Nikt wcześniej nie przyglądał Ci się równie intensywnie jak ja – Odra zamknięta w słojach zdobywa Nagrodę Publiczności 21. Przeglądu Sztuki SURVIVAL

0
P. Kulczynski, nikt nie patrz, fot. J. Wypych

Nagrodę Publiczności 21. Przeglądu Sztuki SURVIVAL za instalację dźwiękową „Nikt wcześniej nie przyglądał Ci się równie intensywnie jak ja” otrzymuje Paweł Kulczyński.

Przez pięć dni Przeglądu 3001 osób wrzuciło do urny kartę ze swoim wyborem. Na pracę Pawła Kulczyńskiego zagłosowano 1020 razy. Żadna praca w historii Przeglądu nie zdobyła jeszcze tak wielu głosów. Drugą największą liczbę głosów zdobyła Gvantsa Jishkariani za trzykanałową instalację wideo „H3ll”, a trzecie Aleksandra Nowysz za instalację dźwiękową „»Trwaj chwilo, jesteś piękna!« Tragedia rozwoju a inne możliwe światy”.

Tegoroczną Nagrodę Publiczności ufundował Prezydent Wrocławia.

Przegląd Sztuki SURVIVAL jest organizowany przez fundację Art Transparent. Tegoroczna edycja pod hasłem „Erzac” odbyła się w Zajezdni Popowice we Wrocławiu w dniach 23–27 czerwca 2023. Projekt jest dofinansowano przez Gminę Wrocław.

P. Kulczynski, nikt nie patrz, fot. J. Wypych

O nagrodzonej pracy:

Katastrofa ekologiczna na Odrze w 2022 roku zwróciła uwagę na konieczność uznania za osobowość prawną rzek w dyskusji publicznej. Uważne spędzanie czasu nad rzeką powoduje, że staje się ona dla nas podmiotem, osobą. Stan medytacji nad pozornym „nic się nie dzieje”, wsłuchania się w pejzaż dźwiękowy nad i pod powierzchnią wody, wpatrywanie się w jej toń, jest częścią praktyki pogłębionego słuchania (deep listening). Dwunastokanałowa, samoewoluująca kompozycja elektroakustyczna, w której uwzględnione jest zmienne przewodnictwo elektryczne wody zgromadzonej w wiszących wibrujących słojach-głośnikach, w zależności od stopnia jej zasolenia (zanieczyszczenia) oraz ilości materii organicznej – kwitnących glonów. Woda pobrana jest z różnych lokalizacji w obrębie Wrocławia, z kanałów, zatoczek, akwenów zimowania barek, odnóg systemu rzecznego Odry w obrębie Wrocławia. Każde naczynie wyczuwalnie drży, a tym samym delikatnie wstrząsa zawartą w nim wodą, w której rosną glony. Struktura materiału zmienia się mikroskopijnie poprzez fale dźwiękowe, a jednocześnie wpływa na ich charakter. Każdy z dwunastu kanałów jest strojonym rezonansowo systemem sprzężenia zwrotnego, które ma wpływ na charakter kompozycji oraz na warunki generowania dźwięku w pozostałych pojemnikach.

P. Kulczynski, nikt nie patrz, fot. J. Wypych

Nagrania terenowe zebrane w okolicach Odry użyte do polifonicznej syntezy dźwięku powstały w ramach stypendium Prezydenta Wrocławia na rok 2023.

Przeliczanie głosów odbyło się pod nadzorem komisji pod przewodnictwem Karoliny Bieniek, Magdaleny Basak i Aleksandry Jach.

Wasze komentarze

Komentarze

Sponsorowane
Poprzedni artykuł3 edycja legendarnego Festiwalu Pasibrzucha we Wrocławiu
Następny artykułMeble ogrodowe z aluminium – czyli taras o minimalistycznym designie
Redaktorka naczelna portalu. Zakochałam się we Wrocławiu od pierwszego wejrzenia. Kocham odkrywać nowe rzeczy i dzielić się nimi z innymi. Jeśli mam wybierać pomiędzy weekendem w hotelu SPA, a pokonaniem 200km w kilka dni na rowerze, to wybieram to drugie :) Jestem niepoprawną optymistką.