Kompleksowy remont zajezdni tramwajowej Borek znajdującej się przy ul. Powstańców Śląskich we Wrocławiu to ważna inwestycja dla MPK Wrocław. Nowe torowiska, dodatkowe miejsca dla tramwajów, budowa hali obsługi codziennej, zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego – to tylko niektóre z ważniejszych wykonanych prac. W ramach inwestycji wybudowany został także ekran akustyczny. Koszt modernizacji to blisko 50 mln zł.
Zajezdnia Borek coraz lepsza
Trwający od 2022 roku remont Borka dobiega końca. Zajezdnia może pochwalić się nowymi rozwiązaniami i udogodnieniami zarówno dla pojazdów, jak i pracowników MPK Wrocław. Wiele elementów poddano generalnej modernizacji. Pojawiły się nowe torowiska i stanowiska obsługi, dzięki czemu zajezdnia pomieści dodatkowych 23 sztuk składów tramwajowych. Oprócz tego, nastąpiła przebudowa i rozbudowa wjazdów i wyjazdów na teren zajezdni. Powstała hala biurowa, która zapewni pracownikom jeszcze bardziej komfortowe warunki pracy. Do tego koniecznie dodać trzeba budowę zbiornika pożarowego, generalną przebudowę infrastruktury podziemnej i dodatkowy magazyn, gdzie będzie można przechowywać części zamienne do tramwajów.
Postawiono także ekran akustyczny, dzięki któremu zagłuszony zostanie ruch tramwajów, co z kolei zwiększy komfort życia mieszkańców sąsiadujących domów od strony ul. Sępiej. Kluczowym elementem modernizacji jest przede wszystkim budowa hali obsługi codziennej.
– W nowej hali obsługi codziennej pojawią się nowoczesne stanowiska wyposażone w bezpieczny dostęp do aparatury dachowej z pomostu roboczego, a głębokie kanały rewizyjne umożliwią wygodną pracę przy wózkach. Bezpieczeństwo pracowników jest dla nas priorytetem, dlatego pomost roboczy został uziemiony i uszyniony. Ponadto, wykonane zostały barierki zabezpieczające pracowników przed upadkiem w strefie pracy na dachu oraz powstało automatyczne wyłączanie zasilania trakcji przy wejściu na podest – podkreśla prezes MPK Wrocław, Witold Woźny.
Zakończenie remontu
Wykonana modernizacja na Borku to jeszcze nie koniec wszystkich prac. Część z nich potrwa do 2025 roku.
– Wprawdzie najważniejsze elementy przeszły już gruntowny remont, ale czeka nas jeszcze przebudowa układu torowego pomiędzy szlakiem, a zajezdnią, modernizacja układu zasilania zajezdni, przebudowa monitoringu. Zadbamy też, aby pojawiło się więcej zieleni – dodaje Witold Woźny.
Całkowity koszt modernizacji to 49 437 993 zł brutto.
Remont na kolejnej zajezdni
MPK Wrocław zapowiada, że to nie koniec inwestycji w bazę zajezdniową przewoźnika. Na początku 2025 rozpocznie realizację następnego dużego projektu – modernizację hali nr 1 na Zajezdni Gaj.
– W ramach tego zadania wyremontujemy tory wewnątrz hali, zamontujemy nowe zwrotnice, nową tokarkę podtorową czy żurawia obrotowego. Zakupimy nowy podnośnik, wybudujemy nowy pomost roboczy. Mówiąc krótko, hala „jedynka” na Zajezdni Gaj, uzyska nowe życie i będzie bezpieczniejszym, wygodniejszym miejscem do pracy – zapowiada wiceprezes MPK Wrocław, Przemysław Nowicki.