Wrocław jest czołowym ośrodkiem startupowym w kraju, a lokalne firmy skutecznie sięgają po wysokie kwoty finansowania. Takie wnioski płyną
z opublikowanego właśnie raportu „Polskie Startupy 2018”.
Raport już po raz czwarty przygotowała Fundacja Startup Poland. Jej publikacja, to najbardziej przekrojowe opracowanie dotyczące polskiej sceny młodych firm technologicznych. Dokument ma premierę na Forum Ekonomicznym w Krynicy, a potem trafia do przedstawicieli władz, krajowych oraz zagranicznych inwestorów czy mediów.
Wrocław znów wysoko
W tym roku w badaniu wzięła udział rekordowa liczba 1101 respondentów, a aż 12 procent z nich pochodziło z Wrocławia. Pod względem aktywności startupów nasze miasto ustąpiło jedynie Warszawie (25 procent ankietowanych), a wyprzedziło Kraków (10 procent).
Tym samym Wrocław powtórzył sukces z roku 2017, kiedy również zajął drugie miejsce w zestawieniu.
– Ten wynik potwierdza, że istnieje u nas liczna, aktywna i wciąż rozwijająca się społeczność startupowa. Młode firmy są w stanie we Wrocławiu zbudować silny zespół, znaleźć mentorów, klientów czy pierwszych inwestorów – mówi Ewa Kaucz, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej – spółki miejskiej na co dzień współpracującej ze startupami.
– Cieszymy się, że przedstawiciele firm technologicznych nie tylko z sukcesami budują własne biznesy, ale także chętnie angażują się w inicjatywy promujące przedsiębiorczość i wymianę wiedzy. To daje dobre perspektywy na przyszłość – dodaje Kaucz.
Wysokie finansowanie
Według badania „Polskie Startupy 2018” działalność wrocławskich startupów jest zauważana i doceniana przez inwestorów. Lokalne firmy skutecznie sięgają bowiem po bardzo wysokie finansowanie, w naszych warunkach wynoszące ponad 10 mln zł. Jedna trzecia ze wszystkich firm, które w swojej historii takie pieniądze z rynku zebrały, pochodzi właśnie z Wrocławia. W tym zakresie nasze miasto wyprzedziło Warszawę i Trójmiasto, a ustąpiło jedynie Krakowowi.
– Wspomniane liczby świadczą o tym, że inwestorzy widzą przed wrocławskimi startupami duże perspektywy rozwoju. Wierzymy, że pieniądze zebrane od polskich i zagranicznych funduszy pozwolą naszym firmom umocnić swoją pozycję na rynku oraz zwiększyć skalę działalności czy zatrudnienia – podkreśla Ewa Kaucz.
W raporcie „Polskie Startupy 2018” zaznaczono, że wrocławskie startupy są mocne w takich dziedzinach jak big data oraz analityka, a jako przykład skutecznego pozyskiwania funduszy podano Brand 24, czyli firmę zajmującą się monitoringiem internetu. W tym roku startup Michała Sadowskiego z sukcesem wszedł na rynek NewConnect i zebrał 3,5 mln zł na „przyspieszenie ekspansji i zwiększenie nakładów na rozwój technologii”.
W raporcie Fundacji Startup Poland w kontekście innowacji wypowiada się Ryszard Szopa z wrocławskiej firmy MicroscopeIT, a ekspansji zagranicznej – Bartosz Olchówka, Chief Product Officer wLiveChat. Z rozwiązań tej ostatniej spółki obecnie korzysta ponad 25 tys. firm ze 150 krajów na świecie. LiveChat organizuje we Wrocławiu spotkania o nazwie LiveChat Product Talks, gdzie eksperci rozmawiają o budowaniu produktów o globalnym potencjale.
– Uważamy, że da się budować u nas produkty na światowy rynek – ważne, aby mieć w głowie ten cel i szukać wiedzy u osób, którym się to już powiodło – przekonuje Bartosz Olchówka z LiveChat.