Miasto Wrocław informuje o stanie prac w ważnych inwestycjach na terenie poszczególnych osiedli.
Kładka na Widawie rośnie w oczach i już nabiera kształtów
Powstają właśnie najazdy po obu stronach, zarówno od Wrocławia, jak i od Pawłowic. Sama konstrukcja stalowa jest już połączona, gotowa jest też płyta żelbetowa, zamontowaliśmy balustrady i mury oporowe.
Nowa kładka ma ponad 40 metrów długości i 3 metry szerokości. Będzie służyć pieszym i rowerzystom, połączy Wrocław z gminą Oborniki Śląskie i stanie się częścią Odrzańskiej Trasy Rowerowej via Regia.
Koszt tej inwestycji to ponad 6 milionów złotych, a odbiory planujemy już w październiku.
Przebudowa Trzmielowickiej
Rozpoczynamy przygotowania do jednej z kluczowych inwestycji w zachodniej części Wrocławia, szczególnie ważnej dla mieszkańców Leśnicy i Ratynia. Ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy ulicy Trzmielowickiej od skrzyżowania z ul. Średzką do ul. Pusteckiej. Co ważne – chcemy, żeby zniknęła kostka brukowa na odcinku od ul. Średzkiej do ul. Miodowej.
W ramach projektu powstaną m.in.:
• nowa jezdnia z odwodnieniem,
• drogi dla pieszych i rowerów,
• bezpieczne przejścia i przejazdy,
• oświetlenie uliczne i zieleń,
• nowa organizacja ruchu.
Wykonawca będzie miał 16 miesięcy na przygotowanie projektu i uzyskanie wszystkich decyzji. Całość obejmie ok. 1,4 km drogi.
Dzięki tej inwestycji poprawi się bezpieczeństwo i komfort pieszych, rowerzystów, kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej.
Budujemy kolejny ciąg pieszo-rowerowy
Mamy umowę na budowę trasy prowadzącej na rzekę Ślęzę od strony Muchoboru Wielkiego. To kolejna inwestycja pieszo-rowerowa w tej części Wrocławia. Powstaną 333 metry wygodnej drogi o nawierzchni w znacznej części bitumicznej. W pobliżu dorodnego okazu topoli czarnej rosnącej przy trasie zastosowana zostanie nawierzchnia mineralno-żywiczna.
W ramach inwestycji powstaną dojścia do ogródków działkowych „Kabaczek”. Pierwszy odcinek inwestycji będzie ciągiem pieszo-jezdnym z racji konieczności zachowania dojazdu do istniejących posesji, dalszy fragment bliżej rzeki zostanie wyłączony z ruchu aut. W ramach zadania poprawiony zostanie stan przejazdu przez tory kolejowe, wybudowane zostanie oświetlenie (przy drodze ustawionych zostanie 13 latarni).
Podczas inwestycji wykonawca zadba o nową zieleń. Nasadzone zostaną lipy holenderskie i lilaki pospolite. Przy ciągu pieszo-rowerowym pojawią się ławki i kosze na śmieci.
Wykonawca ma 7 miesięcy na realizację tego zadania. Koszt inwestycji to ponad 1,5 mln zł.
Zadanie jest przewidziane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej z programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska.
Prace modernizacyjne na ul Jastrzębiej
Na ul. Jastrzębiej trwają intensywne prace modernizacyjne. W ostatni weekend (15–17 sierpnia) podczas pełnego zamknięcia skrzyżowania dla ruchu tramwajowego i samochodowego zakończyliśmy podbudowę i zabudowę pierwszego toru, a nowe szyny są już na miejscu. Peron przystankowy został dostosowany do wysokości podłogi tramwajów, co zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze wsiadanie pasażerów. Zamontowaliśmy również wielkogabarytowe prefabrykowane płyty torowe, które skracają czas remontu i zwiększają trwałość przejazdu torowo-drogowego. Podbijarka ustabilizowała torowisko na odcinku od ul. Hallera do ul. Orlej, co ograniczy hałas i poprawi komfort podróży. Obecnie rozpoczęła się rozbiórka drugiego toru – dzięki mijance prace prowadzone są etapami przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu tramwajowego.
