To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce: Dorota Masłowska, Artur Andrus, Filip Springer, Filip Zawada, Agnieszka Wolny-Hamkało, Michał Witkowski i Bartosz Kędzierski napisali i nagrali swoje narracje do polskich filmów. Wybrane przez nich dzieła wzbogacone o autorską formę audiodeskrypcji będzie można obejrzeć w dniach 21–24 listopada podczas 1. edycji Festiwalu Korelacje we wrocławskim kinie DCF. Przed nami kino dostępne: 11 seansów, w tym 6 premier filmów z autorskimi narracjami, a także 6 krótkich metraży z udziałem bohaterów serialu „Włatcy Móch” i spotkania z literatami. Bilety już w sprzedaży.

Festiwal Korelacje to nowatorskie wydarzenie w obszarach sztuki filmowej i kultury dostępnej prezentujące klasyki polskiej kinematografii w nowej formule – fabułom towarzyszy autorska narracja (in. autorska audiodeskrypcja) tworzona przez zaproszonych do projektu mistrzów i mistrzynie słowa. To rodzaj subiektywnego oprowadzania po filmie, interpretowania go w swobodny, często emocjonalny sposób, dzięki czemu wszyscy – również osoby z ograniczeniami wzroku czy słuchu – oglądają film oczami narratora. – Dzięki korelacjom pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki i sposobem jej prezentowania doświadczamy kina w zupełnie nowej, intrygującej odsłonie. Tworzymy festiwal połączeń: filmów z narracjami, literatów ze sztuką filmową, zapomnianego nieco polskiego kina z nowymi odbiorcami, a wreszcie wszystkich odbiorców na jednej sali, z takim samym dostępem do kultury – tłumaczy Piotr Krzykwa, pomysłodawca i dyrektor festiwalu.

Korelacje to także świetna okazja do tego, aby po raz kolejny lub też dopiero pierwszy zobaczyć na wielkim ekranie polskie filmy z lat 60., 70. czy 80. – To fascynująca filmowa podróż w czasie, w której przewodnikami są wybitne osobowości świata literackiego. To twórcy i twórczynie, których poznać można już po pierwszej frazie, niezależnie od tego, czy się ją czyta, czy słyszy – dodaje Piotr Krzykwa.

Mistrzowie słowa oprowadzą po ulubionych filmach

Film z autorską audiodeskrypcją staje się całkowicie nowym dziełem będącym opowieścią reżysera, ale i komentującego narratora – zyskuje jego unikatowy sposób wypowiedzi, pisarską wrażliwość, poczucie humoru. Czasem więc horror zamienia się w komedię, a dobrze znany dramat w labirynt nowych znaczeń i symboli.

Festiwal Korelacje 2024 otworzy „To tylko Rock” Pawła Karpińskiego z narracją Doroty Masłowskiej. Będzie to uczta nie tylko dla fanów pisarki, ale również dla entuzjastów polskiej muzyki rockowej. W filmie występują ikony rodzimej sceny muzycznej, takie jak Lady Pank, Dezerter czy Oddział Zamknięty. Razem z Filipem Zawadą zajrzymy pod podszewkę świata budowanego przez Jerzego Skolimowskiego w filmie „Walkower”, a oczami Filipa Springera obejrzymy kino moralnego niepokoju, czyli „Dziecinne pytania” Janusza Zaorskiego. Artur Andrus oprowadzi po dziele „Chudy i inni” Henryka Kluby – poetyckiej balladzie o robotnikach-awanturnikach z kompozycjami Wojciecha Kilara i głosem Zdzisławy Sośnickiej, a Michał Witkowski opowie „Dług” Krzysztofa Krauze – jedno z najważniejszych polskich dzieł filmowych okresu transformacji. Festiwal zakończą „Marcowe migdały” z narracją Agnieszki Wolny-Hamkało – film o dojrzewaniu nakręcony w charakterystycznym dla Radosława Piwowarskiego słodko-gorzkim stylu.

Podczas zeszłorocznego prologu festiwalu w kinie DCF można było obejrzeć „Wilczycę” Marka Piestraka z autorską narracją Doroty Masłowskiej i „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna z narracją Agnieszki Wolny-Hamkało. Oba pokazy zostały świetnie przyjęte przez publiczność i trafiły do dystrybucji w Sieci Kin Studyjnych. Zobaczymy je również podczas pierwszej edycji festiwalu.

