby zbudować wraz ze swoją inwestycją, by przestrzeń się komunikacyjnie zazieleniła. Mapa może być więc motywatorem inwestorów, by już na etapie planowania inwestycji mieli świadomość, że  oprócz budowy mieszkań i biur  należy też inwestować w infrastrukturę ułatwiającą komunikację. Wtedy łatwiej nam jako miastu będzie z deweloperem współpracować przy rozwijaniu komunikacji – opisuje Kozłowska Święconek.

Na razie mapa bazuje na danych przestrzennych z dnia 31.12.2021 r. – aktualizujemy je na koniec każdego roku. Teraz czekamy na dane na koniec 2022. Będą corocznie aktualizowane. Ale mapa przedstawia też perspektywę 2023 roku, w której uwzględniony jest już np. tramwaj wzdłuż ul. Popowickiej i na Nowy Dwór, a także wiele innych inwestycji miejskich, które właśnie się toczą. Opisane wyżej dane aktualizowane będą za każdym razem po ukończeniu ważnych miejskich inwestycji komunikacyjnych (np. oddaniu nowej trasy tramwajowej, ważnego odcinka drogowego itp.).

Mapa to nie tylko dostęp do komunikacji zbiorowej i zaznaczone trasy tramwajowe, trasy autobusowe, przystanki komunikacji zbiorowej, dworce i przystanki kolejowe oraz osie ulic zarówno istniejące oraz te które będą ukończone w perspektywie 2023r. To także bardzo szczegółowo naniesione trasy rowerowe, mapa własności gruntów i obiektów a także – co cenne szczególnie dla deweloperów Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego (Plany Miejscowe).

Jak korzystać z mapy (szczegóły z ilustracjami dostępne bezpośrednio na stronie 

https://geoportal.wroclaw.pl/mapy/dostep_do_infrastruktury_komunikacyjnej_miasta/ ) :

Aby dowiedzieć się, w jakim obszarze dostępności znajduje się interesujące Cię miejsce – wystarczy kliknąć na mapie. Wówczas wyświetli się okno identyfikacyjne z grafiką charakteryzującą obszar. Następnie, klikając w grafikę, można przejść do karty obszaru – zawiera ona dodatkowe informacje o tym, jakie uwarunkowania go charakteryzują, z jakimi wyzwaniami inwestorskimi się one wiążą oraz jaki jest zakres możliwych do wykonania inwestycji.

Aby lepiej zrozumieć oznaczenia na mapie – możesz skorzystać z legendy w lewym górnym rogu mapy. Legenda aktualizuje się automatycznie, dzięki czemu w danej chwili zawiera tylko dane wyświetlane w tym czasie na mapie (nie zawiera wyłączonych warstw).

Aby wygodnie skorzystać z okna podręcznego – jeśli masz aktywnych kilka warstw w polu „Lista warstw”, po kliknięciu w dany teren na mapie, w oknie identyfikacyjnym wyświetlą ci się wszystkie informacje z każdej warstwy dostępne dla danego terenu (oraz ich liczba, np. 1 z 4), żeby je kolejno sprawdzić wystarczy kliknąć strzałką w bok.

Aby dopasować wyświetlanie danych na mapie do swoich potrzeb – możliwe jest przesuwanie warstw oraz ustawianie ich przezroczystości, dopasowanie mapy podkładowej, lub też dodanie własnych warstw WMS do mapy.

Aby wyszukać konkretną działkę, jeśli znamy jej obręb, arkusz mapy i numer – możemy skorzystać z wyszukiwarki znajdującej się w prawym górnym rogu mapy – trzecia ikona od lewej strony. W panelu który się pojawi wybieramy obręb, arkusz mapy i numer działki, a następnie klikamy „zastosuj”.

Zmiana mapy podkładowej – jeśli chcesz zmienić mapę podkładową możesz to zrobić wybierając przedostatnią ikonę w prawym górnym rogu mapy.

Dodanie własnych warstw WMS do mapy – jeśli jesteś w posiadaniu warstwy WMS lub plikowej (.shp, .csv, .kml), którą chcesz podłączyć do mapy, możesz to zrobić za pomocą ikonki z plusem znajdującej się pod lupką w lewym górnym rogu mapy.

Aby dokonać pomiarów i szkiców – masz możliwość mierzenia odległości i powierzchni oraz szkicowania na mapie. Możesz to zrobić za pomocą dwóch funkcji znajdujących się w prawym górnym rogu mapy.

Aby udostępnić mapę – jeśli chcesz udostępnić mapę możesz to zrobić za pomocą funkcji znajdującej się pod lupką, w lewym górnym rogu mapy.

mat. pasowe UM Wrocławia

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykuł3 miejsca, które warto odwiedzić w czasie ferii. Nie tylko góry przyciągają zimowym klimatem
Następny artykułRówno 30 lat temu uruchomiono pierwsze międzynarodowe połączenie z Wrocławia
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.