Remont na mostach Uniwersyteckich
Remont mostów Uniwersyteckich dobiega do zaplanowanego na październik końca. Plac budowy zredukował się już tylko do cypla z Powodzianką i widokiem na Wyspę Słodową oraz Ostrów Tumski. Tutaj wykonawca układa nową nawierzchnię z granitowych kostek.
Na całej długości przeprawy, na chodnikach i drogach rowerowych, główne roboty drogowe są już ukończone. Najbliższe tygodnie poświęcimy na: prace wykończeniowe, rewitalizację zieleńca u stóp Powodzianki, oznakowanie organizacji ruchu, porządkowanie placu budowy, procedury odbiorowe.
Poprawiamy stan nawierzchni na osiedlach
Zaglądamy teraz na osiedla – na ul. Inżynierskiej trwa kolejny etap poprawy stanu nawierzchni. Najpierw były nowe płytki na chodnikach i regulacja krawężników, a teraz rozpoczęły się roboty na jezdni.
Frezarka zdjęła już pierwszą warstwę starego asfaltu na odcinku od ul. Kruczej do ronda Jerzego Woźniaka. Jeszcze w tym tygodniu zakończymy frezowanie i wywóz odpadów, a potem rozpoczniemy regulację urządzeń i układanie nowych warstw masy bitumicznej oraz siatki wzmacniającej.
Na czas prac ruch odbywa się w jednym kierunku – od ul. Kruczej do ronda Woźniaka i dalej w stronę al. Pracy.
Rewitalizacja podwórka na Szczepinie
Podwórko przy ulicach Braniborskiej, Dobrej, Legnickiej i Trzemeskiej stopniowo zmienia swoje oblicze. Wykonawca rozpoczął prace od robót ziemnych – trwa niwelowanie terenu i przygotowanie gruntu pod nowe nawierzchnie, chodniki i ścieżki. W najbliższych miesiącach mieszkańcy zyskają nowe ławeczki, dwie plenerowe siłownie, stojaki rowerowe oraz uporządkowane dojścia do bloków od strony ul. Braniborskiej i miejsca parkingowe przy ul. Legnickiej. Istniejąca zieleń zostanie poddana rekultywacji, a teren wzbogacą nowe nasadzenia drzew, krzewów, traw ozdobnych i pnączy. Pojawi się także nowe oświetlenie. Koszt remontu to blisko 2 mln zł. To już drugi etap modernizacji tego wnętrza – pierwszy zrealizowano w 2020 roku w rejonie ul. Trzemeskiej, gdzie zagospodarowano teren dawnego Wielkiego Cmentarza.
Wielkie remonty kamienic
Na ul. Chińskiej 14a i 14b rozpoczynamy właśnie kolejne duże prace. W mieszkaniach zainstalujemy nowoczesne, dwufunkcyjne kotły gazowe, a więc likwidujemy stare piece. Do tego remont instalacji sanitarnych, a w budynku przy Chińskiej 14a dodatkowo powstaną wydzielone łazienki. Odświeżymy też klatkę schodową.
Warto dodać, że w ostatnich latach na Chińskiej zrobiliśmy już sporo – remont dachu, więźby dachowej, poddasza, instalacji elektrycznych, izolacji przeciwwilgociowych i klatki schodowej w budynku 14b.
Ale to nie wszystko – duży zakres prac czeka też budynki przy ul. Pełczyńskiej 114 i 114a. Tam oprócz wymiany ogrzewania na gazowe zmodernizujemy ogrodzenie, ściany zewnętrzne, stropy, ocieplimy poddasza, wzmocnimy więźbę dachową, wyremontujemy klatki schodowe z wiatrołapami, piwnice, wymienimy drzwi zewnętrzne i stolarkę okienną.
