Nowe rozwiązania technologiczne dla ukraińskich pracowników MPK Wrocław

0

Wrocławski przewoźnik jako pierwszy w Polsce wprowadził oprogramowanie do sterowania tramwajami w języku ukraińskim. Ułatwi to i przyspieszy szkolenie Ukraińców, którzy chcą podjąć pracę w MPK.

W ramach oprogramowania stworzonego przez firmy SAATZ i Enika przetłumaczono 400 komunikatów dotyczących systemu diagnostyki oraz instrukcji postępowania dla motorniczego w razie usterki. Z kolei tłumaczenie wykonały osoby znające fachową nomenklaturę – w tym gronie byli także pracownicy tramwajowi z Lwowa, z grupy Lviv Electrontrans.

Było to konieczne, bo w sytuacji stresowej u motorniczego szybkie zrozumienie schematów postępowania ma kluczowe znaczenie.

Nasze wsparcie społeczności ukraińskiej to nie tylko symbole, czyli chociażby ukraińskie flagi na tramwajach. To też konkretna, długofalowa pomoc. Takim konkretem jest praca i precyzyjne narzędzia do jej wykonania. Tu wielkie ukłony dla firmy SAATZ za przygotowanie specjalnych paneli w języku ukraińskim, które znacznie ułatwią motorniczym prowadzenie naszych pojazdów. Jesteśmy pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wprowadził takie rozwiązanie – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

System już działa w kilkunastu pojazdach typu Skoda 16T. W przygotowaniu jest rozszerzenie oprogramowania na kolejne tramwaje – tym razem czterdzieści Moderusów Beta. Sumarycznie więc system pojawić się może w niemal 60 pojazdach.

– Dziękujemy Prezesowi MPK Wrocław Krzysztofowi Balawejderowi, że zaprosił nas do tego przedsięwzięcia. Panel dla motorniczych sam w sobie nie ma wiele słów. Ale instrukcje postępowania dotyczące zdarzeń nadzwyczajnych podczas jazdy, choćby tych dotyczących sieci trakcyjnej, już językowej precyzji wymagają. Dzięki współpracy z zajezdnią we Lwowie jesteśmy pewni, że są zrobione profesjonalnie i w punkt – mówi Jarosław Lazurko, prezes firmy SAATZ. – Całe przedsięwzięcie to dla nas powód do wielkiej satysfakcji, bo oznacza dziesiątki nowych miejsc pracy dla społeczności ukraińskiej, a to w obecnym czasie ma wielkie znaczenie.

Ponadto, szkolenie zawodowe w MPK Wrocław przechodzą obecnie nowi pracownicy z Ukrainy. Obejmuje ono 15 kierowców autobusów i 7 motorniczych. Dla nich MPK Wrocław proponuje dodatkowy kurs językowy.

– Drugi aspekt pomocy to kurs nauki języka polskiego dla ukraińskich pracowników. Inicjatywa odbywa się dzięki firmie 3M i przekazaniu przez nią grantu w wysokości 100 tysięcy euro. Umożliwiamy naszym pracownikom 50 godzin nauki. Po pierwsze – obejmującej słownictwo techniczne, po drugie – podstawowe zwroty konieczne w codziennej komunikacji z pasażerami – dodaje Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Zainstalowanie nowego oprogramowania w tramwajach, jak również specjalny kurs językowy, otworzy MPK Wrocław możliwość zatrudnienia 100-120 nowych pracowników z Ukrainy – także wojennych uchodźców. Obecnie nie pozwalają na to obowiązujące w Polsce przepisy, które mówią, że:

Aby rozpocząć szkolenie na kategorię D kandydat powinien złożyć wniosek o wydanie profilu kandydata na kierowcę.

Może to zrobić osoba posiadająca prawo jazdy wydane za granicą, przebywająca na terytorium Polski co najmniej 185 dni w każdym roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste lub zawodowe albo posiadająca zaświadczenie, że studiuje co najmniej od 6 miesięcy.

Prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder rozmawiał na temat zmiany przepisów z resortem infrastruktury. Ta kwestia jest znana ministrowi i jest szansa, że nowelizacja umożliwi szybsze podjęcie pracy przez Ukraińców. Być może przepisy uda się zmodyfikować w najbliższych tygodniach.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykułNoc Muzeów 2022 we Wrocławiu. 5 super miejsc, które odwiedzisz za darmo!
Następny artykułO ile droższa będzie tegoroczna majówka? Ogromny wzrost cen!
Redaktor naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.