Przywrócono. ruchu na moście św. Klary po zakończonym remoncie kapitalnym. Prace remontowe na jednym z najstarszych wrocławskich mostów rozpoczęły się w połowie sierpnia 2022r. Most pochodzi z 1799 r. i łączy wyspę Słodową z wyspą Bielarską. Niepozorna konstrukcja pełni bardzo ważną funkcję, zapewnia bowiem stałą komunikację pomiędzy wyspami Słodową i Bielarską nie tylko spacerowiczom. To droga dojazdowa na wyspę dla służb ratowniczych i komunalnych utrzymujących zieleń, urządzenia na placach zabaw oraz czystość i porządek. W obecnym kształcie most został odbudowany w latach 90.
- W czasie remontu konstrukcji wykorzystano 2,3 tony żelbetu oraz 14 ton stali,
- Ustrój nośny dwuprzęsłowej konstrukcji tworzy 16 stalowych belek,
- Do odbudowy ustroju nośnego zużyto 23m3 betonu,
- Oczyszczono i zabezpieczono specjalną powłoką hydrofobową 110 m2 ceglanych podpór
- Do odbudowy drewnianego pomostu i balustrad wykorzystano ponad 7m3 dębowych desek,
- W czasie remontu zwiększono nośność obiektu z 1,5t do 30 t
Zły stan techniczny konstrukcji
– Bardzo zły stan techniczny spowodował obniżenie nośności obiektu tylko do 1,5t przez co most św. Klary nie mógł pełnić funkcji drogi dojazdowej dla służb komunalnych oraz ratowniczych. Remont kapitalny nie był więc tylko potrzebą poprawy estetyki obiektu, ale szeroko pojętych względów bezpieczeństwa – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Ślady zużycia oraz korozji były widoczne zarówno na drewnianym pomoście, jak i podporach. Szczególnie na tych ostatnich wyjątkowo widoczne były ślady korozji biologicznej.
W ramach zaplanowanych prac oczyszczono podpory z wapiennych zacieków, wykwitów i zanieczyszczeń oraz wymieniono zmurszałe cegły. Wymiana 16 dźwigarów na stalowe belki zabezpieczone antykorozyjnie pozwoliła podwyższyć nośność obiektu do 30 ton. Elementy podpór pokryto specjalną warstwą hydrofobową, aby zwiększyć och odporność na wchłanianie wody i innych zanieczyszczeń.
Sama konstrukcja mostu została zachowana w pierwotnym kształcie. Pomost o powierzchni 112m2 oraz balustrady o długości 42 m odbudowano z drewna dębowego. Odtworzono również dojazdy do przyczółków z kostki granitowej. Na moście pojawiły się również oświetlone znaki żeglugowe.
Zakres prac remontowych:
- wymiana pomostu wraz z podłużnicami, poprzecznicami, balustradami i pochwytami,
- wymiana belek stalowych obu przęseł,
- całkowita wymiana drewnianego pomostu wraz z wykonaniem nowych balustrad,
- remont zwieńczenia podpór,
- zabezpieczenie antykorozyjne elementów ceglanych i stalowych.
Generalnym wykonawcą robót była firma Plus Inwest P. Żygadło Sp. j., koszt realizacji robót to 1,350 mln zł.