Na razie czekamy na oferty wykonawców, które otworzymy we wrześniu – wtedy poznamy dokładne kwoty tych inwestycji.
To bardzo ważny moment, bo to już ostatnie budynki w 100% gminne, w których likwidujemy piece. Od 2020 roku takie prace wykonaliśmy w blisko 100 kamienicach. Dzięki temu wrocławianie mają coraz nowocześniejsze, bezpieczne i ekologiczne mieszkania.
Kolejny krok na Więckowskiego
Budynek przy ul. Więckowskiego 20, który w 2020 roku został podłączony do sieci ciepłowniczej, a tej wiosny przeszedł termomodernizację, czeka kolejny etap modernizacji – remont klatki schodowej. Wkrótce poznamy wykonawcę prac, który będzie miał 9 miesięcy na realizację zadania. Zakres obejmuje m.in. remont klatki schodowej, likwidację toalet w częściach wspólnych i wydzielenie łazienek w 11 lokalach, uszczelnienie przewodów kominowych i dostosowanie ich do potrzeb wentylacyjnych, likwidację instalacji gazowej oraz montaż kuchenek elektrycznych w mieszkaniach. Wymienione zostaną także WLZ, ADM oraz instalacje: domofonowa, dzwonkowa i oświetleniowa w częściach wspólnych. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 1,5 mln zł. Dzięki temu mieszkańcy zyskają bardziej komfortowe i bezpieczne warunki codziennego użytkowania budynku.
Autobusy za tramwaj na Bardzkiej
Na Bardzkiej trwa przebudowa torowiska. Na odcinku od al. Armii Krajowej do ul. Pięknej, w rejonie kościoła Ducha Świętego, powstaje nowa trasa autobusowo–tramwajowa. Co to oznacza w praktyce? Autobusy jadące z pętli „Jagodno P+R” do centrum niemal całą trasę pokonają wydzielonym pasem – ominą korki i pojadą szybciej.
Wykonawca przygotowuje obecnie konstrukcję pod nowe torowisko, spawa szyny i buduje zjazd z torowiska na jezdnię. Usunięto też kolizje kabli średniego napięcia i gazociągu. Całość obejmuje odcinek o długości prawie 200 metrów.
Powstaną nowe perony, przebudujemy przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, będzie też przejazd rowerowy. Wartość inwestycji to ponad 12 milionów złotych, a zakończenie zaplanowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
W weekend 23–24 sierpnia przebudujemy rozjazd przy przystanku Kamienna. Za tramwaj pojadą autobusy 718. Wtedy tramwaje linii 18 i 21 pojadą na Huby, na przystanek Gajowa – ale już od poniedziałku, 25 sierpnia wrócą na swoje stałe trasy na Gaj.
Wymiana szyn w torowisku na ul. Błogosławionego Czesława
W związku z planowaną wymianą szyn w torowisku na ul. Błogosławionego Czesława, od porannych wyjazdów w sobotę 23 sierpnia do wieczornych zjazdów w niedzielę 24 sierpnia 2025 r. nastąpią zmiany w kursowaniu tramwajów. Linia 8 będzie kursować objazdem przez ul. Dyrekcyjną, Borowską, Peronową, Kołłątaja, Skargi i dalej przez centrum do Karłowic. Linia 9 pojedzie zmienioną trasą z Parku Południowego przez centrum, plac Społeczny, most Pokoju i Sienkiewicza do Sępolna. Tramwaje linii 11 zostaną skierowane od pętli Kromera przez mosty Warszawskie, Jedności Narodowej i plac Bema do centrum, a następnie przez Grabiszyńską do Oporowa. Linia 17 z Sępolna będzie kursować przez plac Bema i centrum do Krzyków. Natomiast linia 23 pojedzie od Kowal przez mosty Warszawskie, Jedności Narodowej, plac Społeczny i centrum do Nowego Dworu (P+R). Wszystkie zmiany obowiązują tylko w dniach 23–24 sierpnia i są związane z prowadzonymi pracami torowymi.