  • To tylko Rock”, reż. Paweł Karpiński, 1983
    autorska narracja: Dorota Masłowska / premiera, gala otwarcia
  • Chudy i inni”, reż. Henryk Kluba, 1966
    autorska narracja: Artur Andrus / premiera
  • Walkower”, reż. Jerzy Skolimowski, 1965
    autorska narracja: Filip Zawada / premiera
  • Dziecinne pytania”, reż. Janusz Zaorski, 1981
    autorska narracja: Filip Springer / premiera
  • Dług”, reż. Krzysztof Krauze, 1999
    autorska narracja: Michał Witkowski / premiera
  • Marcowe migdały”, reż. Radosław Piwowarski, 1989
    autorska narracja: Agnieszka Wolny-Hamkało / premiera, gala zamknięcia
  • Wilczyca”, reż. Marek Piestrak, 1982
    autorska narracja: Dorota Masłowska
  • Trzeba zabić tę miłość”, reż. Janusz Morgenstern, 1972
    autorska narracja: Agnieszka Wolny-Hamkało

W tym roku część premierowych produkcji z narracją będzie pokazywana dwukrotnie, a seanse (z wyjątkiem gali zamknięcia) rozpoczynać będą kilkuminutowe filmy nieme, do których autorską narrację, w klimacie kultowych „Włatców Móch” (z udziałem głosów postaci), opracował Bartosz Kędzierski, scenarzysta i reżyser serialu. Po premierowych pokazach filmów z autorską audiodeskrypcją odbędą się spotkania z twórcami i twórczyniami narracji oraz zaproszonymi gośćmi i gościniami. Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie: www.korelacje.org.pl .

Ruszyła sprzedaż biletów

Wraz z ogłoszeniem programu wystartowała sprzedaż biletów na filmy. Przez strony www.dcf.wroclaw.pl oraz www.korelacje.org.pl można zakupić je w cenie 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy), 20 zł (przy zakupie minimum 3 seansów) i 1 zł (dla asystenta osoby z niepełnosprawnością).

Kino dostępne. Audiodeskrypcja dla wszystkich

Typowa audiodeskrypcja w filmie to narzędzie przeznaczone dla osób niewidzących i słabowidzących, rodzaj dodatkowej ścieżki dźwiękowej między dialogami, werbalny opis tego, co dzieje się na ekranie uwzględniający m.in. scenografię, kostiumy, grę aktorów, barwy i światło. Autorska wersja audiodeskrypcji (in. autorska narracja) towarzysząca prezentowanym na festiwalu filmom to literacka forma opisu dostępna i atrakcyjna w odbiorze zarówno dla osób z ograniczeniami wzroku, jak i bez.

– Pomysł na festiwal, w którym główną rolę gra autorska narracja, wywodzi się m.in. z idei dostępności, dlatego wszystkie filmy posiadają subiektywną audiodeskrypcję oraz napisy dla niesłyszących. Dodatkowo na polski język migowy (PJM) tłumaczone będą spotkania po seansach, bo kino DCF to kino w pełni dostępne – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, które jest jednym z organizatorów festiwalu. – Istotne jest też to, że Festiwal Korelacje to wydarzenie, podczas którego osoba widząca i słysząca może doświadczyć odbioru filmu w ten sam sposób, co osoba z ograniczeniami wzroku czy słuchu, i odwrotnie, bez konieczności korzystania z dodatkowego specjalistycznego sprzętu – dodaje Magdalena Klich-Kozłowska.

Po festiwalu wybrane produkcje trafią na platformę Adapter.pl – pierwszy w Polsce portal VOD z filmami dostosowanymi dla widzów z dysfunkcją wzroku i słuchu – oraz do dystrybucji w Sieci Kin Studyjnych.

Festiwal Korelacje organizowany jest przez studio Kineskop oraz Dolnośląskie Centrum Filmowe. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Więcej informacji: www.korelacje.org.pl i na www.dcf.wroclaw.pl

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykuł„Krwiobus” pod Wroclavią: centrum wraz z RCKiK zaprasza do oddawania krwi
Następny artykułDrevny Kocur – czeska uczta w budynku OVO w sercu Wrocławia!
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.