Wrocławskie MPK przejęło w 2019 roku nadzór nad torowiskami. W celu realizacji nowego zadania w spółce powstał Wydział Torów i Sieci, w którym zatrudniliśmy najlepszych fachowców.
Rok 2019 był szczególny dla transportu publicznego w stolicy Dolnego Śląska. Rozpoczęto budowę dwóch tras tramwajowych na Nowy Dwór (największa taka inwestycja po ’49 roku) oraz Popowice, we Wrocławiu pojawiło się 50 nowych autobusów i 10 nowych tramwajów, zlikwidowane zostały wakacyjne rozkłady jazdy, bilety na autobusy pospieszne oraz nocne, wydłużono także weekendowe kursy komunikacji zbiorowej. Ponadto już w styczniu do Wrocławia trafiło 9 z 30 autobusów nowego podwykonawcy – firmy Mobilis. Pierwsze z nich na ulicach pojawią się już w styczniu i będzie to dopiero początek tegorocznych działań skierowanych do pasażerów MPK.
Na remonty oraz bieżące utrzymanie torowisk miasto będzie rokrocznie przeznaczać 80 milionów złotych.
– Cieszę się, że będzie jeden gospodarz, który zajmie się całą infrastrukturą. Ze wstępnego audytu, który będzie uszczegółowiony wynika, że jest wiele miejsc, które wymagają poprawy. Dlatego pierwszy raz w historii tego miasta będziemy chcieli wydawać rocznie ok 80 mln zł rocznie na remonty i bieżące utrzymanie, chcąc w ten sposób odpowiedzieć na te wszystkie wyzwania i pilne potrzeby. – mówił na konferencji Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia – Na te działania potrzebujemy czasu, ponieważ nie ma możliwości, by przeprowadzić je ciągu tygodnia czy dwóch. Ale to już się dzieje. Mam nadzieję, że ten program, który przygotowaliśmy, bardzo ambitny ale realny, pozwoli nam osiągnąć oczekiwany stan torowisk – nie jak wcześniej zakładano do 2030 roku – ale w ciągu 3-4 najbliższych lat.- dodał prezydent.
Aby usprawnić bieżącą konserwację oraz naprawę torowisk tramwajowych, wrocławskie MPK na potrzeby prac torowych przystosowało tramwaj Konstal N. Ponadto Wydział Torów i Sieci jest w posiadaniu trzech samochodów technicznych. Wszystko po to, aby skrupulatnie i właściwie nadzorować prace wykonywane przez firmy zewnętrzne.
– Chcemy mieć kontrolę nad infrastrukturą i ponosić odpowiedzialność za jej stan. To bardzo trudne i niewdzięczne zadanie, ale wydaje się to logiczne, że MPK zarządza torami. Mamy tramwaje, dbamy o sieć trakcyjną, teraz również jesteśmy odpowiedzialni za stan torowisk. Chcemy je doprowadzić do właściwej kondycji – powiedział Krzysztof Balawejder, prezes MPK.
W ciągu czterech najbliższych lat, na tramwaje, autobusy i torowiska przewidziano wydatki rzędu 1,3 mld złotych. Tylko na najbliższych 12 miesięcy MPK zaplanowało przeprowadzenie aż 70 przetargów.
Przewidziane na 2020 rok inwestycje obejmują poprawę jakości torowisk w wielu strategicznych dla wrocławskiej komunikacji miejscach. Do końca roku MPK zamierza wyremontować 6,5 km torowisk, wymienić 15 rozjazdów oraz kluczową krzyżownicę na placu Dominikańskim. Prace nad poprawą jakości wrocławskich torowisk będą miały miejsce nie tylko w ścisłym centrum, ale również m.in. w ciągach ulic Żmigrodzkiej, Hallera czy na pl. Strzegomskim. W sposób kompleksowy zostaną wyremontowane pętle tramwajowe na Biskupinie i Karłowicach, a tory i rozjazdy na Rondzie Reagana zyskają nową nawierzchnię. MPK zatroszczy się też o wymianę najbardziej słupów trakcyjnych w najgorszym stanie oraz odcinków sieci trakcyjnej w ciągu ulic Kosmonautów, Ślężnej, Opolskiej i Trzebnickiej.
Największą inwestycją przewidzianą na rok 2020 będzie kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ulicy Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin. Tylko w ramach tej inwestycji, prace obejmą zasięgiem 3500 metrów toru pojedynczego, 1500 metrów sieci trakcyjnej i 1500 metrów kabli trakcyjnych. Za najtrudniejszą, ze względów logistycznych, należy uznać wymianę części rozjazdów oraz skrzyżowań torowych w samym centrum, przede wszystkim na na ulicy Świdnickiej i pl. Dominikańskim.
https://www.wroclaw.pl/remonty-torowisk-wroclaw-2020-mpk